Desmo skrev:
Dette skulle være et unødig tema å ta opp for voksne folk. Jeg trodde ikke det var kneskrap og fothvilerfiling som stod høyest på dagsordenen på forumet. Nå har du skuffa meg AJ.
Dette er egentlig en bra tråd; en perfekt anledning til å ta opp noe viktig.
Først for å etablere mine "credentials". Som man kan se så lever både min Metzler-elefant og teksten TWI
(som jeg ikke vet hva betyr) i beste velgående der ute på kanten av dekket.
Hvordan jeg har greid å slite ut klistremerket (som engang sa ADVrider.com) er dog et mysterium.
Men i dette bildet her skraper jeg venstre fothviler skikkelig i bakken. Til tross for at forspenningen er skrudd helt inn.
Om du synes det rart at en GS skraper med så liten "lening" så legg merke til at horisjonen ikke er rett (sjekk stolpen ved busstoppet).
Eller med andre ord: Det ser ikke ut som om jeg vil greie å slite ut dekket ute på kanten.
Heldigvis kommer Metzler Tourance EXP uten de der små "vingene".
Her må man ned på kne for å se at dekket ikker brukt ute på kanten.
Men til saken: Om å beherske sykkelen sin.
La meg starte med et skrekk-eksempel: Det er ikke lenge siden jeg så en som skrev at han ikke øvde på
panikkbremsning. Han øvde steden på å kjøre defensivt slik at han ikke ville behøve å panikkbremse.
Som jeg håper alle forstår - det han egentlig sier er "jeg behersker ikke sykkelen men jeg nekter å innrømme det,
og jeg nekter å øve, for det er det samme som å innrømme det".
En fare for seg selv, og for andre.
Men slik er det, efter min mening, også med å skrape forhvilerne i bakken.
En moderne motorsykkel, med moderne dekk, kan uten fare legges ned til det skraper.
Ikke bare det: å skrape en fothviler i bakken er godt innenfor sykkelens normale dynamikk.
Du er ikke på dødens margin, på gravens rand, og tilsvarende når en fothviler går i bakken.
Den folder seg inn om nødvendig.
Har du så dårlig kontroll på din egen sykkel at det er utefor dine evner å legge en fothviler i bakken,
da kan du i en nødsituasjon bare utnytte en liten del av sykkelens potensiale for å svinge unna.
Om du ikke kan legge en fothviler i bakken, da kjører du av veien den dagen en sving er krappere enn du trodde.
Termen "pysestriper" er ikke et bra ord, men det er likevel ikke helt på trynet.
Man kan jo kalle det "nybegynnerutfordringer" isteden.
Altså: Å slite dekket helt ut til kanten, og sikre at du har avslipt metall på begge fothvilere, det er ikke et mål
for galninger og testosteronfulle attenåringer. Det er et mål for alle seriøse motorsyklister.
Min erfaring er at man må øve på skraping akkurat som man må øve på andre ting. Men når man blir vant
da tenker man ikke over det.
Fotografen sa at han ble scared shitless; han trodde vi tok en low-side og ville komme seilende rett inn i fanget på ham.
Min femti-tolvårige passasjer hva som hadde skjedd - hun hadde ikke lagt merke til noe unormalt.
[TaSK]
(EDIT: Satt inn bildene igjen efter at "noen" (andre enn meg!) hadde fjernet dem)