Z1A 900 og KZ900 logg

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
DAE
Innlegg: 335
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av DAE »

AJ skrev: 26 mar 2025, 20:16
Gammelsmurfen skrev: 26 mar 2025, 20:11 Enig med deg i det, Kawazaki har vært flinke til å blande retro med ny teknologi/design.
Flere modeller også syns jeg, noen også mer ren retro enn andre da, f. eks. W800.
Dessverre ingen W800 å se i lokalene til MC-Partner, en sykkel jeg svært gjerne ville ha studert nærmere.
Veldig bra motordesign på denne modellen. Kanskje en av MC-historiens vakreste motorer, om en kan bruke såpass store ord om en motorsykkelmotor?

https://www.finn.no/389221380

Her kan du reise og kikke

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Etter å ha lest utallige bra tilbakemeldinger (det er selvfølgelig de som er negative også) i forkant av stemplene jeg kjøpte var det noen som oppfordret å kontrollere stemplene godt. Firmaet har solgt stempler og mc deler i flere tiår, kanskje eneste med stempler til Kawasaki totakter og de andre japanske eldre syklene.

Det som ble oppfordret å kontrollere, sjekke alle bor hull for gjennomboring og grader, sjekke stemplene for skarpe kanter. Fint sandpapir på alle skarpe kanter og grader, dra gjennom bor ved grader i borehull. I tillegg har jeg veid alle stemplene for å se hvor lik vekt de har, overraskende veide alle 221 gram. Tar gjerne denne kontrollen før montering som jeg selvfølgelig allerede er gjort :thumleft

Har forsøkt å finne ut hvem som produserer disse for japanerne, stempelringen skal være Riken (Riken produserer stempelringer OEM Honda), stemplene har jeg ikke klart å se hvem som produserer.

Tar med en tilbakemelding hvor kjøper har kjørt i 11 år med stemplene:
19 years ago, i´ve bought from cruizinimage a complete kit of pistons + rings for my 70 mm bored Z1B-900 engine,..and was full satisfied with them for more than 11 following years....
IMG_8635.jpeg
IMG_8632.jpeg
IMG_8631.jpeg
IMG_8630.jpeg
IMG_8629.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Z1 900 topplokk er ferdig reparert, kjøleribbe er sveiset, innfesting for innsugsgummi er sveiset boret og gjenget, ventilstyringer ventilmansjetter er nye, to nye ventiler og resterende ventiler er slipt, slipt ventilseter, alle gjenger kontrollert og frisket, planslipt topplokk, polert topplokk :thumleft
IMG_8670.jpeg
IMG_8671.jpeg
IMG_8672.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av AJ »

Du verden :O !
gullende rent!!
Imponerende, intet mindre :thumleft !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Vannpolering før planslipingen som har gjort toppen som ny her? eller har du jobbet hardt med noe kjemi og noe fysisk for å få den så strøken?
Ser veldig bra ut!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

@AJ som ny nå ja :thumleft

@Gammelsmurfen ikke vannpolert som sylinderblokka, toppen er kulepolert om ikke enda bedre og planslipt som ny :thumleft

Du får kjøpt nye topplokk med kamakselbraketter og festebolter til Z1 900, Z900, KZ900 som er ett tomt topplokk men det koster noen kroner …

https://www.kawasaki.com/en-us/shop/veh ... ead-silver

Includes:
Cylinder Head
Camshaft Bracket
Bolts for Camshaft Assembly
Not Included: Valves or Tapets
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Ikke hver dag det er noe i postkassa nå om dagen …
IMG_8693.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Toalmar
Innlegg: 534
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av Toalmar »

dypen skrev: 08 apr 2025, 12:30 Ikke hver dag det er noe i postkassa nå om dagen …
IMG_8693.jpeg
Hyggelig og få noe som man er interessert av når man først skal få noe i posten ja :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Helt klart @Toalmar :thumleft

Da er ett sett til i hus med nyrestaurerte klokker til 1974 - 1975 Z1 900 A - B, denne gangen er det Patrick Lippinkhof hos Classic Bike Meters i Nederland som har utført en flott jobb. www.cbmtrs.com

Bildene mine er ikke bra (skygge og gjenskinn fra hvite takbjelker) og rettferdiggjør ikke jobben, veldig fornøyd :thumleft
IMG_8748.jpeg
IMG_8749.jpeg
IMG_8745.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Bilder sier mer en tusen ord sies det … Valve shim 280 (2,80 mm), fra 2.00 op til 3.20mm økende med 0.05, ex 200,205,210,215 osv Mulig det finnes shim utover disse mål.

IMG_8805.jpeg
IMG_8806.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av Brigg »

Er det shims med 25 mm diameter på denne motoren?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Det er 29 mm
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av Brigg »

For 25 mm shims finnes det også mellomstørrelser, feks 2,72 eller 2,68. Men disse er sjeldne og annonseres brukt til tilnærmet heroinpriser.

Men det kan være en fordel med disse mellomstørrelsene da de gir mulighet til å justere ventilklaringen nærmere maksgrensen dersom det ikke treffer helt med standardshims.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 647
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av MGR1 »

Godt å se at noen mekker på klassiske sykler :-).

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Z1A 900 og KZ900 logg

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 27 apr 2025, 12:22 For 25 mm shims finnes det også mellomstørrelser, feks 2,72 eller 2,68. Men disse er sjeldne og annonseres brukt til tilnærmet heroinpriser.

Men det kan være en fordel med disse mellomstørrelsene da de gir mulighet til å justere ventilklaringen nærmere maksgrensen dersom det ikke treffer helt med standardshims.
Da har du enda bedre forutsetninger :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar