Nybegynner Øvelseskjøring

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
LunBlom
Motorsykkelen din: *TBA*2025

Nybegynner Øvelseskjøring

Legg inn av LunBlom »

Hei alle sammen

Jeg er ny fører (30år) av i år som holder på å ta motorsykkel A lappen. Synes det er veldig gøy hittil, men har noen spørsmål om øvelseskjøring.

Jeg ser det er flere som kommer i kontakt i dette foraet for å øvelseskjøre, og jeg antar de har sin egen sykkel (og ledsager har naturlig nok egen). Jeg har ikke funnet meg en sykkel enda for jeg aner ikke hva som kunne passet meg. Men er det vanlig, eller noen som er villige til å låne bort for øvelseskjøring? For meg så er jeg bare interessert i en parkeringsplass for å få inn teknikken i bremser, girpedal, clutch, og balanse. I alle fall for nå.

Eller er det best å få tak i en sykkel selv, som jeg så kan få noen med på å øve med? Som så eventuelt må kjøres av ledsager til øvelsesstedet?

For enkelhets skyld så har jeg tilgang til både henger og bil som jeg kan kjøre for å transportere en sykkel til et eventuelt øvingssted.

Som dere sikkert skjønner har jeg mange spørsmål, og vet ikke helt hvor jeg skal finne svar. Jeg har ingen nære venner eller familie som kjører MC heller.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Re: Nybegynner Øvelseskjøring

Legg inn av kaLARSnikov »

Hei og velkommen!

Det vanligste er absolutt at den som øvelseskjører har egen sykkel. Mange vil nok naturligvis være skeptiske til å låne bort en sykkel til noen som er helt ferske.

Min anbefaling vil være å gjøre som de fleste andre og kjøpe en egen sykkel. Trenger ikke være noe dyrt bare det fungerer og gjerne er noe ala samme type som kjøreskolesykkelen (som regel en vanlig nakensykkel). Jeg ville også skrotet denne tanken om å bruke tid og energi på å få denne sykkelen til en parkeringsplass på noe annet vis enn at du bare kjører dit selv med ledsager. Det er uansett mengdetrening i trafikk du kommer til å trenge - og ev. i kjøregård, men det er uansett bare fordelaktig å kjøre dit selv.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Å låne bort en sykkel til noen som er helt ferske hvor faren for velt er veldig stor tror jeg som nevnt de færreste har lyst til. Så sant da ikke noen sitter med flere sykler hvor dem har en sykkel nummer to som det ikke er så farlig med. Men jeg tror vel det sitter langt inne uansett og ta seg bryet med slikt.

Kjøp deg sykkel selv som kaLARSnikov skriver. Enten finner du "drømmesykkelen" og kjøper denne med en gang hvis økonomien tillater det, eller så kjøper du deg en rimeligere brukt sykkel.

Eldre Hondaer i 5-600 klassen koster ikke all verden og er lette og omsette igjen grunnet prisen.

Men jeg anbefaler å kjøpe en en typisk nakensykkel ved øvekjøring. Cruiser funker generelt dårlig.

Søk på Honda CB500 eller noe. Disse får du kastet etter deg for ikke alt for mye penger. Du bør få en grei sykkel til rundt 40-50.000 kr.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Veldig enig med svarene og tipsene du allerede har fått.
Kan fort bli dårlig stemning om man skulle komme i skade for å velte med lånt sykkel... :-k

Så sjansene for å få veiledere på banen er nok om du får fraktet egen sykkel til stedet hvor du ønsker å øvelseskjøre, være seg begrenset område stor parkeringsplass, kontrollstasjonplasser osv.) for å gjøre deg kjent med sykkelen eller på veistrekninger du kjenner godt fra før.

Så er det bare å ønske deg lykke til med å oppfylle drømmen.
Og ikke minst, velkommen til oss her på MCsiden.no :vs

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Da poden begynte på A1 og jeg måtte oppgradere til A2 for å kunne øvelseskjøre med han tok vi en del turer til en skolegård med begge syklene på henger og lekte oss med 8-tall, saktekjøring o.l. i ganske mange timer. Da jeg fikk A2 i boks kjørte vi 7000 km med L på ryggen og etter hver tur stakk vi innom skolegården i 10 minutt og kjørte 8-tall o.l. Tror nok det var ganske avgjørende for at podens oppkjøringen ble ganske kort og bestått på første forsøk.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Sono Juventino
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401

Legg inn av Sono Juventino »

Velkommen! Jeg er relativt fersk i gamet selv, så vil tippe min tråd om å finne budsjettvennlig sykkel også kan være veldig relevant for deg med konkrete anbefalinger til rimelig sykkel. Selv gikk jeg for en A2-sykkel selv om jeg også går for A-lappen: viewtopic.php?t=17069

I starten er det veldig fort gjort at sykkelen går i bakken, spesielt ved øvelser som "garasjeøvelsen" der du trener på å krypkjøre i sirkel. Jeg har vært ekstremt nærme å miste skolesykkelen (Honda Hornet) i bakken flere ganger. Skolesykkelen er jo forsikret mens en billig, gammel sykkel tåler man et par skavanker på. Sykkelen jeg endte med å kjøpe selv, en Husqvarna Vitpilen 401, er såppass lett med sine 150kg at jeg ikke er særlig redd for å miste den, så størrelse/vekt kan jo også tas med i ligningen. :-)

Kan også anbefale Facegruppen MC Øvelseskjøring Norge. De har egne chatter for Oslo osv etter at du har fått innpass.
Offisielt medlem av team midtlivskrise.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg holder for tiden på å være ledsager for en bekjent, på to uker har vi vel kjørt rundt 100 mil til sammen tenker jeg.
Vedkommende har bare hatt (utover grunnkurs og det som skal til for øvelseskjøringen) litt kjøregård og 1 time med kjøreskole på vei.
Og nå flere titalls timer på vei med meg og jeg ser en god progresjon og økende selvtillit hos vedkommende.

Startet på lite trafikkerte landeveier og har nå økt på med alt fra tett trafikk i Oslo til rundt 6 mil på 4 felts motorvei med tett helgetrafikk søndag kveld.
Ingen tvil om at mengdetrening med en kontrollert og trygg økning i vanskelighetsgrad er den beste læringen, det meste av kjøreteknikk og tilbakemeldinger overlater jeg til kjøreskolen, tok A-lappen for flere ti-år tilbake og ting endrer seg derfor lar jeg den biten være i stor grad.
Men ser allerede nå at jeg mener vedkommende er klar for trinnvurdering allerede og tror nok at det er håp om å slippe unna med det absolutte minimum som er obligatorisk.

Sykkel tror jeg nok du må skaffe selv... kjøp evt. en rimelig gammel traver av kjent merke som er kjent for å ha lite feil og som er i grei stand og bruk den i det minste ut sesongen.
Det finner man uten problemer til under 40 000, kjedelig om man har noe som er nytt eller nesten nytt å legge de i bakken.
Sykler i prisklassen 30-40K som er i ok stand taper man vanligvis ikke noe på om man ikke må koste på den noe særlig og den er like grei (eller bedre) når man selger den etter ett år eller kanskje til og med to.

Lykke til på veien til A-sertifikatet!

Svar