Hei igjen alle sammen
TAKK
Først, vil jeg få takke for alle tips og innspill jeg har fått fra dere her i prosessen med å finne meg en ny MC-modell. Det har vært til uvurderlig hjelp, og utrolig lærerikt for meg. Valget var på ingen måte enkelt, men dere bidro i stor grad med å gi en retning i form av tips, innspill, kritiske blikk, erfaringer og meninger innenfor de ulike modellene, hva se etter og alt innenfor en svært hyggelig og til tider den så kjente mcsiden's lune, humortone
Takk for alle gratulasjoner
Virkelig givende å forholde seg til dere alle aktive mc-folk
Så til dagen som ble som et "
paradigmeskifte" for meg
MORGENSTUND HAR GULL I MUNN
OK, jeg skal innrømme...jeg sov dårlig natt til lørdag...jeg skulle opp kl 04:15, for å rekke 06:10-flyet til Oslo. Skulle legge meg tidlig, måtte sove ut litt, skulle kjøre langt.....men sove...nei; det var helt umulig...Gutten i meg dominerte meg psykisk og jeg kjente at jeg virkelig gledet meg
RUMPER TIL IRRITASJON og TID FOR FROKOST
Jolly Jumper stod klar utenfor huset mitt kl. 04:45 for å bringe meg til Værnes. Kom meg omord i flyet, skulle lande på Gardermoen kl. 07:00, flybussexpressen til Rygge, der jeg skulle hente sykkelen, hadde avgang kl. 07:10. Vi landet ørlite forsinket, jeg småløp ut til bussoppstillingsplassen på Gardermoen og rakk å se buss
rumpa til expressen i det jeg ankom. Neste buss til Rygge gikk først om 2 timer

...helt uaktuelt å vente på den!
Tok flytoget til Oslo S, der måtte vel mulighetene være noe fler for å komme seg til Rygge eller omegn. Jeg ankom Oslo S kl 7:55, hadde sjekket nettet via mobiltlf, det skulle være en avgang til Moss kl. 08:00. Ankom Oslo S i spor 1, småløp igjen....gate 3,4,5,6..osv..Gate 18...der var toget til Gøteborg, avgang...for ca. 10 sekunder siden. Dagens andre transport
rumpe i bevegelse var et faktum
](./images/smilies/grrr.gif)
Neste togmulighet til Moss??...om en time, kl. 09:00

Ok, ringte bussterminalen, de hadde avgang først kl 10:15..ja, da ble det tid til frokost på Oslo S, sms-korrespondanse med selger, han skulle møte meg på togstasjonen, Moss. Laaaang time på Oslo S!!
OVERLEVERING
Ankom Moss til rutefastsatt tid, 09:44. Kom meg av toget, bort til 7/11 og sykkelparkeringen...hører det brummer, og der, akkurat i det jeg setter meg ned på en benk utenfor kiosken, kommer mitt nye "adoptivbarn" glidende opp foran meg, nyvasket, påmontert sidevesker og viser tydelig at den er klar for tur...hjemtur
Papirerarbeidet blir unnagjort, noen historier utveksles og litt hyggelig sommerprat, jeg sitter og ser TDM'n i øyekroken og kjenner at jeg er klar :)
Pakker ut medbragt bag, ikler meg kjøreutstyr, pakker ekstratøyet i Givikofferter, setter meg på salen...klar!! Starter sykkelen, brommer litt med noen kjappe gassdrag, kjenner hjelmen strammer i det smilet setter seg, tar en siste sjekk av utstyr, jakkelommer lukket, borrelåsfestet på jakka opp i mot halsen sitter, hansker på, gir tidligere eier et lite nikk og er klar for bevegelse....BUMM...der KVELER jeg sykkelen
Plutselig blir hjelmen kjempevarm, og den klemmer ikke rundt kraniet lenger...fyrer opp...varver opp, og SÅ...se her ja....da er vi underveis...ut av Moss sentrum, inn på motorveien...på vei mot første stopp, Søtre,Hurum
DEN FØRSTE MILA
Ok, hvordan skal man så beskrive dette...de første meterne på nyinnkjøp MC, en MC som er av en helt annen form og modell enn den man etterhvert har kjørt seg noe inn på? Man prøver seg litt frem, inn på motorveien, 100km/t skiltet forteller veiledende ramme for hastigheten. Man prøver gearene, jobber seg oppover til man har passert fartgrenseramma med "lovlig" margin.
Man er en del av trafikkflommen. Sitter der og hører brumminga, lytter, registrerer en RPM på 3.500 i 100 km/t. Motoren jobber lett, man hører Leo Vince brumme bak, man hører grearboksen summe og litt metallisk lyd fra motoren. Det første jeg hører og kjenner er...jo denne lyden kan jeg like, virkelig!!. Kjenner på sittestillingen, er ikke vant til å ha føttene i denne stillingen, sitter godt, kjenner jeg er i en langt mer aktiv posisjon enn hva jeg er vant med....kjenner på styrebredden, sitteposisjonen, klemmer knærne inntil tanken..joda dette kjennes veldig "riktig ut"...de første 6 KM unnagjort, kjører langs 4 felt motorvei, ligger i høyre fil, følger trafikktakten som ligger innenfor fartgrensa.
Venstre fil er åpen og ledig, gearer ned et gear, opprettholder hastigheten, motren varver opp til ca. 4.000 RPM, skifter over til tomt og dermed ledig felt...gir ca 90% gasspådrag, fester blikket fremover, "vi" blir hissigere i lyden, drar ut litt, gearer opp til 6. igjen, fortsetter gasspådraget; et kjapt blikk på den digitale delen av instrumentene og registrerer at det er på høy tid å legge seg tilbake til høyre fil og roe det hele ned litt. Hjelmer strammer veldig nå, og som Pollti så riktig skrev, jeg kjente en aning av ørevokssmak i munnvikene. Den første mila var unnagjort og placeboeffekten hadde fått nok fór til å prege ihvertfall de neste 30 mila :)
GADGETS ON

Første stopp var en tur innom Svigers på Sætre, Hurum. Det var tid for å montere sig.tenneruttak for lading av telefon, samt kabling og montering av Garmin Zumo 660 gps. Min svoger hadde også tatt turen innom, på sin BMW F650 - Hyggelig!!

Heggedal, fylle opp tanken
Jeg fulgte anbefaling fra
Gammelgutt og tok turen via Gjøvik (takk for anbefalingen). Ved to anledninger tok jeg igjen andre mc'er ute på tur, og slo lag med dem noen mil

Benstrekk ved Gran. Ved oppstart etter denne pausen, kjente jeg noe som er blitt helt typisk meg...jeg glemmer å lukke lommene på jakka
](./images/smilies/grrr.gif)
Hadde kommet godt i gang, men var redd for at lommebok og annet innhold skulle falle ut. Venstre lomme lot seg lukke med et lett grep med venstre arm. Forsøkte så å lukke høyre lomme, på samme måte, glidelåsen ville ikke lukke. Jeg gjorde som jeg har gjort mange ganger på Volusiaen, ga på litt gass, kom meg opp i ca. 90 km/t, slapp styret med begge hender og startet en kjapp lukkeprosess. Med tydeligvis ikke kjapp nok, når sykkelen mistet fart og nærmet seg ca, 60 km/t begynte styret å riste noe vannvittig. Jeg skvatt til , kleppet et solig grep på styret og det hele roet seg igjen. Satt en støkk i meg...terroriserte meg selv litt med hva som
kunne ha skjedd, la hendelsen bak meg, bokstavelig talt, og fortsatte..like fornøyd!

Lillehammer, nok en benstrekk og ringe hjem :)

Regn, Sør-Fron. I det jeg kom inn i Sør-Fron begynte det å hølje ned. Det ble ei skikkelig regnskur, og jeg søkte ly under tak på første og beste bensinstasjon. Jeg hadde avtalt å møte AJ og fruen på Sjoa så jeg meldte dem at jeg avventet litt til de værste bygene hadde gitt seg. De viste forståelse for dette og valgte å vente

Bakdekket var min største bekymring for å hente sykkelen denne dagen. Den skulle leveres med ferdig omlagte dekk, men da måtte jeg vente noen dager til...og det gikk da virkelig ikke ann. Så med utvetydig anbefaling fra dere her i forumet ble det altså tur, på "originaldekkene". Men disse ligger nå an for skifte. Selve slitasjen på bakdekket merket jeg ikke noe til, utenom de gangene hvor jeg ville innta en litt mer aktiv kjørestil og angripe svingene, da var det som om bakenden slang til i det sykkelen passerte slitekanten. Ingen behagelig følelse, så jeg gjorde ikke dette så veldig mange ganger :-)

Ankom Sjoa ca 19:30. Svart TDM med en fører som liknet på en blanding av en lang tynn påskekylling og "The Stig".
Det var virkelig hyggelig å endelig få møte AJ in persona, samt hans trofaste reisefølge og kone. Kunne ikke unngå å legge merke til at jeg synes de var heldige som hadde en slik fantastisk flott sykkel

I tillegg til at fargen er ulik, har AJ "stashet" opp sin noe mer enn hva er tilfelle med min...for now

Dombås, siste stopp før garasjen hjemme. Eller rettere sagt, det var meningen at jeg skulle ta Dombås - Trondheim som siste etappe. Men alle disse dumme insektene som ikke forstår at de ikke må fly over trafikkert vei, medførte at jeg måtte ta en kjapp stopp på Oppdal for å "skrape" av visiret

Ved ankomst og parkering av TDM i sitt nye hjem, kunne jeg ikke unngå å legge merke til at Volusiaen fremstod med et noe skeptisk "blikk" til den som nå var plassert ved siden av den. Kostet på meg å gi den et lite klapp på tanken, før jeg slukket lyset og lukket porten.
Veldig fornøyd med mitt valg av sykkelmodell og type og gleder meg til å bli bedre kjent med dens muligheter og begrensninger (om den har noen

)
Sent i seng denne lørdagen, men tidlig opp neste dag. Sykkelvask, kjøretur og deretter.....sykkelvask stod på søndagens meny. Men det blir et eget innlegg