Selge hus / hage relaterte ting på finn.no …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Selge hus / hage relaterte ting på finn.no …

Legg inn av dypen »

Har solgt og kjøpt masse på finn.no gjennom mange år, stort sett bil mc relatert som går uten problemer. De få gangene jeg legger ut noe til hus eller hage for salg er det stor aktivitet og mange meldinger hvor alle vil kjøpe men ingen kommer for å hente. Her er en til som er like frustrert.

https://www.reddit.com/r/norge/comment ... _i_landet/
Jeg begynner oppriktig talt å bli bekymret. Jeg er i utgangspunktet en ganske myk mann, men Finn.no får meg til å se rødt. Hvordan er det mulig å ha en så høy konsentrasjon av idioter og drittsekker på én og samme plass?

Jeg har solgt 3 ting på Finn de siste 5-6 årene og er nå i gang med salg nummer 4. Så langt har kun ett salg gått knirkefritt. De andre 3 har gått skikkelig dritt. Dette beskriver ca 90 prosent (vi snakker om 20-30 personer forresten):

Folk som pruter fra første melding
Folk som pruter ved oppmøte selv om varen var akkurat som forventet
Folk som ikke leser annonsen selv om den kun består av 3-4 setninger. De kaster derfor bort begges tid på noe som enkelt kunne vært unngått om de bare brukte 10 sekunder ekstra.
Folk som sier at de vil kjøpe varen for så og ikke møte opp i det hele tatt slik at jeg kaster bort flere timer av tiden min (dette er utvilsomt det verste)
Folk som er vanvittig trege til å svare på meldinger
Folk som bare slutter å svare på meldinger etter å ha sagt ja til varen.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Maschev
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700

Re: Selge hus / hage relaterte ting på finn.no …

Legg inn av Maschev »

Å selge ting på Finn torget er en prøvelse man unngår helt til det er nødvendig, litt som å dra med din bedre halvdel på Ikea. På de åra jeg har solgt ting der har jeg fått de rareste forespørsler. Vet ikke om det er et særnorsk problem, men nordmenn flest skal kjøpe varen til skampris og selge til butikkpris. Greit å ville gjøre en deal altså, men å by halve prisen "fordi det er lov å prøve seg hehe" gjør meg ofte så provosert at jeg nekter å selge til sånne folk, selv om de tilbyr det jeg vil ha etterpå.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Har vel vært borti alle kategoriene nevnt i første innlegg men det er nå 80-90% positivt likevel. Hva er alternativet?
Maschev skrev: I går, 10:14...men å by halve prisen "fordi det er lov å prøve seg hehe" gjør meg ofte så provosert at jeg nekter å selge til sånne folk, selv om de tilbyr det jeg vil ha etterpå.
Ja, de der folkene vet ikke hva de holder på med... Noen kommer kun med en lav pris og ingenting annet og de får aldri noe meg enn "tommel ned" av meg. Jeg pruter ofte på Finn og det virker ofte overraskende godt men jeg synes jeg MÅ argumentere for hvorfor jeg kommer med et lavt bud og kanskje like viktig er "hente med en gang" og kanskje til og med forhåndsbetale eller Vipps ved overlevering.

Senest for 2 dager siden kjøpte jeg en monoblokk varmepumpe annonsert for kr 7.500. Bød 6.000 med litt argumentasjon og hent med en gang og fikk den for det selv om selger allerede hadde et bud på 9.000 inkl forsendelse en eller annen plass... Ble mye kjappere og enklere med meg...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Legg inn av Nomade »

Folk som pruter på første melding ignoreres helt. Finn har et ganske greit rating-system på kjøpere/selgere, så det er mulig å sile ut aktuelle personer der.
Har kjøpt og solgt litt forskjellig på Finn opp gjennom årene, men ikke hatt noen negative erfaringer så langt. Profilen min er fra 2009 ser jeg :-)

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Nomade skrev: I går, 14:28 Finn har et ganske greit rating-system på kjøpere/selgere, så det er mulig å sile ut aktuelle personer der. Profilen min er fra 2009 ser jeg :-)
Bra fartstid på finn.no det :thumleft Har selv profil fra 2005 :D Du nevner rating-system, tenker du da på kjøper/selger sine vurderinger … Føler vel det gir meg lite info av en potensiell kjøper med profil fra 2021 og 10 positive vurderinger, ikke navn, adresse, telefon eller annen personlig info … bare ett bud på meldingssystemet til finn …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

dypen skrev: I går, 19:17
Bra fartstid på finn.no det :thumleft Har selv profil fra 2005 :D Du nevner rating-system, tenker du da på kjøper/selger sine vurderinger … Føler vel det gir meg lite info av en potensiell kjøper med profil fra 2021 og 10 positive vurderinger, ikke navn, adresse, telefon eller annen personlig info … bare ett bud på meldingssystemet til finn …
Profilen min er fra 2003 ser jeg :-) . Har 88 vurderinger, og bare en er ikke en 10'er. Vet ikke hvorfor han ene fyren ga meg lav score. Jeg solgte et par fine alpinski til spottpris (jeg legger meg alltid under det laveste jeg finner på Finn for samme vare). Fyren kom og så på skiene, sa at de var kjempefine, og betalte. Så ga han meg 7.5 i rating, uten kommentar. Mulig han klikket feil da.

Jeg har solgt og kjøpt sikkert 1000 ting på Finn, og gir alltid en rating, med kommentar om hva jeg var fornøyd med. Men ser at de færreste gir en rating tilbake.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

MGR1 skrev: I dag, 10:06 Profilen min er fra 2003 ser jeg :-) . Har 88 vurderinger, og bare en er ikke en 10'er. Vet ikke hvorfor han ene fyren ga meg lav score. Jeg solgte et par fine alpinski til spottpris (jeg legger meg alltid under det laveste jeg finner på Finn for samme vare). Fyren kom og så på skiene, sa at de var kjempefine, og betalte. Så ga han meg 7.5 i rating, uten kommentar. Mulig han klikket feil da.
Startet på Finn i 2000 ser jeg... Har 9.9 i rating og det skyldes 2 slike uforståelige ratinger som jeg ikke skjønner årsaken til... Jeg gir alltid 10 om der ikke er graverende mangler på et eller annet vis...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Bruker selv finn.no en god del og selger/kjøper alt fra biler, mc, klokker og stort sett det meste jeg har en turnover på. Liker godt ratingen da det gir en liten indikasjon og spesielt når det er registrerte brukere med navn som gir score. Har selv vært på finn siden tidlig 2000 tallet men med bank id verifisering siden 2013.
Har til gode å bli svindlet/snytt for noe, men det skyldes kanskje mest at jeg alltid gjør en due dilligence på personen før jeg avtaler endelig handel dersom det er et større beløp og jeg bruker aldri Helt hjem, Fiks ferdig eller andre tvilsomme forsendelses metoder hvor det ofte virker som en tilfeldighet at varen kommer frem eller der kjøper sitter med varen og kan stoppe transaksjonen etter mottak. Posten og Postnord eller personlig møte er det jeg bruker. Skriver nesten alltid i annonsen at det er betaling på forhånd ved forsendelse eller minimum frakt x 2 dersom det er ønskelig med oppkrav. Da slipper jeg å sitte med "svarte per" og utgifter dersom kjøper "driter i å hente ut pakken. Dersom kjøpere ikke godtar det så trenger jeg ikke å selge.

Men det er som i første innlegg fryktelig irriterende med de som ikke har respekt for andre sin tid og ikke svarer eller bare går fra en handel uten å gi beskjed.
Det er vel et resultat av at de man ikke ser i hvitøyet trenger man ikke å oppføre seg mot og bak tastaturet kan man ofte ikke bli stilt til veggs og slipper dermed unna med slik oppførsel.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes det er like ille å være kjøper på Finn som selger.
Det er så mange ganger jeg ber om å få kjøpe noe for prisforlangende med umiddelbar henting eller første mulighet. Penger på Vipps og ikkeno stress. Men nei, det virker noen ganger som at selger ikke ønsker å selge eller håper på at noen skal gi en høyere pris.

Jeg har kjøpt noen virkelig dyre ting på Finn de siste gangene nå. Det har gått kjempefint og effektivt. Både selger og kjøper visste godt hva som ble solgt og transaksjonen fra første kontakt til ferdig avtale og penger overført var gjort på få minutter.
Så det er jo ikke kun dårlige erfaringer.
Jeg har kun 10'ere på mine tilbakemeldinger bortsett fra en 8'er. Det er ingen grunn til at denne skulle være en 8'er heller.. Irriterende.
2025-05-09 11_55_00-Clipboard.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar