Den store MC-camping tråden!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

Oversikt med R-verdi vekt, størrelse m/m for de som er interessert i slikt (ikke SI enheter dessverre) :-) Nemo tensor extreme conditions med R-verdi på 8.5 og vekt under 0.5kg hadde ikke vært dum men 3.299NOK så ikke billig!

Fra Moto Camp Nerd som tydeligvis selger utstyr for MC camping, mulig noe nyttige gadgets der.

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Min mening er at man i utgangspunktet ikke trenger så høy R-verdi sommerstid i plussgrader. Men å ha noe som er mykt og ligge på og som er noen centimeter tykt kan være en fordel med tanke på komforten.

På sommeren i pluss 10 grader eller mer kan man ligge rett på lyngen mener jeg hvis man har en sovepose. Null problem.

Men en R-verdi på 2-3 holder i bøtter og spann så sant man ikek skal overnatte midtvinters rett på snøen.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 05 mai 2025, 07:43 Min mening er at man i utgangspunktet ikke trenger så høy R-verdi sommerstid i plussgrader. Men å ha noe som er mykt og ligge på og som er noen centimeter tykt kan være en fordel med tanke på komforten.

På sommeren i pluss 10 grader eller mer kan man ligge rett på lyngen mener jeg hvis man har en sovepose. Null problem.

Men en R-verdi på 2-3 holder i bøtter og spann så sant man ikek skal overnatte midtvinters rett på snøen.
Å sove rett på bakken i 10 grader uten liggeunderlag tror jeg de færreste av oss kommer til å like. Det blir fort kaldt. Selvsagt hvis man kan samle sammen nok lyng til at man klarer å isolere bakken på den måten så kan det funke. Hvis jeg måtte velge så ville jeg heller hatt liggeunderlag enn sovepose hvis det er 10 grader. Når jeg var i skarpskytterlag i innsatsstyrken så gikk vi mye uten sovepose, liggeunderlag og telt på korte oppdrag under 3 døgn. Det var sjeldent veldig behagelig. Soveposen isolerer nesten ingenting mot bakken siden isolasjonen blir komprimert.
Når jeg var i Australia så brukte jeg et Exped liggeunderlag. Det begynte å lekke etter ei uke på turen og våknet hver gang ræva var nede i den kalde bakken. Det var 20 grader på dagtid, men ned mot null om natta.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 05 mai 2025, 23:29
Bjerknez skrev: 05 mai 2025, 07:43 Min mening er at man i utgangspunktet ikke trenger så høy R-verdi sommerstid i plussgrader. Men å ha noe som er mykt og ligge på og som er noen centimeter tykt kan være en fordel med tanke på komforten.

Å sove rett på bakken i 10 grader uten liggeunderlag tror jeg de færreste av oss kommer til å like. Det blir fort kaldt. Selvsagt hvis man kan samle sammen nok lyng til at man klarer å isolere bakken på den måten så kan det funke. Hvis jeg måtte velge så ville jeg heller hatt liggeunderlag enn sovepose hvis det er 10 grader. Når jeg var i skarpskytterlag i innsatsstyrken så gikk vi mye uten sovepose, liggeunderlag og telt på korte oppdrag under 3 døgn. Det var sjeldent veldig behagelig. Soveposen isolerer nesten ingenting mot bakken siden isolasjonen blir komprimert.
Når jeg var i Australia så brukte jeg et Exped liggeunderlag. Det begynte å lekke etter ei uke på turen og våknet hver gang ræva var nede i den kalde bakken. Det var 20 grader på dagtid, men ned mot null om natta.
Å sove rett i lyngen (i sovepose) gjorde jeg for 6-7 år siden. Absolutt null problem. Men klart det hjalp med 7 pils som sovemedisin. Men jeg frøs ikke i det hele tatt. Soveposen var en billig sak til 500 kr. Jeg fant i skapet.

Hovedgrunnen til at jeg bruker liggeunderlag er ikke kulden men ryggen. :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Du er nok bedre isolert enn meg og/eller mye tøffere. Jeg klarer ikke å sove på 10 grader varm bakke uten å bli kald. Selvsagt klarer man å sove litt selv om man er kald og det går i noen døgn. Men gøy er det ikke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Er nok mest sannsynlig isoleringen som er bedre :lol

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800

Legg inn av BC45 »

Å campe i mai er noe helt annet enn i juli😊 Er noe folk på tur, men veldig rolig i forhold til midt i fellesferien. I dag har jeg fått orkesterplass i Geiranger 😊
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 06 mai 2025, 11:03 Er nok mest sannsynlig isoleringen som er bedre :lol
Selv med god isolering velger jeg soveplass hvor jeg med sikkerhet kan sove godt noen timer, tiden hvor du kunne ligge overalt er over. Ute i sovepose, ute i telt eller på en toseter sofa var null stress men har du en god plass med telt, liggeunderlag og en god sovepose duger det i dag også :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 11 mai 2025, 17:53
Bjerknez skrev: 06 mai 2025, 11:03 Er nok mest sannsynlig isoleringen som er bedre :lol
Selv med god isolering velger jeg soveplass hvor jeg med sikkerhet kan sove godt noen timer, tiden hvor du kunne ligge overalt er over. Ute i sovepose, ute i telt eller på en toseter sofa var null stress men har du en god plass med telt, liggeunderlag og en god sovepose duger det i dag også :D
Joda, jeg foretrekker komfort selv. Kommer litt ann på situasjonen. Hvis man feks. Sitter rundt et bål og pilser litt utover kvelden og man føler seg teøtt etter hvert så kan jeg godt gjerne bare slenge meg i påsan under åpen himmel. Men i praksis foretrekker også jeg en god seng og ikke alt for langt unna en dass. :)

Svar