Men først litt om meg selv; født 1973, jobber for tiden i et reklamebyrå som AD og holder på å ta lappen for motorsykkel. Har tidligere kun kjørt moped, så overgangen var stor og desto mer moro. Tenkte litt på en gammel Triumph etc, men da søskenbarnet til kona mi som er bosatt i Irland skulle selge sin Ducati Monster 600 ´97-modell til under NOK 20.000,- ble planene fremskyndet. Motorsykkelen fraktes av et firma som heter Overlanders og jeg henter den i Moss lørdag 17. juli

Certificate of Conformity / samsvarssertifikat
Leste meg frem til at CoC er noe Biltulsynet er veldig glad i. Tok kontakt med Løvaas og fikk svar om å ta direkte kontakt med Tobias i Ducati Scandinavia som har kontor i Sverige. Og Tobias og jeg er ikke direkte venner. Karen gidder knapt å svare og det er først når jeg gjentatte ganger maser at han finner bryet verdt å svare.
Slik at det foregått til nå:
19. mai - svar fra Biltilsynet Lillehammer: Hei. Du trenger vognkort i original del 1 og 2.
Dokumentasjon på sykkel, dvs tekniske data. Det får du fra produsent,importør eller autorisert forhandler. Du må også dokumentere støy hvis det ikke står i vognkort eller tekniske data.»
20. mai - svar fra Løvaas hvor de ber meg ta kontakt med Tobias i Ducati Sverige
24. mai - hyggelig mail fra meg til Tobias om å få hjelp til å fremskaffe CoC
30. mai - jeg følger opp og spør om han har mottat min henvendelse
31. mai - svar fra Tobias: «Jag har emottagit detta nu. Skall kontrollera med fabriken i Italien om de kan skriva ett intyg. Dock så behöver jag bilder på cykeln.»
31. mai - jeg sender ham bilder og lurer på om de er gode nok
14. juni - jeg purrer opp og spør om han har mottat bildene og om de er ok
14. juni - svar fra Tobias: «Jo jag har motaggit bilderna. Italien kan inte ge dig ett CoC. Men de kan skriva intyg på det specifikt som du måste ha. CoC tillhör Mc:n och utfördas bara en gång/ per Mc.»
14. juni - jeg svarer og skriver at dette høres noe rart ut, siden tidligere eier ikke har eller bedt om dette. Mulig den første eieren har tatt ut dette på motorsykkelen, men det høres ikke logisk ut når den ble 1. gangs registrert i Irland av en ire.
Jeg skriver: «…trenger jeg dette: - dokumentasjon på sykkel, dvs tekniske data (bla dokumentasjon av støy).- dokumentasjon på sykkel, dvs tekniske data (bla dokumentasjon av støy).»
22. juni - jeg purrer og spør om han hørt noe mer fra Italia
2. juli - jeg purrer og spør om han hørt noe mer fra Italia
9. juli - svar fra Tobias: «Jag har inte hört mer än att de måste ha en specifikation på vad du behöver intyg på. Vi kan inte skriva på "allt".» Nå kjenner jeg at irritasjonen stiger. Først NÅ kommer han med svaret om at jeg ikke kan få «alt». Unnskyld uttrykket, men faens gjøk!
9. juli - jeg svarer og gjentar mitt svar fra Biltilsynet: «« Dokumentasjon på sykkel, dvs tekniske data. Det får du fra produsent,importør eller autorisert forhandler. Du må også dokumentere støy hvis det ikke står i vognkort eller tekniske data.» Og det betyr kort og greit, dess mer dess bedre. Eller må du ha det enda mer spesifikt hva type data?»
9. juli - etter innspill fra RuneMC (se svar under) her på siden, så forsøker jeg med å vise frem sykkelen med det irske vognkortet og originale E-merka potter. Hvis de ikke vil godkjenne den vil jeg ha spesifikt hva de mangler slik at jeg kan få dette fra Ducati i Italia. Jeg har derfor sendt en mail til Tobias om å legge dette på is inntil videre. Me stupid, men jeg lærer.
Eksosanlegget
Forrige eier har montert Carbon-potter som bråker som bare rakker´n og de er har ikke en eneste E-merking. Kjøpte meg derfor noen original potter fra en brukthandler i London. De er E-merket, og noen skjønnhetsfeil, men det spiller ingen rolle. De skrus av igjen så fort sykkelen er godkjent for norske landeveier.