Ett LITE startproblem.
Ett LITE startproblem.
Lurer på om det er noen her som kan svare meg på dette:
Det har seg slik at jeg kan være ute å kjøre og stopper for å fylle bensin eller ett annet kort stopp. Når jeg så skrur på tenningen for å start så vil den ikke. Skrur så av tenningen i 2-3 sekund for så å slå den på igjen, og den starter som normalt. Dette skjer av og til, men ikke når den er kald. Har ikke skjedd når jeg starter etter at den har stått en stund.
Kawasaki ZZR 1100 1993.
Nå er ikke dette noe stort problem og har ikke undersøkt noe særlig, men skulle gjerne visst årsaken da jeg liker at ting er i orden. Takknemlig om det er noen som har en ide om hva som kan være årsaken.
Det har seg slik at jeg kan være ute å kjøre og stopper for å fylle bensin eller ett annet kort stopp. Når jeg så skrur på tenningen for å start så vil den ikke. Skrur så av tenningen i 2-3 sekund for så å slå den på igjen, og den starter som normalt. Dette skjer av og til, men ikke når den er kald. Har ikke skjedd når jeg starter etter at den har stått en stund.
Kawasaki ZZR 1100 1993.
Nå er ikke dette noe stort problem og har ikke undersøkt noe særlig, men skulle gjerne visst årsaken da jeg liker at ting er i orden. Takknemlig om det er noen som har en ide om hva som kan være årsaken.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ett LITE startproblem.
Så tenningen slår seg på som normalt, tenningen er på, men den fyrer ikke?
Eller er det tenningen som ikke slår inn?
Eller er det tenningen som ikke slår inn?

Re: Ett LITE startproblem.
Tenningen og lampen er som normalt, men den vil ikke starte. Av og på med tenningen, og den starter.Globe skrev:Så tenningen slår seg på som normalt, tenningen er på, men den fyrer ikke?
Eller er det tenningen som ikke slår inn?
Re: Ett LITE startproblem.
Og det er ingen av switchene som kan lure deg? Clutchhendel-switch, støtteswitch, stoppknapp?
Evnt kan det være dårlig kontakt i tenningen, blitt fuktig og rustet? Spray nedi noe elektronikkrens og se om det hjelper?
Evnt kan det være dårlig kontakt i tenningen, blitt fuktig og rustet? Spray nedi noe elektronikkrens og se om det hjelper?
Re: Ett LITE startproblem.
Ja hadde tenkt å prøve det og se om det hjelper. Tok med en boks hjem i dag og vil prøve det først, men er ikke kommet så langt ennå.Onsløv skrev:Og det er ingen av switchene som kan lure deg? Clutchhendel-switch, støtteswitch, stoppknapp?
Evnt kan det være dårlig kontakt i tenningen, blitt fuktig og rustet? Spray nedi noe elektronikkrens og se om det hjelper?
Og nei det er ikke stoppknapp eller noen switch..
Sist redigert av Zahir den 26 mai 2010, 23:05, redigert 1 gang totalt.
Re: Ett LITE startproblem.
Neida, startern slår inn og motor går rundt. Den tenner bare ikke....og det er da jeg lurer på om elektronikkspray har noen funksjon..mekkern skrev:går motoren på starteren eller er det helt dødt?

Kan det eventuelt ha noe med coilene å gjøre..????
Syns bare det er veldig rart at det bare er å slå av og på tenningen så kommer den..

- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Bosted: Trondheim
Re: Ett LITE startproblem.
Kan det være et rele som begynner å bli dårlig. Enten det eller coilen tipper jeg.
(The Beast )
Re: Ett LITE startproblem.
Er vel kanskje mulig det og må vel prøve å få tak en en som kan litt om elektronikk på motorsykler.Bubbu skrev:Kan det være et rele som begynner å bli dårlig. Enten det eller coilen tipper jeg.
Og så er det 2 coiler på min.
Re: Ett LITE startproblem.
Siden starter går rundt, så er det ingen av switchene eller tenningen.
Har du startsperre?
Prøver du å starte med engang du har satt nøkkelen i "ON"?
Hjelper det om du venter litt før du trykker på start-knappen?
Har du startsperre?
Prøver du å starte med engang du har satt nøkkelen i "ON"?
Hjelper det om du venter litt før du trykker på start-knappen?
Re: Ett LITE startproblem.
Har ikke startsperre.Onsløv skrev:Siden starter går rundt, så er det ingen av switchene eller tenningen.
Har du startsperre?
Prøver du å starte med engang du har satt nøkkelen i "ON"?
Hjelper det om du venter litt før du trykker på start-knappen?
Har sraya i tenningslåsen og div med elektrosray nå og skal se om noen dager om det er noe bedring. Om ikke får en vel finne på noe lurt...

Re: Ett LITE startproblem.
Hvis dysenåler lekker "litt" så kan sykkelen bli sånn! Dette kommer av at flottør kamre blir ganske fulle når du fyller bensin. I første startforsøk bruker du opp overskuddet, men motor starter ikke fordi blanding er for feit. Du venter litt og prøver igjen, og da kommer den.
Rens forgassere og/eller skift nåler og seter, så er det nok i orden. Hadde samme greia på FJ'n for noen år siden.
Ikke helt utenkelig at det er tenninga heller, men det er rart den starter på andre forsøk hver gang!
Lykke til!
Rens forgassere og/eller skift nåler og seter, så er det nok i orden. Hadde samme greia på FJ'n for noen år siden.
Ikke helt utenkelig at det er tenninga heller, men det er rart den starter på andre forsøk hver gang!
Lykke til!
Re: Ett LITE startproblem.
Takker for tips.FJZZR skrev:Hvis dysenåler lekker "litt" så kan sykkelen bli sånn! Dette kommer av at flottør kamre blir ganske fulle når du fyller bensin. I første startforsøk bruker du opp overskuddet, men motor starter ikke fordi blanding er for feit. Du venter litt og prøver igjen, og da kommer den.
Rens forgassere og/eller skift nåler og seter, så er det nok i orden. Hadde samme greia på FJ'n for noen år siden.
Ikke helt utenkelig at det er tenninga heller, men det er rart den starter på andre forsøk hver gang!
Lykke til!
Har vært ute og kjørt noen turer nå og har foreløpig ikke hatt "startproblemet" etter jeg sraya tenningslås med elektrospray. Var en sray som renser/smører/fortrenger fukt, og spraya godt i tenningslås og div kontakter.
Er jeg heldig nå så var det ikke større problem en dette, men vil nok ikke vite det sikkert før det har gått en stund da det har vært perioder tidligere uten at dette har skjedd.