GlobesLogg: takk for sist....u all :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Globes Logg: TDM i garasjen, etter kjøretur Moss - Trond

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:Fantastisk lesning en fin morgenstund med kaffe... :=D> Første sammelikning med en customer er lest og notert:
Jeg gjorde som jeg har gjort mange ganger på Volusiaen, ga på litt gass, kom meg opp i ca. 90 km/t, slapp styret med begge hender og startet en kjapp lukkeprosess. Med tydeligvis ikke kjapp nok, når sykkelen mistet fart og nærmet seg ca, 60 km/t begynte styret å riste noe vannvittig.
:oh
Ristingen eller woblingen, som det også kalles, skyldes sikkert slitt fordekk. Merker dette selv på min egen TDM når slitevarslerne kommer til syne.
Jeg er helt sikker på at Globe ikke trenger å bekymre seg for slitt hjul eller styrelager siden sykker'n hans kun har gått 10K.

Artig lesning, Globe! Også var det selvfølgelig spesielt hyggelig for oss å møte deg på denne 'jomfruturen'. Kommer nok aldri til å glemme det brede gliset ditt da du tok av deg hjelmen :D Et tydelig bevis på en som virkelig hadde den gode kjørefølelsen inne \:D/

Og nå er vi spent på å høre hva fru Globe synes om å være TDM-passasjer ;-);)

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

sjekk også at det er NOK luft i hjulet-lite luft gir slike problem på min CBR.
disse vinglingene oppstår rundt 60-70 kmh og varer til ca 40kmh,dette er et resultat av forholdsvis bratt gaffelvinkel og jo mere lettstyrt sykkelen er jo mere "nærvøs" blir styret-derav styredemper på mange RRsykler.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

:thumleft Skal avmontere hjulene i dag, de leveres så til omlegg i morgen :thumleft

Takk for forklaring, alltid greit å vite årsaken til slikt :-)

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Re: Globes Logg

Legg inn av Globe »

Det er søndag morgen, jeg kom meg sent i seng natt til søndag, men denne morgenen var planlagt i mange timer, i løpet av turen fra Moss til Trondheim på nyervervet TDM, så jeg startet dagen tidlig :knegg

"TAKK FOR I GÅR"
Ut i garasjen, TDM'en står der og smiler, jeg takker den for i går og spør forsiktig: "Var det godt for deg også?" Volusiaen ser fortsatt veldig skeptisk ut, ja nesten litt sørgmodig. Volusiaen skal bli hentet i dag (skrivende stund: tirsdag 6.juli) så den skal få litt stell den også, men nå er det "bonding" med TDM som skal gjennomføres først. Primærsosialisering (understreket som et viktig ledd av bl.a. sosiologene Peter Berger og Thomas Luckmann) er viktig og helt avgjørende for det videre forhold i det å skulle kunne utvide horisonten sammen, innenfor trygge, kjente rammer. "Fra det kjente til det ukjente" er et pedagogisk prinsipp som man alltid skal ha i bakhodet når skal lære noe nytt og/ eller lære bort noe. Da blir prosessen tydelig og trygg, og man gis muligheten til å evaluere den underveis :skriver

OK, nok teori!!

KVALITETSTID
Flytter bilen vekk fra "main spot", en hellelagt parkering inn mot husets inngangsparti. Avmonterer Givi settet og tar av salen. Finner frem all medfølgende dokumentasjon. Alt er tatt vare på, alt fra kjøpskontrakten når den ble levert ny, serviceheftet, kvitteringer på servicer, manual på sykkel og vesker....flott når folk tar vare på slikt :thumleft

Frem med vaskeutstyret, det er tid for helvask. Neste trinn i denne kvalitesstunden er å kverne seg en god kopp kaffe, sette seg på terrassen, sola skinner, det er godt og varmt, man leser dokumentasjonen, sitter med utsikt ut mot den nyvaskede blanke TDM'n. Og jo, Godtvoksen, også en slik sykkelmodell skinner i sola, og er riktig så blank og fin når den er vasket og pusset ren...en bonus er at den i tillegg ser litt sint ut, noe en vel ikke kan si om Volusiaen som har et mer "sørgmodig" blikk ;e

SANNHETENS ØYEBLIKK
Etter å ha lest meg ferdig og montert på Giviveskene, er vi klare til å invitere husfruen på tur. Fruen stiller i fullt kjøreutstyr (vi er jo ATGATT-bikere) og nærmer seg TDM'n med en viss skepsis. Kona mi rager ikke høyt over bakken, det er ikke kroppslengden som er henne sterkeste side, så hun var først litt bekymret for det. Eller, den første bekymringen hun kom med var vel overgangen fra chrome til plast. Det hun nok ikke vet, er at 50% av all chrome på Volusiaen er plast ;e men blankt er det :thumleft Det handler også litt om denne customstilen...og bare så det ikke betviles, jeg liker også customstilen...bare det at jeg nå er klar til å sitte på en noe mer, for meg, egnet MC og se på customsykler...ikke sitte på og kjøre en.

Jeg setter meg på TDM'n (hmmm..jeg må nesten finne et egennavn på den..hmmm), lainer opp sykkelen, klar til å ta i mot passasjer. Fruen "bestiger" den via venstre fothviler, slenger sitt høyre ben over, med god margin til veskene, og setter seg i salen. Vrir litt på baken, finner posisjonen, smyger armene rundt midja mi og vi sitter som kun et ektepar kan tillate seg sitte sammen :)

Bilde
Husfruen klar for tur! Jolly Jumper har også kommet for å være med på "jomfruturen" :thumleft
Damer er så praktiske av seg når de skal på tur, hun har alltid et eller annet "ærend" vi kan gjøre, før vi drar på tur uten mål, men med mening. Så det blir en tur innom sentrum først. Her må jeg tilpasse kjørestilen kjenner jeg. I sentrumsgatene med mye krypkjøring, stopp og start og kryssinger av ulike veier. Det må varves godt for å holde nogenlunde jevnt sig, unnga rykk og napp. Volusiaen trenger bare og næmest gå på tomgang i det man slipper clutchen, så siger den av gårde, relativt rolig og behersket. TDM'n må jobbes litt med også her, man varver litt, slurer litt ekstra, man kjenner at man øker snitthastigheten noe innenfor bykjernen, rett og slett for å la sykkelen jobbe i et behangelig tempo både for motorens del og for fører/passasjer. Men jeg finner den smidig. Den er kjapp, relativt smal (selv med vesker) og vi finner fort "tonen". Jeg prøver meg med en tommel opp til fruen, og får umiddelbar en tommel opp tilbake sammen med en benklem. Tror hun trives.

Bilde
Kulere enn dette får det ikke blitt! ;e
Etter byturen med et par småærend, bars det ut av byen. Vi fikk prøvd motorvei, svingete riksvei, humpete vei, tuneller og forbikjøringer. Jeg storkoser meg! Jeg benytter meg av arbeidsområdet 3.500 - 5.500 rpm. TDM'n koser seg fra 3.000 rpm, men stooorkoser seg fra og med 3.500 rpm :bananas

Vi kjører langs med trondheimsfjorden, inn til Orkanger. Duften av saltvann, tang og utsikten er med på å gi denne turen et svært godt innehold der vi sitter. Det er tid for stopp; mat og bensin. Fruen gliser. Hun stortrives i salen. Salen er såpass lang at passasjer kan endre litt sittestilling underveis Flytte seg 5 cm bakover, kjenne ryggputa på GIVI toppboksen, jeg kan da, om ønskelig, flytte etter, strekke armene noe mer ut, der det kjennes behagelig. Høyden er det første som kommenteres. Det å føle at en, som passasjer, har god oversikt fra salen. Der må jeg som fører også si meg enig. Vi (eller ihvertfall jeg) er vant til å sitte med bena mere strekkt ut, Nå sitter begge mer "natulig" oppreist, og dette kombinert med høyden kjennes veldig riktig ut!

Vi parkerer rett ved terrassen der hvor vi skal bestille mat. Dette er et populært utfartssted for motorsyklister. Mange flotte veier i nærområdet her. Vi blir sittende å hilse og nikke til de som sklir forbi, og til de som velger samme søndagsmiddagsløsning som oss.

Fruen liker høyden, sittekomforten, de meget praktiske veskene (damer skal jo alltid har med seg ett eller annet), og sier uoppfordret at hun også synes at den ser skikkelig fin ut, så da er vårt nye adoptivbarn tatt inn i familien og dermed er TDM'n inkludert i det som vi begge vil forsvare som "Noe av det flotteste vi eier og har", subjektivt sett, noe man alltid vil gjøre i forhold til det man har et eierskap til :thumleft

BildeBilde
Etter å ha kommet hjem, kommer bubbu på besøk. For de av dere som følger tråden hans vet at han er relativt klar for MC selv. Nærmer seg oppkjøring og starter hver dag med å saumfare Finn.no, på jakt etter sin modell. Er redd at mine rettede råd og vink til hva han bør skaffe seg nå er klart påvirket av mitt eget valg ;e
Det ser jo ut som om han kjenner at dette kan være rett "type" for ham også?!

Nå, i skrivende stund, har jeg rukket å kjøre TDM'n 780km og har vært gjennom en prosess hvor min egen spenning knyttet til ny type sykkel er gått over i pur glede over endringen.

Volusiaen ble levert til ny eier kl. 12:00 i dag, han ønsket gjerne at jeg kjørte den hjem til ham, så jeg fikk en liten avskjedstur med den. Jeg likte godt å kjøre Volusiaen igjen, jeg har latt den stå i ro etter at ny eier signaliserte sterkt ønske om kjøp. Man sitter lavt, man breier ut arma, man strekker ut bena, man koser seg også her...men det er en tid for alt...og min tid på en ren customcruiser er forbi!! Nå skal jeg benytte resten av fridagen til å få levert del2 av vognkortet på solgt sykkel og få omregistrert TDM'n og fortsette tilvenningsperioden. Nye dekk i morgen, da får jeg muligheten til å få enda bedre "kontakt" med sykkelen!!

Liver er hærlig dere!!! :thumleft

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Globes Logg: TDM i tilvenning, Herr og Fru på jomfrutur!

Legg inn av Duville »

"Var det godt for deg også?" ???

hm - ---- :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Igjen fantastisk flott skrevet, Globe!! Virker som at din fru opplever TDM'en på samme måte som min - at den har god og behagelig passasjerplass, såpass behagelig at jeg nesten fikk mistanke til at han holdt på å sovne på siste langturen vår oppe i Gudbrandsdalen... :P

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:Igjen fantastisk flott skrevet, Globe!! Virker som at din fru opplever TDM'en på samme måte som min - at den har god og behagelig passasjerplass, såpass behagelig at jeg nesten fikk mistanke til at han (?) holdt på å sovne på siste langturen vår oppe i Gudbrandsdalen... :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
AJ skrev:Igjen fantastisk flott skrevet, Globe!! Virker som at din fru opplever TDM'en på samme måte som min - at den har god og behagelig passasjerplass, såpass behagelig at jeg nesten fikk mistanke til at han (?) holdt på å sovne på siste langturen vår oppe i Gudbrandsdalen... :P
Går litt fort i svingene, skjønner du Godtvoksen, for oss som kjører TDM :P
Du trodde kanskje jeg mente Globe?
Å neida, jeg mente Bakpå, dvs. min fru... :knegg

Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Legg inn av Bubbu »

Duville skrev:"Var det godt for deg også?" ???

hm - ---- :scratch
Ja ja :redface ikke spør meg hva Globe driver på med i garasjen sin på natterstid. :roll
(The Beast )

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Turen gutter.. :rop ..TUREN!! :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Turen gutter.. :rop ..TUREN!! :lol
:rofl:

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Ser ut til at både herr og fru har funnet seg til rette og det er jo bare å gratulere med ny fin sykkel.

Bra skrevet også og at "ammetåka" er litt fremtredende nå i begynnelsen er godt forståelig med slike saker i garasjen -bare pass på at ikke fruen blir sjalu :knegg

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Da er TDM levert på Vianor for dekkskifte! De ville egentlig ikke montere av og på sykkel, men etter en litt travel kveld i går fikk jeg ikke tid til avmontering.....og det er jo ikke gjort på 1,2,3 heller, så når jeg fortalte dem i morges at da må jeg finne en annenn leverandør, tok de den inn. Ferdig i løpet av ettermiddagen :bananas

Det ble Michelin Pilot Road 2, foran og bak.

Så var det dette med Newbiefeilen da.... :redface ...gremmes... :redface

Jeg tok en liten tur i går, og skulle da starte med å ta en aldri så liten lufttrykksjekk på dekkene. For de av dere som har lest tidligere innlegg her, så opplevde jeg wobling under turen fra Moss til Trondheim for noen dager siden...skummelt!

Dekkslitasje og dekktype fikk umiddelbart litt av "skylda", mekkern bidro med erfaring hva gjaldt lufttrykket. Lufttrykket hadde jeg ikke hadde sjekket når jeg overtok sykkelen i Moss på lørdag. Jeg satte meg bare på salen og turen var i gang. :redface

Så; når jeg nå tok turen innom en lokal Shellstasjon her, ble jeg mildt sagt sjokkert :oh

Fordekket hadde 24 pund i seg, bakdekket 22 pund. I "håndboken" står disse målene oppgidd til 33 foran og 36 bak :oh
Fylte på med luft....sykkelen "ruller bedre", hadde antydning til noe bevegelse i fronten ved krappe svinger (kryss i 90 grader og rundkjøringer) Dette ble nå da selvfølgelig helt borte!!

Etter lufttrykkmåling og fylling, tok jeg en nærmere titt på bakdekket....og der hva corden kommet frem, Stort sett hele midtdelen av bakdekket var preget av "cordbelte".

Gleder meg nå til å få oppleve TDM'n med nytt sett dekk!! :bananas

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Re: Globes Logg: Jeg er noob!!...Nå blir det nye dekk!

Legg inn av AJ »

Noobfeilen din er du neppe alene om å gjøre... :-)
Men jeg må nok si at jeg tok det for gitt at du sjekket lufttrykket før du reiste fra Østfold... :roll
Er veldig påpasselig med dette selv. Såpass nøye at jeg til og med økte trykket når kona og jeg med full oppakning dro på tur, for så å slippe ut litt luft igjen når jeg kjørte solo.
Det gidder jeg ikke lenger. Nå er det fullt trøkk etter produsentens anbefalinger hele tiden :P

Tross kritisk lavt lufttrykk trivdes du åpenbart godt på sykker'n. Med utslitte dekk og riktig trykk merket du rimelig klar forskjell...
Bare vent til du får på ny PR2 dekk! Sykker'n blir knapt å kjenne igjen, godeste Globe - mark my words!!
Du har noe stort å glede deg til :knegg

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Re: Globes Logg: Jeg er noob!!...Nå blir det nye dekk!

Legg inn av Dexter »

AJ skrev: Bare vent til du får på ny PR2 dekk! Sykker'n blir knapt å kjenne igjen, godeste Globe - mark my words!!
Du har noe stort å glede deg til :knegg
DET kan jeg også skrive under på!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar