
Kan jo montere bildekk på baiken,da slipper jeg kyllingstriper.


Et godt tips er filmen/boken Keith Code, Twist of The Wrist vol. 2. Der tar de for seg ting helt fra grunn av, og man lærer masse. Jeg hadde fremdeles ca 5 mm igjen av kyllingstripene på bakdekket før jeg så den filmen, men på første tur etterpå var de vekk, og jeg hadde hatt min første fothvilerskrap.Globe skrev:
Skal innrømme det, først som sist...jeg har masse å lære og erfare som MC-fører....masse...kjente at jeg bremset på gear og gearet ned et par hakk lengre ned enn det du gjorde....og det sittende her i sofaen...dette passerte min "komfortsone"![]()
:=D>
....aaahhhhh..nå gleder jeg meg enda mer til å komme hjem...vil kjøre, teste, lære og erfare...MER!!
:=D> :=D> Veldig enig i den oppfordring du kommer med her!! :=D>Relax skrev:Blandet drops...........
For meg er mc kjøring det ... og det kan virke som denne tråden gjenspeiler noe av de samme tankene,,
Akselrasjon, hastigheter og nedbrekk så adrenalinet spruter,,... og nå og da en påminnelse i form av ulykker om hvilken risiko vi løper.. det er ”riding” ..
Pusestriper , forhvilerskraping osv..hehehe.. selv noen gubbedoninger som Goldwing ( unnskyld noen
) ) som har aluminiumsbrett har innlagt stål i fot brettet for å få fram gnistsprut når man skraper i svingen...så tøft at fytterakkern ..
Jeg kjører selv en tung cruiser og med et bredt bakdekk så de fleste slår meg i svingene, men likevel har jeg lest både Keith Code's bok og andre om "teknikk og taktikk" og tatt meg selv et kurs mer enn en gang ,,,,for det er jo morro for pokkern...og adrenalingivende.. Å kjøre to opp som jeg vanligvis gjør hjelper heller ikke for di hun bakpå er mer gal etter akserasjon og fart enn meg........selv om hun har vært litt bekymret for støvelsålen sin et par ganger i noen svinger... ( Jeg har satt på forlengere på fothvilerne hennes bak for å bedre sittestillingen hennes, De er nå like lave som mine foran )
Til tross for denne fornøyelsen som dette gir oss og meg ,,,vil jeg nevne noen andre tanker som slår meg stadig vekk...
Det lages flere statistikker ang ulykker med MC , men det de har til felles er følgende:
Rundt 75 % av ulykkene skyldes føreren av MC'n!!!
For høy hastighet på MC regnes som årsak/ en del av årsaken på over 50%
Mer enn 50% av ulykkene skyldes utforkjøring ( høyre side) eller velt/ krasj i veibanen.
I 9 av 36 dødsulykker i 2008 var føreren ruspåvirket. I 7 av tilfellene var det mc føreren, i to var det en bilfører.
MC kjørere snakker ofte om ” idioter av noen bilførere”, vi diskuterer gule vester, lysbruk, veier og skilting opp og ned stolper …men statistikken viser det jo klart…. VI KJØRER FOR FORT I FORHOLD TIL VÅRE KVALIFIKASJONER OG FORHOLD!!
Det er IKKE bilistene som er idiotene, men i flertall av ulykkene det OSS!!! DEG OG MEG !
Vi kan ønske oss bedre veier, bedre skilting smartere bilførere og fandes oldemor… men vi BØR rett og slett se litt nærmere på oss selv først!! VI må kjøre etter slik føre og forhold ER, ikke hvordan de burde være. Vi MÅ legge in n marginer for biler uten blinklys, uforutsette sideveier , berusede bilister …. Etterpåklokskap har liten verdi for oss, forhåndsregler kan ha verdien av ditt liv, i verste fall..
Å bedre egne kvalifikasjoner er BRA, men å lære seg å kjenne sin egen begrensning er kanskje ennå bedre![]()
Så øv,øv ØV .,,.slit pysestriper, skrap forhvilere og testbrems så småstein spruter…. MEN ,under sikre forhold og kun med en liten økning av vanskelighetsgraden om gangen,,,, OG kjør innenfor din begrensning og etter rådende forhold ute i trafikken..
Vår avdøde venn sa det fortreffelig i ” Man in the mirror”
If You Wanna Make The World
A Better Place
Take A Look At Yourself, And
Then Make A Change
Gammelgutt skrev:Jeg tror aldri jeg har hatt fothvilerskrap. Det er vel forskjell på syklene og hvor fort de tar nedi?. Jeg har jo en forholdsvis liten, smal og "høy" sykkel, så jeg tror det skal veldig mue nedlegg til.
Globe skrev: I tillegg til den statistikken du viser til, slår det meg at mange av de ulykker vi har vært vitne til i nyhetsbildet er skjedd med motorsyklister uten nødvendig føreropplæring
Skrev ikke at jeg visste, skrev (mente) at det er mitt inntrykk!Pollti skrev:Globe skrev: I tillegg til den statistikken du viser til, slår det meg at mange av de ulykker vi har vært vitne til i nyhetsbildet er skjedd med motorsyklister uten nødvendig føreropplæring
Hvordan vet du det ?
Globe skrev: Skrev ikke at jeg visste, skrev (mente) at det er mitt inntrykk!
Det inntrykket sitter jeg med etter å ha lest situasjonsbeskrivelser av ulike ulykker i media!
Har nettopp sett denne filmen etter å ha last.... eh kjøpt den på nettet.Et godt tips er filmen/boken Keith Code, Twist of The Wrist vol. 2. Der tar de for seg ting helt fra grunn av, og man lærer masse. Jeg hadde fremdeles ca 5 mm igjen av kyllingstripene på bakdekket før jeg så den filmen, men på første tur etterpå var de vekk, og jeg hadde hatt min første fothvilerskrap.
He he. Ja, er ikke akkurat noen klasse skuespillere nei, men så er heldigvis ikke det poenget. Er jo som med pornofilm. Morsomt å se den med kompiser, men man har best utbytte av å se den aleine.Spiff skrev:Har nettopp sett denne filmen etter å ha last.... eh kjøpt den på nettet.Et godt tips er filmen/boken Keith Code, Twist of The Wrist vol. 2. Der tar de for seg ting helt fra grunn av, og man lærer masse. Jeg hadde fremdeles ca 5 mm igjen av kyllingstripene på bakdekket før jeg så den filmen, men på første tur etterpå var de vekk, og jeg hadde hatt min første fothvilerskrap.Tror egentlig jeg har hørt det meste før men likevell så var det interessant med en påminner og ikke minst å gå gjennom tingene i detalj. Må ut og teste dette i praksis og tøye grensene litt lengre. Tror mange kan ha interesse av å se filmen. Nå skal det sies at skuespillerprestasjonene og kulhetsfaktoren til instruktøren fikk meg til å rødme og tenke i mitt stille sinn at dette er som å se pornofilm. Du gjør det helst alene og med gardinene trukket for.
Spiff
Snikkeren skrev:He he. Ja, er ikke akkurat noen klasse skuespillere nei, men så er heldigvis ikke det poenget. Er jo som med pornofilm. Morsomt å se den med kompiser, men man har best utbytte av å se den aleine.Spiff skrev:Har nettopp sett denne filmen etter å ha last.... eh kjøpt den på nettet.Et godt tips er filmen/boken Keith Code, Twist of The Wrist vol. 2. Der tar de for seg ting helt fra grunn av, og man lærer masse. Jeg hadde fremdeles ca 5 mm igjen av kyllingstripene på bakdekket før jeg så den filmen, men på første tur etterpå var de vekk, og jeg hadde hatt min første fothvilerskrap.Tror egentlig jeg har hørt det meste før men likevell så var det interessant med en påminner og ikke minst å gå gjennom tingene i detalj. Må ut og teste dette i praksis og tøye grensene litt lengre. Tror mange kan ha interesse av å se filmen. Nå skal det sies at skuespillerprestasjonene og kulhetsfaktoren til instruktøren fikk meg til å rødme og tenke i mitt stille sinn at dette er som å se pornofilm. Du gjør det helst alene og med gardinene trukket for.
Spiff
Det jeg føler hjalp meg mest var å få riktig gasskontroll. Følte meg faktisk sikrere etter det. Tidligere har jeg holdt jevnt gjennom hele svingen, og det funker ikke like bra.
Ble bare småkjøring til nydekket kom så det gikk heldigvis bra. Nytt dekk å større bakdrev var som å få ny sykkel gitt. Klar for nye 10000km og ny elefantjakt nå :)cbrdama skrev:Oiii....
På tide åfør du kjøre videre TBI81