Kjøp av første sykkel
-
- Motorsykkelen din: Ingen foreløpig
Kjøp av første sykkel
Eg er en mann på 42 som har planer om å ta MC lappen, men tenker i første omgang å kjøpe en rimelig sykkel som kan brukes til øvelseskjøring.
Hadde da håpet å finne en grei sykkel til rundt 30-40k.
Modellene eg har sett mest på, og som ligger i dette prisleiet er typisk Suzuki GSF650, Yamaha FZ6N, Kawasaki Z750S 2005-2008 modeller.
https://www.finn.no/mobility/item/400644626
https://www.finn.no/mobility/item/404538173
https://www.finn.no/mobility/item/405249061
Er det noe spesielle forskjeller på disse som eg bør tenke på, eller er de veldig like?
Eg har også en datter på 12år som sannsynligvis vil være med på tur når lappen er i boks, er det noe stor forskjell på hvor gode de er med passasjer?
Hvis eg MC livet gir skikkelig mersmak er planen en Ducati Multistrada og ferie med kona bakpå.
Modellene eg har sett mest på, og som ligger i dette prisleiet er typisk Suzuki GSF650, Yamaha FZ6N, Kawasaki Z750S 2005-2008 modeller.
Er det noe spesielle forskjeller på disse som eg bør tenke på, eller er de veldig like?
Eg har også en datter på 12år som sannsynligvis vil være med på tur når lappen er i boks, er det noe stor forskjell på hvor gode de er med passasjer?
Hvis eg MC livet gir skikkelig mersmak er planen en Ducati Multistrada og ferie med kona bakpå.
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Re: Kjøp av første sykkel
Akkurat disse tre er nok relativt like på mange måter uten at jeg har direkte erfaring med noen av de. Ut i fra cycle-ergo.com ser det ut som at det er litt forskjell i setehøydene så om du er ekstra lang eller ekstra kort i beina kan det nok være spesielt lurt å prøvesitte hvis mulig.
Passasjermessig tror jeg ikke en tolvåring utgjør nok ekstra vekt eller masse til at du vil merke noen nevneverdig forskjell uansett.
Kan også anbefale å kikke på Suzuki SV650 og Honda Hornet, der finner du også mye i den prisklassen og nedover. Hornet er nok ganske lik de tre du nevner, SV650 er litt annerledes da den har v-twin og ikke rekkefirer.
Masse lykke til med lappen!
Passasjermessig tror jeg ikke en tolvåring utgjør nok ekstra vekt eller masse til at du vil merke noen nevneverdig forskjell uansett.
Kan også anbefale å kikke på Suzuki SV650 og Honda Hornet, der finner du også mye i den prisklassen og nedover. Hornet er nok ganske lik de tre du nevner, SV650 er litt annerledes da den har v-twin og ikke rekkefirer.
Masse lykke til med lappen!
Kjenn litt på sittestilling, jo mer oppreis i min verden betyr behagligere over tid i normalt tempo. Fysisk størrelse betyr mere plass og romsligere å sitte på for to. En typisk R sykkel hvor du nærmest står på armene under kjøring og passasjer sitter «alene» over deg ville ikke jeg valgt. Du vil bli overasket også når du får en persons vekt bak deg og «over» deg under kjøring med tanke på tyngdepunkt. Mitt valg ville være enkelt, jo større fysisk jo bedre og tenker ikke på motorstørrelse her 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Kjøp Multistrada med en gang istedenfor
-
Takk for svar. cycle-ergo.com så veldig bra ut. Enkelt å få en ide om sittestilling på de forskjellige.
Eg skal reise å prøvesitte litt forskjellige. Disse sykklene fås jo normalt i naken og "liten kåpe" versjon. Er det veldig stor forskjell på vind-komfort på naken (med liten ekstra skjerm) og kåpe? Utseendemessig heller eg mest mot naken, men ikke hvis det må en svær vindskjerm til for å ha det behagelig.
Eg skal reise å prøvesitte litt forskjellige. Disse sykklene fås jo normalt i naken og "liten kåpe" versjon. Er det veldig stor forskjell på vind-komfort på naken (med liten ekstra skjerm) og kåpe? Utseendemessig heller eg mest mot naken, men ikke hvis det må en svær vindskjerm til for å ha det behagelig.
-
Skulle gjerne gjort det, men det er litt prisforskjell å tenke på.
Det er der du havner uansett

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"

- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Flåsete ja, men faktisk er jeg litt enig. Du kommer uansett til å oppgradere ganske kjapt og det skal ikke mange rundene til før du overbeviser deg selv om at du trenger noe mer.
Vi har alle vært der og de fleste har opplevd det.
Nå mener ikke jeg at Multistrada nødvendigvis er det beste valget, men en lignende sykkel med lignende sittestilling. Adventure og sport adventure sykler er generelt sykler de fleste sitter veldig godt på. Oppreist og avslappet sittestilling. :)
Men er du på sparebluss og bare skal ha noe å starte med så er det vel egentlig ikke så farlig om du velger "feil" sykkel. Men du bør kanskje tenke på en sykkel som er lett omsettelig. Japsesykler er vel generelt det jeg ville valgt i så måte.
-
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Kjøp en billig og lettkjørt sykkel som førstesykkel. Det er lite verditap, og hvis du er uheldig å velte sykkelen er den sansynligvis billigere å reparere en en dyr Multistrada. Finner du ut at mc er noe for deg så kan du oppgradere senere, finner du ut at det ikke er noe for deg så har du ikke tapt mange kronene.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg synes nå man høyner innsatsen litt samt skjerper seg litt ekstra når man kjøper drømmesykkelen med en gang. Jeg har aldri skjønt det der med at man må ha en billig sykkel fordi man er fersk. Det blir som å finne seg ei stygg dame, i tillfelle ho gjør det slutt, slik at tapet ikke blir for stort...
Satt på spissen, men det er litt sånn jeg tenker.
Jeg har øveljlrt sikkert 30.000km. Før jeg fikk lappen. Har enda til gode å velte 10 år etterpå.
Edit:
Jo, jeg har veltet en gang i 2018.... skal sies.
Satt på spissen, men det er litt sånn jeg tenker.
Jeg har øveljlrt sikkert 30.000km. Før jeg fikk lappen. Har enda til gode å velte 10 år etterpå.
Edit:
Jo, jeg har veltet en gang i 2018.... skal sies.
Sist redigert av Bjerknez den 23 mai 2025, 06:57, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Hva med en Yamaha TDM 900?
Fysisk romslig nok for de fleste og med en motor som overrasker mer en spesifikasjonene viser, en veldig god sykkel til både korte og lange turer med og uten passasjer og bagasje:
https://www.finn.no/mobility/item/402930442?ci=3
Bunnsolid Yamahakvalitet og en sykkel som overbeviser de som har eid en, Som meg selv med mine 2006 mod. i bortimot 60K før jeg byttet den ut.
Fysisk romslig nok for de fleste og med en motor som overrasker mer en spesifikasjonene viser, en veldig god sykkel til både korte og lange turer med og uten passasjer og bagasje:
https://www.finn.no/mobility/item/402930442?ci=3
Bunnsolid Yamahakvalitet og en sykkel som overbeviser de som har eid en, Som meg selv med mine 2006 mod. i bortimot 60K før jeg byttet den ut.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
For min del så er det mye mer det at en utvikler seg og det en trodde en ville ha ikke nødvendigvis er det samme etter et år eller to...Bjerknez skrev: 22 mai 2025, 19:37Jeg har aldri skjønt det der med at man må ha en billig sykkel fordi man er fersk.
For min del ble en gammel Virago 535 den første men allerede etter et lite år havnet jeg på en BMW R1100RS. Synes fremdeles at Viragoen er en mye flottere sykkel enn BMWen men det er en fordel med sykkel laget for europeere og ikke dverg-pygmeer...
...og så oppdaget jeg noen andre ulemper med Viragoen som jeg som ingeniør får frysninger av som f.eks. at spenningsregulatoren ikke regulerer men bare brenner av overskuddsenergi til varme... som igjen kremerer regulatoren jevnlig... (min var bygget om til en langt større "regulator" som i alle fall virket som den skulle i min tid men den var så stor at den ikke passet under dekselet...).
Nice oneBjerknez skrev: 22 mai 2025, 19:37Det blir som å finne seg ei stygg dame, i tillfelle ho gjør det slutt, slik at tapet ikke blir for stort...

-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
OnlineDomino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Det blir litt som sangen av Kid Creole and the Coconuts: "If you wanna be happy for the rest of your life, never make a pretty woman your wife"!
- Bjerknez
- Kontakt:
Det er noe som heter "setting up for failure".SveinHa skrev: 22 mai 2025, 21:39For min del så er det mye mer det at en utvikler seg og det en trodde en ville ha ikke nødvendigvis er det samme etter et år eller to...Bjerknez skrev: 22 mai 2025, 19:37Jeg har aldri skjønt det der med at man må ha en billig sykkel fordi man er fersk.
For min del ble en gammel Virago 535 den første men allerede etter et lite år havnet jeg på en BMW R1100RS. Synes fremdeles at Viragoen er en mye flottere sykkel enn BMWen men det er en fordel med sykkel laget for europeere og ikke dverg-pygmeer...
...og så oppdaget jeg noen andre ulemper med Viragoen som jeg som ingeniør får frysninger av som f.eks. at spenningsregulatoren ikke regulerer men bare brenner av overskuddsenergi til varme... som igjen kremerer regulatoren jevnlig... (min var bygget om til en langt større "regulator" som i alle fall virket som den skulle i min tid men den var så stor at den ikke passet under dekselet...).
Nice oneBjerknez skrev: 22 mai 2025, 19:37Det blir som å finne seg ei stygg dame, i tillfelle ho gjør det slutt, slik at tapet ikke blir for stort...![]()
Selv la jeg listen veldig høyt. Rett og slett for å legge press på meg selv. Jeg kjøpte en demokjørt Yamaha XVS1300 cruiser ett helt år før jeg fikk lappen. En stort tungt beist av en sykkel som slett ikke var optimal og øvekjøre med. Men det var sykkelen jeg på den tiden drømte om.
Før oppkjøring hadde jeg bestilt hytteovernatting og planlagt fest hos søskenbarnet mitt i Molde etc. Alt var klappet og klart. Bagasjen var til og med stroppet på sykkelen.
Jeg hadde alt og tape, men når du har alt og tape, så tar man seg også mer sammen og yter det lille ekstra. Jeg gikk regelrett ALL IN for at den lappen skulle være i boks når kjørte opp. Det var ikke engang et alternativ og stryke på en måte.
På de 10 årene jeg har kjørt motorsykkel med rundt 15-20k årlig kjørelengde så har jeg hatt ETT nærmest stillestående velt å det var i 2018, 4 år etter at lappen var i boks. Under øvekjøringsperioden fikk jeg ikke en eneste skramme i sykkelen.
Jeg mener at hvis man kjøper en brukt litt shabby sykkel, billig kjøreutstyr, kjip hjelm i tillfelle man skal gå i bakken så synes jeg det vertfall i mitt hode blir litt feil. SÅ redd kan man da ikke være for å legge ned sykkelen. Da har man ikke mye tro på seg selv i såfall.
Dessuten så er man vel forsikret...
- Sono Juventino
- Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
Jeg er forsåvidt enig med deg i konklusjonen, men valgte en litt annen løsning. Jeg har oppkjøring i midten av Juni, men kjøpte en litt billigere bruktsykkel enn det som kanskje er drømmesykkelen. Allikevel er dette en 2023-modell i strøken stand med kun 8.000km på telleren. Sykkelen er jo da ferdig kjørt inn, men det meste av verditap er nok tatt. Om sykkelen skulle få en skramme eller to i løpet av sin levetid, så påvirker det neppe verdien noe helt enormt. Poenget er at jeg har sikret meg en driftsikker, liten og lettkjørt sykkel som skal være ganske lett å håndtere. Med en våtvekt på kun 160 kg, så klarer de fleste nok å holde igjen sykkelen ved velt i lav hastighet.Bjerknez skrev: 23 mai 2025, 06:36 Jeg mener at hvis man kjøper en brukt litt shabby sykkel, billig kjøreutstyr, kjip hjelm i tillfelle man skal gå i bakken så synes jeg det vertfall i mitt hode blir litt feil. SÅ redd kan man da ikke være for å legge ned sykkelen. Da har man ikke mye tro på seg selv i såfall.
Dessuten så er man vel forsikret...
Denne typen A2-sykler finnes det mange av, og de selges raskt videre. At det er litt færre hestekrefter er ikke nødvendigvis noen ulempe heller i starten, så kan man fokusere på å kjøre teknisk korrekt.
Offisielt medlem av team midtlivskrise.
- Audi Mannen
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Må dessverre støtte både FredrikE24 og Dypen her.... har du budsjett så gå rett på en V4S. Jeg startet som deg i 2017 og det ble raskt en Ny Tracer 900GT i 2018 før jeg hoppa på en V4S i 2021. Det er en helt suveren sykkel. Skummel hvis du ikke kan beherske deg for hornene vokser i panna av lyd og følelse med et skikkelig Acrapovic helanlegg som jeg hadde.. farlig morro men samtidig utrolig komfortabel.
Det var forresten en av de viktigste årsaken til mitt salg...... det å kunne beherske seg nok til å ikke bli en bølle samt lite bruk siste år. I år så langt har jeg kun tømt nesten 1 tank på XJR'n. Man bør kjøre litt for å forsvare en sykkel til 300K ++ i garasjen.
Men det er mye penger å legge i potten før man er 100% sikker på at bruken og interessen er der etter man har fått unna den største beruselsen etter lappen er i boks.
Yamaha XJR 1300
-
Folk er forskjellige, selv var jeg i bakken to ganger før jeg fikk lappen (en gang med skolesykkel og en gang med min egen) og foreløpig har det blitt to ganger til i ettertid - hvorav en riktignok var i garasjen mens jeg ikke satt på engang... Av kamerater som kjører så er det også fåtallet som aldri har smakt på asfalten minst én gang. Det er mange som aldri velter, men det er også mange som gjør det og mesteparten av disse skjer nok i løpet av kjøreopplæringen og/eller de første årene etter.
Spesielt når man skal kødde rundt i kjøregård så er det mange som går på snørra.
Et annet veldig godt poeng som er tatt opp her et par ganger nå er nettopp det at sykkelen man tror man vil ha før man begynner å kjøre ikke nødvendigvis er noe i nærheten av det man faktisk finner ut at man vil ha. Det som sto øverst på lista mi da jeg begynte er omtrent nederst nå.
Og økonomi er naturligvis en faktor. Jeg personlig visste ikke 100% at dette var en hobby som kom til å vare så da var det uaktuelt å bruke unødvendig mye penger på det (selve lappen i seg selv + kjøreutstyr + billig sykkel er dyrt nok om man legger hjelmen på hylla etter 500 mil). Når jeg etter noen år skjønte at dette kommer til å være en vedvarende greie så kunne jeg stå inne for å kaste en litt større slant på det (eller i mitt tilfelle, bryte et grunnleggende prinsipp og faktisk anskaffe gjeld på noen annet enn kun huset
).
Spesielt når man skal kødde rundt i kjøregård så er det mange som går på snørra.
Et annet veldig godt poeng som er tatt opp her et par ganger nå er nettopp det at sykkelen man tror man vil ha før man begynner å kjøre ikke nødvendigvis er noe i nærheten av det man faktisk finner ut at man vil ha. Det som sto øverst på lista mi da jeg begynte er omtrent nederst nå.
Og økonomi er naturligvis en faktor. Jeg personlig visste ikke 100% at dette var en hobby som kom til å vare så da var det uaktuelt å bruke unødvendig mye penger på det (selve lappen i seg selv + kjøreutstyr + billig sykkel er dyrt nok om man legger hjelmen på hylla etter 500 mil). Når jeg etter noen år skjønte at dette kommer til å være en vedvarende greie så kunne jeg stå inne for å kaste en litt større slant på det (eller i mitt tilfelle, bryte et grunnleggende prinsipp og faktisk anskaffe gjeld på noen annet enn kun huset

- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg er dog enig når det kommer til argumentet rundt økonomi. Har man ikke økonomi til å kjøpe drømmesykkelen så har man ikke det.
Jeg tenker her isolert sett på å velge en eldre billigere sykkel kun av den grunn at man KAN velte. Det blir for meg litt rart. Forsikret er man okke som og skulle man velte så vil jo også den gamle sykkelen få noen skraper som igjen forringer verdien, selv om den ikke forringes like mye på en eldre sykkel. Men det blir i det store og hele småpenger mener jeg.
Men altså, hvis ikke økonomien er på plass i utgangspunktet til å kjøpe drømmesykkelen, så skal man ikke låne ut av nesa for å kjøpe den. Der er jeg enig. Da er det bedre å ha litt penger på bok og heller kjøpe en eldre sykkel. :)
Jeg tenker her isolert sett på å velge en eldre billigere sykkel kun av den grunn at man KAN velte. Det blir for meg litt rart. Forsikret er man okke som og skulle man velte så vil jo også den gamle sykkelen få noen skraper som igjen forringer verdien, selv om den ikke forringes like mye på en eldre sykkel. Men det blir i det store og hele småpenger mener jeg.
Men altså, hvis ikke økonomien er på plass i utgangspunktet til å kjøpe drømmesykkelen, så skal man ikke låne ut av nesa for å kjøpe den. Der er jeg enig. Da er det bedre å ha litt penger på bok og heller kjøpe en eldre sykkel. :)
-
Forsikringer har gjerne egenandeler slik at man må ut med noen kroner for å få det fikset, men poenget med gammelt ræl er jo at man sannsynligvis ikke føler for å fikse noe engang slik at man slipper både kostnaden og tiden det tar mens sykkelen ev. er på verksted.
Men jeg kan godt skjønne at det sikkert er rart for noen som aldri har veltet
Samtidig tror jeg nok kjøp av sykkel i alle tilfeller er en mer sammensatt prossess slik at de aller færreste noengang kjøper gammel sykkel KUN fordi de kan velte - det er flere ting som spiller inn.
Men jeg kan godt skjønne at det sikkert er rart for noen som aldri har veltet

-
Eg har nå vært å prøvesittet Suzukien. Kjentes behagelig ut og virket som er grei sykkel. Men eg klarer ikke helt å like halvkåpene på denne typen sykkler. Utseendemessig synes eg Yamaha'en ser best ut. Hvor stor effekt har disse kåpene sammenlignet med en liten vindskjerm på en nakensykkel?
Har en FZ6 som eg skal kikke på neste uke.
Å bruke 300k før eg har tatt lappen er nok uaktuelt. Kjekt å ha noe å glede seg til senere
Har en FZ6 som eg skal kikke på neste uke.
Å bruke 300k før eg har tatt lappen er nok uaktuelt. Kjekt å ha noe å glede seg til senere
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Nå er jeg kåpeentusiast. Kommer helt ann på hvor fort man skal kjøre. Kjører man sjeldent over 100 trenger man sikkert ikke kåpe, men forskjellen er stor ved direkte sammenligning. Beskyttelse mot været er også en greie.
Kjørte en FZ6-N(versjonen med 100hk) på kjøreskolen «gamle svarten» som den ble kalt. God å kjøre, fin motor, veldig nøytral, overraskende sterk på bunn. «Garasjen» i kjøregården går som en lek på en sånn. Den var imidlertid uutholdelig i høy fart den lille turen jeg hadde med den på motorveien.
Det er typisk Yamaha-kvalitet, bekymringsløst sykkelhold.
Fryktelig mye sykkel for pengene:
https://www.finn.no/mobility/item/407544719?ci=5
Kjørte en FZ6-N(versjonen med 100hk) på kjøreskolen «gamle svarten» som den ble kalt. God å kjøre, fin motor, veldig nøytral, overraskende sterk på bunn. «Garasjen» i kjøregården går som en lek på en sånn. Den var imidlertid uutholdelig i høy fart den lille turen jeg hadde med den på motorveien.
Det er typisk Yamaha-kvalitet, bekymringsløst sykkelhold.
Fryktelig mye sykkel for pengene:
https://www.finn.no/mobility/item/407544719?ci=5
Her kommer en påstand fra en gubbe med 41 år på mc setet. At man er mest bekymret for sykkel ved en velt er HELT FEIL FOKUS!!! Dette handler først og fremst om å unngå personskade. En mc kan repareres eller evt byttes ut. Det er ikke alltid tilfelle med fører!!! Hvis ei helkåpe gjør deg mer forsiktig, så er det en god ting, i tillegg til bedre beskyttelse mot vær og vind. Lykke til med valg og veien videre!!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
En modell jeg tror mange ikke vet så mye om er BMW 800 GT, som bør kunne være aktuell for mange. Lettkjørt og mer enn sprek nok for de fleste.
Så hva med en slik, f.eks. denne @Monkeycountry ?
https://www.finn.no/mobility/item/402634289?ci=1
Så hva med en slik, f.eks. denne @Monkeycountry ?
https://www.finn.no/mobility/item/402634289?ci=1
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2024, Honda NC 750 S 2018, Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Velkommen i klubben kan jeg si, jeg var i samme "boble" som deg i fjor da jeg bestemte meg(fikk endelig lov av fruen) for å ta lappen. En ting jeg var veldig klar på når jeg skulle kjøpe sykkel var at jeg skulle sitte oppreist. Jeg har vært passasjer i min ungdom på noen R sykler så det fant jeg ut var ikke min greie da. Kan si at jeg kjørt en Triumph Trident på kjøreskolen og med det drittværet vi hadde i fjor her i vest, så kan du si at langkjøringen og banekjøringen i sikkellig vestlandsk vær ble en våt opplevelse. Tridenten har jo en naken sykkel som ikke har noe beskyttelse av noe slag i forhold til vær og vind.Monkeycountry skrev: 22 mai 2025, 10:59 Eg er en mann på 42 som har planer om å ta MC lappen, men tenker i første omgang å kjøpe en rimelig sykkel som kan brukes til øvelseskjøring.
Jeg valgte derfor å se på touring/adventure syklene som var på finn, og jeg ente opp med å kjøpe en 2008 Suzuki V-Strom 1000ccm(som er for salg https://www.finn.no/mobility/item/403840940) med blant annet fullt koffert sett.
Siden jeg tok lappen relativt sent i fjor så fikk jeg noen måneder(august-november) før den ble parkert for vinteren. Jeg liker sykkelen og synes den er relativt sprek for å være en 2008 modell og synes jeg fikk mye for pengene. Når jeg skulle i gang med sesongen i år i slutten av februar var det plutselig problem med ladingen på sykkelen, jeg fryktet at det var statoren som var gåen. Heldigvis var det kun regulatoren som måtte byttes, jeg tok ikke sjansen på at batteriet var ok etter dette, så jeg ente opp med å kjøpe ett nytt biltema batteri i tillegg.
I tillegg har jeg oppdaget lekkasje på ene fremgaffelen og det ble påpekt at sykkelen hadde litt tikking på ventiler på siste service.
Suzukien har også vært i bakken med meg på stillestående to ganger, ene gangen gav støtten etter på mykt underlag og andre gangen var ubalanse når jeg skulle gå på sykkelen.
Jeg var og kikket på en ny brukt sykkel hos Ride i Bergen en lørdag nå i vår, og hadde bestemt meg for å kjøpe en BMW GSA800 fullspekket, men den ble dessverre solgt rett foran nesen på meg når jeg skulle ut igjen til Ride over helgen.
Siden BMW ble solgt fikk jeg prøvesitte en Kawasaki Versys 650 2024 fullspekket med det som er mulig å få av ekstra utstyr, og den ble med meg hjem etter at jeg fikk ett godt tilbud. Trolig første og siste gang jeg kjøper meg ett kjøretøy helt nytt fra butikken.
Jeg er så heldig at jeg har tre motorsykler i tunet da vi kjøpte en sykkel til fruen og(selv om ho ikke har lappen), det er en Honda NC750S og en lav sykkel slik at ho får begge beina i bakken, har ingen beskyttelse for vær og vind. Men en utrolig artig sykkel og ta korte turer med, jeg tror nok det at den dagen fruen får tatt lappen reiser nok hun med Kawasakien.
Ett relativt langt innlegg men erfaringen min så lang tilsier at du ender nok opp med å selge den første sykkelen du kjøper etter å ha tatt lappen. Har du mulighet så prøvesitt mange sykler og finn ut hva du ønsker å bruke sykkelen til, skal du bruke den som pendler sykkel så kjøp deg gjerne en "lett" sykkel i form at vekt og ikke kubikk(holder som regel med 500-800 ved pendling). Skal du på søndagsturer og langturer så kjøp deg en med stor nok maskin så du slipper å gire deg i hel når sykkelen ser motbakken komme i mot.
-
Bare hyggelig med lange svar fra andre som har vært i samme situasjon. Hvordan er NC750S å kjøre? Har en NC700S til salgs her i nærheten, men avfeide den først på grunn av den lave effekten. Men etter å ha lest litt mer om den kan den virke som et bra valg. Virker som en kan få en mye mer moderne sykkel for en rimelig penge der.