Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup …

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7113
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup …

Legg inn av dypen »

Vil du spare noen kroner og lever godt uten å kunne svare på telefon under kjøring sammen med alle justeringsmuligheter.

Triumph Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup «Which Should You Buy?»

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup …

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 13 mai 2025, 18:53 Vil du spare noen kroner og lever godt uten å kunne svare på telefon under kjøring sammen med alle justeringsmuligheter.

Triumph Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup «Which Should You Buy?»

Selv kunne jeg gjerne gått for 850 modellen etter prinsippet "det enkle er ofte det beste".
Å spare noen kroner blir heller ikke helt feil... ;)

Forskjellen i motoreffekt og kjøreegenskaper for øvrig er marginale detaljer jeg tror de aller fleste ikke henger seg opp i.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1077
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup …

Legg inn av Tore L »

dypen skrev: 13 mai 2025, 18:53 Vil du spare noen kroner og lever godt uten å kunne svare på telefon under kjøring sammen med alle justeringsmuligheter.

Triumph Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup «Which Should You Buy?»

Hva skal en velge - jeg valgte 900 GT pro, men at jeg kunne klare meg med en 850 sport - helt sikkert.
Det jeg bruker mest er nok litt varme i holkene på kalde og våte dager, jeg tror jeg ville ha savnet det. Og når du har justert sykkelen, slik at den passer deg så bruker ikke jeg dette lenger, også fordi jeg valgte GT Pro og ikke Rally. For jeg er ikke mye på utsiden av veien og kjører, og da trenger en ikke så mye justering av oppsettet på sykkelen. Jeg hører ikke på musikk eller tar imot tlf når jeg kjører, så dette utstyret bruker jeg heller ikke. Og de 10 hk du mister, tror ikke jeg hadde merket, slik jeg bruker sykkelen. :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7113
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup …

Legg inn av dypen »

Det skiller 5 NM i favør 900’n men det er oppgitt med en differanse på 750 rpm hvor høyeste turtall på 900’n. Han på video’n sier det er liten eller ingen merkbar forskjell på motor.

Tok en nærmere titt på dette etter å ha snakket med en kjempepositiv fyr som kjørte 850 som fortalte det var samme motor i 850 som i 900. Vil uansett tro det selges mest av 900 her i Norge …
IMG_3335.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

ErikW
Innlegg: 882
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup …

Legg inn av ErikW »

IMG_2162.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7113
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup …

Legg inn av dypen »

ErikW skrev: I går, 00:00IMG_2162.png
Gjelder «2024 - on» og ikke tidligere produksjon :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

kaLARSnikov
Innlegg: 372
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Tiger 850 Sport vs Tiger 900 Lineup …

Legg inn av kaLARSnikov »

Vurderte helt ny 850 da jeg skulle bytte sist, men endte på pent brukt 900 Rally Pro i stedet. Ca. samme pris og da fikk jeg med mye ekstra - ferdig montert quickshifter, varme i setet, større skjerm, cruisecontrol, off-roadmoduser, eikefelger, ekstralys, veltebøyler, midtstøtte, osv. Men det var vel aldri egentlig en stor vurdering for noen med ambisjoner om å kjøre en del grus.

For ren asfaltkjøring tror jeg 850 Sport kan være en kjempesykkel for mange. Mye av ekstrautstyr kan jo ettermonteres, som quickshifter, veltebøyler og midtstøtte. Sete med varme vet jeg ikke om er plug-and-play, men man skulle vel alltids klart å mikke til noe. Så satt opp mot 900 GT Pro som er alternativet (for non-Pro variantene ser jeg ingen grunn til å bry seg med) så er det vel spesielt cruise control og ev. elektronisk justerbare dempere som enkelte vil savne og som ikke er lett tilgjengelig på noe vis på 850 Sport.

Nå er vel 850 Sport uansett utgått om jeg ikke tar helt feil og fra i år erstattet med nye 800 Sport som ikke lenger kjører samme motor som 900-serien. Og om man vil ha det ytterligere litt rimeligere så finnes Tiger 660 Sport...

Svar