lekkasje ved kamkjedestrammer - gsx 750, 1980.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

lekkasje ved kamkjedestrammer - gsx 750, 1980.

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Min GSX 750 '80 mod. lekker olje i tilknytning til kamkjedestrammer.
Etter en kjøretur danner det seg en liten dam olje bak sylinderrekken.

Er det noen som kjenner problemet og vet omfanget ved evt reparasjon?
Er det sannsynlig at det "kun" er en enkel pakning som må skiftes feks?
mvh

-gsx750_80

stenR
Innlegg: 11
Registrert: 12 des 2006, 22:56

Re: lekkasje ved kamkjedestrammer - gsx 750, 1980.

Legg inn av stenR »

Dersom det er samme patent som på 83-87 gsx750, så er det mest sannsynlig bare pakningen. I verste fall en o-ring inne i strammeren, som jeg mener var kjent for å ryke. Flenspakningen lakk på den jeg hadde. Smal sak å bytte. Litt trangt og pjuklete å komme til, men trenger faktisk ikke demontere noe for å skru løs festeskruene til strammeren. Vær litt obs når du setter strammeren inn igjen. Tror du komprimerte den (vridde på et hjul) og låste den med en skrue, monterte den og så løsnet låseskruen. Da strammer den seg mot kjedet. Du kan sjekke med en verkstedmanual eller http://www.thegsresources.com" onclick="window.open(this.href);return false; for sikkerhets skyld.

StenR

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: lekkasje ved kamkjedestrammer - gsx 750, 1980.

Legg inn av gsx750_80 »

stenR skrev:Dersom det er samme patent som på 83-87 gsx750, så er det mest sannsynlig bare pakningen. I verste fall en o-ring inne i strammeren, som jeg mener var kjent for å ryke. Flenspakningen lakk på den jeg hadde. Smal sak å bytte. Litt trangt og pjuklete å komme til, men trenger faktisk ikke demontere noe for å skru løs festeskruene til strammeren. Vær litt obs når du setter strammeren inn igjen. Tror du komprimerte den (vridde på et hjul) og låste den med en skrue, monterte den og så løsnet låseskruen. Da strammer den seg mot kjedet. Du kan sjekke med en verkstedmanual eller http://www.thegsresources.com" onclick="window.open(this.href);return false; for sikkerhets skyld.

StenR
Hei, og takk for svaret, og fin link. Dersom det fungerer som jeg håper skal det være med et bilde til denne meldingen,
som viser kamkjedestrammeren. Den finnes sentralt i bildet. En liten mutter finnes nærmest fotografen, foran den runde
skiven. Lengre bak skimtes en større mutter. Denne har ofte en oljedråpe hengende på seg. Etter en kjøretur havner typisk
litt olje bak sylinderrekken. Likner det på kamkjedestrammeren du refererer til?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

stenR
Innlegg: 11
Registrert: 12 des 2006, 22:56

Re: lekkasje ved kamkjedestrammer - gsx 750, 1980.

Legg inn av stenR »

Dette ser kliss likt ut det som satt på den senere modellen.

Låsemutteren sitter antagelig på andre siden av det store hjulet. Sender deg en PM. Har noe papirer på det...

StenR

Svar