MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Toalmar
Motorsykkelen din: .

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toalmar »

DAE skrev: I går, 21:18 Hjelpe vel lite med gul vest og blinkende gult lys på hjelmen når man egenhendig drar av vegen eller kjører i hekken på kverandre....i siste del hjelpe kun avstand og annen linje.
Selvsagt ikke, hvem sier det?

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

I enkelte kretser er det det som er løsningen på ulykkene, eg tenke at å vere årvåken og kjøre med litt margin så hjelpe det på..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev: I går, 21:14 At man har f eks krom på en motorsykkel gjør den nok ikke bedre og se enn andre.
Mye krom hjelper selvfølgelig på synbarheten. Blank krom har alltid vært et blikkfang.

Men er skeptisk til disse gulvestene. Om stadig bruker disse så blir det bare som en av mange farger uten denne "magiske" effekten som altfor mange nærmest har en religiøs tro på.

Men det er nok veldig sannsynlig ikke disse tingene det handler om i forb. med dagens ulykkeshendelser. Her er jeg ganske sikker på at det handler om ikke helt uvanlige (nybegynner?)førerfeil...

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Toalmar skrev: I går, 21:14 Tror mange synes det ikke er tøft nok og bruke disse vestene, eller klær med felter av gult. Ser lite gule hjelmer også.
At man har f eks krom på en motorsykkel gjør den nok ikke bedre og se enn andre.
For min del var det ikke hva som var tøft eller ikke. Jeg skulle gjerne hatt litt lysere farger på klærne, men når forhandler kun har svart i min størrelse og det i tillegg er en halv sesong leveringstid på det som ikke er lagerført så svelger man en kamel for å komme seg ut på veien med nye klær innen rimelig tid.

Det samme gjelder for øvrig hjelm.

Når det kommer til akkurat jakke/bukse/hjelm som er såpass kostbare ting så foretrekker jeg å handle fysisk hos norsk forhandler mtp. enkelheten med retur/reklamasjon dersom man skulle få behov for det.

Har vurdert å hive på gulvesten, men klær er til dels valgt for å ha praktisk tilgang på ymse ting (ørepropper, lommebok, mobil, nøkler/garasjeåpner) og en vest på utsiden vil sannsynligvis skape så mye bry til at den ryker tilbake på hylla etter én dag om jeg kjenner meg selv rett...

Når det er sagt så har jeg ikke inntrykk av at det er særlig utbredt med MC-ulykker her til lands som skyldes at en bilist ikke har sett en motorsyklist. Av de relativt få ulykkene hvor en MC i det hele tatt treffer et annet kjøretøy så syns jeg det som oftest er MC'en som har havnet på feil side av veien.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Må innrømme jeg er litt interressert i bakgrunnen for mc-ulykkene, og prøver å lese det jeg kommer over av rapporter, avisskriverier, søker opp stedene i kart og vegbilder mm.
Skal ikke påstå jeg er blitt så veldig mye klokere av dette, for jeg syns personvernet begrenser så mye info at det en får ut er veldig vagt, så skulle gjerne sett mer åpenhet rundt ulykker.

En kan si mye om vegvesenet, men på nettsidene finner en faktisk nokså mye spennende, deriblandt ulykkesregistreringer hvor jeg her har hentet data ifra.
https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kart ... 2025-05-02

Så jeg gjorde en eksport fra et kartutsnitt, puttet inn i excel, la på noe farger, og vips så ser vi at det er visst ikke så farlig med litt kraftig motor likevel....
Sikkert pga. personvern, så er ingen data her nyere enn 2023, men utsnittet mitt viser også noen fra -22
Det fremgår heller ikke om det er dødsulykke, eller ulykke med personskade, men vil anta det er alle ulykker gransket av UAG.
Det jeg fant var at det var en ulykke i 11.08.22 i samme sving hvor dødsulykken i Tuddal i går.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

kaLARSnikov skrev: I dag, 10:04 Når det er sagt så har jeg ikke inntrykk av at det er særlig utbredt med MC-ulykker her til lands som skyldes at en bilist ikke har sett en motorsyklist. Av de relativt få ulykkene hvor en MC i det hele tatt treffer et annet kjøretøy så syns jeg det som oftest er MC'en som har havnet på feil side av veien.
Kanskje det, men siden sammenstøt mellom bil-MC som regel alltid har verst utfall for motorsyklisten, så mener jeg at konsekvens-utfallet bør føre til at uaktsomhet fra bilførere som forårsaker at helt usyldige og lovlydige MC-førere dør bør straffes hardere. I farten husker jeg to "uhell" det MC-førere ble drept fordi en bilfører svingte inn foran dem uten å se seg for, og bilistene fikk veldig beskjeden straff.
_ _ _ _

Jeg vet ikke hvor godt kjent de årlige rapportene om årsaksforhold til (døds*)ulykker på veiene i Norge er her på forumet?

Vegvesenet (og UP) publiserer slike, og en lenke til noen av dem er her: <https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... ykker-uag/>

Konklusjonene til disse ser ut til å være mindre kjent enn de burde være, siden "forebyggende tiltak" ser ut til å konsentreres om fartskontroller og teknisk kontroll av kjøretøyer. Ingen av disse er rangert som de hyppigste årsakene til dødsulykker, men fokus på disse er de eneste tiltakene som har økonomisk betydning for kontrollinstansene. En tilfeldighet?

Av rangerte årsaker går det klart frem at den viktigste medvirkende årsaken ved trafikantene er førerfeil (ca 50%), mens (for) høy fart har ligget langt lavere, på ca 1/3. Deretter følger ruskjøring (ca 20 %), tretthet (ca 15 %) og sykdom/"selv-valgt" også på ca 20 %. Her ligger summen over 100 % siden flere faktorer kan ha medvirket. Min private vurdering av disse grupperingene er litt annerledes; jeg mener at det er førerfeil å kjøre dersom man er for trett, eller påvirket av rusmidler. Med en slik gruppering vil førerfeil-gruppen være den desidert største årsaken til dødsulykker i trafikken.

Hva angår forhold ved kjøretøyene, veien og veimiljøet, så er de siste to gruppene sammen langt større (ca 50 %) enn tekniske feil ved kjøretøyene (ca 25 %). Så skal antall dødsulykker ned, så viser statistikken at det vil være mer å hente ved å utbedre veiene, og å bedre vedlikeholdet av dem, enn å skylde på eieren av kjøretøyet.

* (døds*)ulykker, siden kun de blir etterforsket i detalj. Noe ikke er optimalt, siden utallet 'død' kontra livsvarig funksjonstap/pleiepasient ofte er helt tilfeldig.

Svar