Stort bensinforbruk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Rebell
Innlegg: 5
Registrert: 27 mai 2010, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Rebell CMX 450

Stort bensinforbruk

Legg inn av Rebell »

Hei.
Har en Rebell 450 som bruker MYE bensin. Går vell med literen på mila
Noen forslag på hva dette kan være?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av AJ »

Er det en slik du har?
Honda_Rebel-450-lg.jpg
Fin sykkel, dette!

Høyt drivstoffforbruk tyder i utgangspunktet på feit blanding. Dvs. misforhold mellom luft og bensinblandingen sånn at sykker'n bruker mer bensin enn nødvendig. I så fall må du antakelig bytte dyser i forgasserne...

Men jeg tror det også er lurt å sjekke om du kan ha en bensinlekkasje...

Nå er ikke jeg noen ekspert på disse tingene, men det er folk her på MCsiden.no som har mye mer peil enn det jeg har og du få helt sikkert gode svar fra flere her inne ;-);)

Velkommen hit til MCsiden.no, forresten :vs
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av Relax »

Luftfilter kan også være greit å sjekke :-) Kanskje det er tett?
"Do the right thing"

Gammelgutt

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av Gammelgutt »

Choke som henger på?.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av Erman »

Har samme utfordringen med min. Det er nå bytta plugger og luftfilter (var rimelig skitten). Venter og ser etter en liten kjøretur ikveld.
Jeg ville sjekka tennpluggene om de har svart belegg på seg = for mye bensin i blandinga. Skal du endre på blandingsforholdet anbefaler jeg Colortune (fås på Gasolin.no). Lite hassle, umiddelbar tilbakemelding om tenninga.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Rebell
Innlegg: 5
Registrert: 27 mai 2010, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Rebell CMX 450

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av Rebell »

AJ skrev:Er det en slik du har?
Honda_Rebel-450-lg.jpg
Fin sykkel, dette!

Høyt drivstoffforbruk tyder i utgangspunktet på feit blanding. Dvs. misforhold mellom luft og bensinblandingen sånn at sykker'n bruker mer bensin enn nødvendig. I så fall må du antakelig bytte dyser i forgasserne...

Men jeg tror det også er lurt å sjekke om du kan ha en bensinlekkasje...

Nå er ikke jeg noen ekspert på disse tingene, men det er folk her på MCsiden.no som har mye mer peil enn det jeg har og du få helt sikkert gode svar fra flere her inne ;-);)

Velkommen hit til MCsiden.no, forresten :vs
Ja det er en sånn sykkel jeg har;-);) .
Ja tenkte skulle ta og kikke litt på dysene.
Bensin lekasje tror jeg det ikke er. Kan ikke se at det drypper på bakken.

Rebell
Innlegg: 5
Registrert: 27 mai 2010, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Rebell CMX 450

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av Rebell »

Relax skrev:Luftfilter kan også være greit å sjekke :-) Kanskje det er tett?
Tenkte og bestille nytt til uka. Har ikke været bytta på en stund ser det ut som.
Er litt kjedelig sykkel og handle deler til. Ingen som har noe på lager, må som regel bestilles

Rebell
Innlegg: 5
Registrert: 27 mai 2010, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Rebell CMX 450

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av Rebell »

Gammelgutt skrev:Choke som henger på?.
Det trodde jeg også, men har nappa av vaieren og det hjalp ikke noe uheldigvis

Rebell
Innlegg: 5
Registrert: 27 mai 2010, 21:37
Motorsykkelen din: Honda Rebell CMX 450

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av Rebell »

Erman skrev:Har samme utfordringen med min. Det er nå bytta plugger og luftfilter (var rimelig skitten). Venter og ser etter en liten kjøretur ikveld.
Jeg ville sjekka tennpluggene om de har svart belegg på seg = for mye bensin i blandinga. Skal du endre på blandingsforholdet anbefaler jeg Colortune (fås på Gasolin.no). Lite hassle, umiddelbar tilbakemelding om tenninga.
Bytta plugger og pluggledninger i fjor, men uten at det gjalp. Men har en liten anelse om at jeg ikke har fått rektig. Han i butikken ville ikke bestille pluggledninger til meg og henviste meg til Biltema eller Bilxtra for der var det mye billigere. Så for vell heller finne en anna butikk og bestille ifra. Hjalp det noe på forbruke etter bytte?

Gammelgutt

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av Gammelgutt »

Rebell skrev:
Gammelgutt skrev:Choke som henger på?.
Det trodde jeg også, men har nappa av vaieren og det hjalp ikke noe uheldigvis
Kan likevel henge på. Var ute for en Skrusuki bil der choken hang på, chokeakslingen trengte smøring.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av Erman »

Rebell skrev:
Erman skrev:Har samme utfordringen med min. Det er nå bytta plugger og luftfilter (var rimelig skitten). Venter og ser etter en liten kjøretur ikveld.
Jeg ville sjekka tennpluggene om de har svart belegg på seg = for mye bensin i blandinga. Skal du endre på blandingsforholdet anbefaler jeg Colortune (fås på Gasolin.no). Lite hassle, umiddelbar tilbakemelding om tenninga.
Bytta plugger og pluggledninger i fjor, men uten at det gjalp. Men har en liten anelse om at jeg ikke har fått rektig. Han i butikken ville ikke bestille pluggledninger til meg og henviste meg til Biltema eller Bilxtra for der var det mye billigere. Så for vell heller finne en anna butikk og bestille ifra. Hjalp det noe på forbruke etter bytte?
Umiddelbart etter bytte var det en liten effekt, men det skyldes nok at pluggene var helt nye og fri for skitt.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av pelsen »

hva slags kjøring er det det snakk om?
småkjøring på fine svingete veier eller fullt øs på motorvei?

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Stort bensinforbruk

Legg inn av FJZZR »

Men rundt en liter pr. mil er vel å anse som hårreisende høyt nesten uansett kjøring på den sykkelen. Ingen av mine (vesentlig tyngre) sykler har noensinne vært i nærheten av literen uansett (gsx750/Fj1100/zzr1200)
Bruker den så mye, vil jeg tro den går dårlig også??
Vanligste årsak er vel det nevnte luftfilteret. Har den skumfilter skal dette settes inn med olje, og får du ikke klemt denne ordentlig ut, så gir filteret stor motstand.
Du nevnte choke, og slike mc forgassere har vanligvis ikke choke spjelt, men en anrikning via kanaler som går paralellt med gass spjeld. Dette lukkes med et stempel.
Er denne åpen, vil sykkelen ryke noe aldeles forferdelig ved gasspådrag, samtidig som den går dårlig.
Tror heller det sitter noe rusk i en eller begge forgassere, så en demontering og rens kan gjøre underverker.

Lykke til!

Svar