Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
OttoL
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av OttoL »

AJ skrev: 28 apr 2025, 20:42
OttoL skrev: 28 apr 2025, 20:37
AJ skrev: 28 apr 2025, 20:18
OttoL skrev: 28 apr 2025, 20:14
PS.
Dette er ikke ett angrep på dere som har fast oljesmøring eller noe slikt. :biker:
Dine meninger - uten egne erfaringer...
Helt greit det selvfølgelig :-) .
Har skrudd og mekka på Mc\bil i 40 ish år , så helt uten erfaring er jeg vel ikke. :jada:
Ok, det er respektabelt og det tror jeg deg på.
Men automatiske oljesmørere og deres potensielle positive effekter synes kanskje å være et ukjent farvann... ;)
Det er nettopp det jeg mener, jeg ser ingen flere positive effekter av fast oljesmører enn med vanlig vedlikehold.
Faren med fast oljesmører er at man tar lett på vedlikehold av kjede\drev tror jeg.

Det som sliter mest på kjede\drev er faktisk sand og dritt som fester seg i smøremiddelet og rett og slett funker som slipepasta på kjedevalsene og drevet så grundig rengjøring må til med jevne mellomrom av både kjede og bak\fram drev.

Personlig synsing dette her men det er lov.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 28 apr 2025, 21:20 Det som sliter mest på kjede\drev er faktisk sand og dritt som fester seg i smøremiddelet og rett og slett funker som slipepasta på kjedevalsene og drevet så grundig rengjøring må til med jevne mellomrom av både kjede og bak\fram drev.

Personlig synsing dette her men det er lov.
Utvilsomt lov med personlig synsing selvfølgelig. Men det er fortsatt synsing og ikke egen erfaring, uansett hvordan man vrir og vender på det... ;) .

Min erfaring er at kjedet og drevene jeg byttet for vel 40K siden fortsatt er i utmerket stand etter én justering, som jeg kommer på i farten, etter byttet for, vel... godt og vel 40K siden.
Det er en erfaring som holder vann for min del :-) .

Og dette med hvor viktig det er med god, riktig og jevnlig reingjøring av kjede og drev er vi skjønt enige om :drg .

Svar