Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Hei
Er ny her på forumet.
har hatt mc tidligere og da fra midten av 70-tallet til ca 1983
Tenker på å kjøpe meg en mc med det første, men det meste siden midten av 80-tallet har jeg ikke nærmere kjennskap til.
Derfor spørsmålet, hva skal jeg kjøpe?
For det første har jeg sansen for de klassiske mc.
Dermed er racing mc og harley utelukket.
Tenker i baner som Honda 750F - Honda seven-fifty, Honda super magna, Honda 900/1100 super boldor hvis strøken, og kanskje CBX 1000
kanskje Kawa Z650, Z750, 900, 1000 og 1100 hvis strøken og nyere Kawa 750 Zephyr.
Suzuki 750F, muligens eldre gsx 750 hvis objektet er strøkent.
Yamaha Seca 750, og kanskje XJ900
Pris har jeg ikke tenkt på ennå, er motorsykkelen strøken og da mener jeg virkelig strøken kan jeg strekke meg langt.
Rust, lakkskader bør ikke finnes, sete, drivverk og dekk bør være meget bra, samme gjelder motor med elektrisk anlegg, gjerne med kontroll-lapp fra verksted.
hvilke unoter hadde eventuelt disse motorsykler, hvis de hadde noen, og hvilke modeller bør jeg kikke etter?
Takker for hint og svar.
Er ny her på forumet.
har hatt mc tidligere og da fra midten av 70-tallet til ca 1983
Tenker på å kjøpe meg en mc med det første, men det meste siden midten av 80-tallet har jeg ikke nærmere kjennskap til.
Derfor spørsmålet, hva skal jeg kjøpe?
For det første har jeg sansen for de klassiske mc.
Dermed er racing mc og harley utelukket.
Tenker i baner som Honda 750F - Honda seven-fifty, Honda super magna, Honda 900/1100 super boldor hvis strøken, og kanskje CBX 1000
kanskje Kawa Z650, Z750, 900, 1000 og 1100 hvis strøken og nyere Kawa 750 Zephyr.
Suzuki 750F, muligens eldre gsx 750 hvis objektet er strøkent.
Yamaha Seca 750, og kanskje XJ900
Pris har jeg ikke tenkt på ennå, er motorsykkelen strøken og da mener jeg virkelig strøken kan jeg strekke meg langt.
Rust, lakkskader bør ikke finnes, sete, drivverk og dekk bør være meget bra, samme gjelder motor med elektrisk anlegg, gjerne med kontroll-lapp fra verksted.
hvilke unoter hadde eventuelt disse motorsykler, hvis de hadde noen, og hvilke modeller bør jeg kikke etter?
Takker for hint og svar.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Hei Wheels
og velkommen til mcsiden.no :=D>
Spennende tanker/planer du har, og mange flotte sykler blant de du lister opp her
Selv kjører jeg custom/cruiser så jeg har ikke så mye erfaring med fordeler/ulemper blant de modellene du nevner. Men det er mange her på forumet som har, og har hatt sykler innenfor det du leter etter så du vil sikkert kunne få noen erfaringsbaserte svar her etterhvert
Lykke til i jakten på ditt eksemplar
Var selv å tittet på en eventuell ny MC for min egen del i går. Fant den på Finn.no, så strøken ut på bildene, men ved nærmere ettersyn var den endel preget av dårlig vedlikehold. De fleste skruer og dekseloverganger var preget av overflaterust, masse små riper både her og der, manglet er par skruer på noen deksler, det var benyttet endel uoriginale skruer et par steder. Fothviler bak var skrapet opp på enden, bagasjebrett hadde rustflekker i alle bøyde hjørner og setet hadde etpar små sprekker i sømmen. Sykkelen så fortsatt fin ut på 2 meters avstand, men når en da begynte å se nærmere på den var det flere av dise småtingene som dro hele inntrykker mye ned. Sykkelen gikk pent, god å kjøre, alt teknisk virket helt ok, men alt dette "småtteriet" dro inntrykket såpass ned at kjøpslysten på akkurat den sykkelen dalte mens jeg stod der. Mye av dette kan selvfølgelig skiftes, og tas høyde for ved avtale om kjøpssum, men det er noe med helhetsinntrykket på hvordan sykelen er behandlet og stelt.
Skal bli spennende å se hvilke tips du får, og håper du følger oss opp i din tankerekke frem til du har valget ditt stående klar hjemme hos deg
Hvilke sykler/sykkel har du hatt tidligere? Var den/de også innenfor "de klassiske"?

Spennende tanker/planer du har, og mange flotte sykler blant de du lister opp her

Selv kjører jeg custom/cruiser så jeg har ikke så mye erfaring med fordeler/ulemper blant de modellene du nevner. Men det er mange her på forumet som har, og har hatt sykler innenfor det du leter etter så du vil sikkert kunne få noen erfaringsbaserte svar her etterhvert

Lykke til i jakten på ditt eksemplar

Var selv å tittet på en eventuell ny MC for min egen del i går. Fant den på Finn.no, så strøken ut på bildene, men ved nærmere ettersyn var den endel preget av dårlig vedlikehold. De fleste skruer og dekseloverganger var preget av overflaterust, masse små riper både her og der, manglet er par skruer på noen deksler, det var benyttet endel uoriginale skruer et par steder. Fothviler bak var skrapet opp på enden, bagasjebrett hadde rustflekker i alle bøyde hjørner og setet hadde etpar små sprekker i sømmen. Sykkelen så fortsatt fin ut på 2 meters avstand, men når en da begynte å se nærmere på den var det flere av dise småtingene som dro hele inntrykker mye ned. Sykkelen gikk pent, god å kjøre, alt teknisk virket helt ok, men alt dette "småtteriet" dro inntrykket såpass ned at kjøpslysten på akkurat den sykkelen dalte mens jeg stod der. Mye av dette kan selvfølgelig skiftes, og tas høyde for ved avtale om kjøpssum, men det er noe med helhetsinntrykket på hvordan sykelen er behandlet og stelt.


Skal bli spennende å se hvilke tips du får, og håper du følger oss opp i din tankerekke frem til du har valget ditt stående klar hjemme hos deg

Hvilke sykler/sykkel har du hatt tidligere? Var den/de også innenfor "de klassiske"?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Ønsker deg velkommen til MCsiden.no, jeg også
Kom trillende en utrlig flo9tt sykkel inn på treff-plassen hos Evike i går. Det var Inazuma sin Suzuki GSX 750, 2000 mod. - ren nakensykkel og en av de fineste jeg har sett noen gang av denne klassiske modellen.
Kanskje en slik kunne være noe?
Håper Inazuma legger ut bilde av den. Har vel ikke fått tatt så mange enda siden han kjøpte den kun for et par dager siden. Og siden da har han omtrent bare kjørt...
Ellers synes jeg du også bør kikke litt på f.eks. Yamaha TDM 850... ja, kanskje til og med TDM 900...

Kom trillende en utrlig flo9tt sykkel inn på treff-plassen hos Evike i går. Det var Inazuma sin Suzuki GSX 750, 2000 mod. - ren nakensykkel og en av de fineste jeg har sett noen gang av denne klassiske modellen.
Kanskje en slik kunne være noe?
Håper Inazuma legger ut bilde av den. Har vel ikke fått tatt så mange enda siden han kjøpte den kun for et par dager siden. Og siden da har han omtrent bare kjørt...

Ellers synes jeg du også bør kikke litt på f.eks. Yamaha TDM 850... ja, kanskje til og med TDM 900...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Hei.
Har eid:
Honda CB 350 twin 1972 modell tidsrom ca 1979
Honda CB 100 1978 model tidsrom ca 1979
Kawa 90 totakter ca 1972 model tidrom ca 1975/76
Kawa 350 / 500 triple model 72-74 tidsrom ca 1977/78
Yamaha 350 twin totakter model ca 1974 tidsrom ca 1977
Suzuki 350 twin totakter model ca 1972 tidsrom ca 1976/78
Suzuki 380 triple totakter model ca 1973/74 tidsrom ca 1977/78
Suzuki 750 totakter ( Vannbøffel ) modell ca 1974 tidsrom ca 1979/80
Suzuki GSX 1100 modell 1981 tidsrom 81/83 kjøpt ny.
Suzuki GS 425E model 1979 tidsrom 1982/83
Sikkert flere som jeg ikke kommer på i farten, men alle hadde jeg for lenge siden.
De fleste var totaktere, 70 talls modeller.
Eneste "nyere" mc jeg har eid var en Suzuki GSX 1100 1981 model kjøpt ny høsten 1981
mener å huske jeg ga ca 31.000,- kr for den.
GSX 750 utgaven var vel priset til ca 26.000,- kr men ble solgt for 24.000,- kr som tilbudspris.
Når det gjelder Finn.no så ser mange eldre klassiske mc fine ut, men som du sier er dette på bilder.
Det beste er vel å få se og prøvd mc før kjøp.
Er vel en risiko ved kjøp uten å ha besiktet motorsykkelen.
men dette betinger en del reise, og det kan snart komme opp i noen 1000.- kr hvis en ender opp med flere turer.
Derfor er det greit med en verksted kontroll av eventuelle motorsykler.
Har eid:
Honda CB 350 twin 1972 modell tidsrom ca 1979
Honda CB 100 1978 model tidsrom ca 1979
Kawa 90 totakter ca 1972 model tidrom ca 1975/76
Kawa 350 / 500 triple model 72-74 tidsrom ca 1977/78
Yamaha 350 twin totakter model ca 1974 tidsrom ca 1977
Suzuki 350 twin totakter model ca 1972 tidsrom ca 1976/78
Suzuki 380 triple totakter model ca 1973/74 tidsrom ca 1977/78
Suzuki 750 totakter ( Vannbøffel ) modell ca 1974 tidsrom ca 1979/80
Suzuki GSX 1100 modell 1981 tidsrom 81/83 kjøpt ny.
Suzuki GS 425E model 1979 tidsrom 1982/83
Sikkert flere som jeg ikke kommer på i farten, men alle hadde jeg for lenge siden.
De fleste var totaktere, 70 talls modeller.
Eneste "nyere" mc jeg har eid var en Suzuki GSX 1100 1981 model kjøpt ny høsten 1981
mener å huske jeg ga ca 31.000,- kr for den.
GSX 750 utgaven var vel priset til ca 26.000,- kr men ble solgt for 24.000,- kr som tilbudspris.
Når det gjelder Finn.no så ser mange eldre klassiske mc fine ut, men som du sier er dette på bilder.
Det beste er vel å få se og prøvd mc før kjøp.
Er vel en risiko ved kjøp uten å ha besiktet motorsykkelen.
men dette betinger en del reise, og det kan snart komme opp i noen 1000.- kr hvis en ender opp med flere turer.
Derfor er det greit med en verksted kontroll av eventuelle motorsykler.
Sist redigert av Wheels den 13 jun 2010, 20:42, redigert 1 gang totalt.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?



Skal bli utrolig spennende å se hva du ender opp med denne gangen,,,keep us posted!
PS. Skulle du finne noen interessante modeller i mitt distrikt (Trøndelag), så nøl ikke med å ta kontakt, så kan jeg ta en titt på dem, ta noen ekstra bilder, sjekke ut tidligere eier, og gi deg noen personlige inntrykk av sykkelen, før du eventuelt tar turen selv!

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Ja hadde mange mc omtrent på samme tid, men det var helt andre priser da ( og lønninger ).
Honda CB 350 twin 1972 modell gav jeg 3500,- kr for kjøpt hos Ola Brun i trondheim i 1979, holdt vel til i Fjordgata.
Kostet forholdsvis mye å sette den i brukbar stand.
Nye blinkers med fester bak, nytt batteri, ny tenningslås, ny clutch wire, ny trekking av sete, ny lakk, og senere da den ble solgt overhaling av motor.
Faktisk ble den brukt som skolesykkel her på stedet en stund etter at jeg eide den.
Honda CB 100 gav jeg 7500,- kr for, da var motorsykkelen 6 mnd gammel.
Alle de andre lå vel mellom 3 - 12.000,- kr i pris mener jeg å huske.
Honda CB 350 twin 1972 modell gav jeg 3500,- kr for kjøpt hos Ola Brun i trondheim i 1979, holdt vel til i Fjordgata.
Kostet forholdsvis mye å sette den i brukbar stand.
Nye blinkers med fester bak, nytt batteri, ny tenningslås, ny clutch wire, ny trekking av sete, ny lakk, og senere da den ble solgt overhaling av motor.
Faktisk ble den brukt som skolesykkel her på stedet en stund etter at jeg eide den.
Honda CB 100 gav jeg 7500,- kr for, da var motorsykkelen 6 mnd gammel.
Alle de andre lå vel mellom 3 - 12.000,- kr i pris mener jeg å huske.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Her er en litt artig beregning av kroneverdi før og nå. De 3.500,- du ga for CB 350 twin i 1979 får følgende kroneverdi i 2010 kroner ved å bruke SSB sin kalkulator for omregning:Wheels skrev:Honda CB 350 twin 1972 modell gav jeg 3500,- kr for kjøpt hos Ola Brun i trondheim i 1979, holdt vel til i Fjordgata.
[img]http://img.skitch.com/20100613-fsbe73pp ... xwgr3d.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å finne andre prisendringer basert på kroneverdi før og nå)

-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
HEI. Har sjøl hatt både Honda CB 350 twin 72, og Kawasaki 90 72 mod. Kjører no en Kawasaki gpz 750 83 mod uni-track ca:63000 km. den går helt fint. den betalte eg 7500,- i fjor. Billig og stygg,litt finere no. Av nakne sykkler liker eg godt Suzuki bandit,og Kawasaki Zephyr. Dette er litt nyere modeller, med utprøvt teknikk. lykke til med valget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
en sykkel du kan titte på som er slik du nevner er Honda CBX 750-det ligger en del ute til ok priser nå.
da kan en finne et bra eksemplar og bruke noen kr for å få de strøkne og fortsatt slippe rimlig unna.
da kan en finne et bra eksemplar og bruke noen kr for å få de strøkne og fortsatt slippe rimlig unna.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Er ett par tilsynelatende fine Honda 750 seven fifty til salgs på Finn.no
Den ene er i Bodø, 1999 modell, kjørt 15.600km til 55.000,- kr
Dette er vel så nært at jeg kan reise til bodø for å kikke på den.
Den andre selges fra Sortland og der blir reise avstand betydelig lengre.
Begge kan sikkert sendes med Hurtigruta.
Har egentlig ikke sansen for innbygde kåpesykler heller, en liten vindskjerm går til nød.
Den ene er i Bodø, 1999 modell, kjørt 15.600km til 55.000,- kr
Dette er vel så nært at jeg kan reise til bodø for å kikke på den.
Den andre selges fra Sortland og der blir reise avstand betydelig lengre.
Begge kan sikkert sendes med Hurtigruta.
Har egentlig ikke sansen for innbygde kåpesykler heller, en liten vindskjerm går til nød.
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Honda "Sevenfifty" er en veldig grei mc, ingen tvil om det. Tror ikke du gjør så mye feil ved å se nærmere på en sånn! Jeg hadde en GoldWing 1100 for noen år tilbake, men solgte den fordi den blei alt for lite brukt. Med onger/ ungdommer, irsksetter, campingvogn, feriehus i Lofoten osv. osv, strakk liksom ikke de få sommerdgan vi har her nordpå, riktig til for mc'en. Jeg tenkte derfor å avvikle det, men beholdt heldigvis utstyret, sånn i tilfelle man skulle låne en..For to år siden, holdt jeg ikke ut lenger, og kjøpte en velholdt Kawasaki Z 650 F3. En nestenklassiker, vel verd å ta vare på, og en veldig grei by-mc. Jeg fikk imidlertid suuug etter de litt lengre turene, til kåpe, plass til litt bagasje og LITT meire pondus. Jeg har vel vært sånn "skap"-BMWentusiast i mange, mange år og har pusla med planer om en dag å eie en R90S eller R100Rs. Etter lang tids lesning og overveielse, bestemte jeg meg for en K 100 Rs. Den henta jeg for vel ei uke siden og kjørte den fra Gardermoen og heim til Bodø. En nydelig mc og garantert en kommende klassiker! Akkurat passe sport-tourer, krefter i massevis, stødig som et lokomotiv. kort sagt, den passet meg veldig bra! Jeg nikoser meg for hver mil som tilbakelegges, så K100Rs kan sterkt anbefales! Kvaliteten er meget bra, og disse mc'ene er som regel eidd av vettuge mennesker som har tatt godt vare på de!
Lykke til med ditt valg! Håper du blir like fornøyd som det jeg er.
Mvh. Nordlendingen
Lykke til med ditt valg! Håper du blir like fornøyd som det jeg er.

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Ville ikke betenkt meg på en tur til Bodø,så får det inntrykk du får der avgjøre !Wheels skrev:Er ett par tilsynelatende fine Honda 750 seven fifty til salgs på Finn.no
Den ene er i Bodø, 1999 modell, kjørt 15.600km til 55.000,- kr
Dette er vel så nært at jeg kan reise til bodø for å kikke på den.
Den andre selges fra Sortland og der blir reise avstand betydelig lengre.
Begge kan sikkert sendes med Hurtigruta.
Har egentlig ikke sansen for innbygde kåpesykler heller, en liten vindskjerm går til nød.



Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Intruder;hvor bor du? Det er da ikke SÅ langt fra Bodø til Sortland! Rundt 30 mils kjøring på fine mc-veier....Men jeg har sett en Sevenfifty her i byen, og den var veldig pen. Husker ikke farge, men jeg lurer på om den var svart...
mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Litt opp i alderen er en jo noe treg, men har bestilt 2 stk hjelmer og noe annet kjøreutstyr.
Meget mulig jeg ender opp med en eldre Honda 750F supersport som ser grei ut og er lite kjørt i forhold til alder.
Har lett litt på nettet etter reservedeltilgang for disse uten å finne stort, i hverfall av nye deler.
Men regner med det finnes mye enda, disse motorene ble brukt i flere år mer eller mindre uten forandringer.
Brukte deler har sikkert Kragnes motor i Trondheim, men noen deler er best som nye.
Meget mulig jeg ender opp med en eldre Honda 750F supersport som ser grei ut og er lite kjørt i forhold til alder.
Har lett litt på nettet etter reservedeltilgang for disse uten å finne stort, i hverfall av nye deler.
Men regner med det finnes mye enda, disse motorene ble brukt i flere år mer eller mindre uten forandringer.
Brukte deler har sikkert Kragnes motor i Trondheim, men noen deler er best som nye.
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
hmm eldre CB 750F SS som denne eller?Wheels skrev:Litt opp i alderen er en jo noe treg, men har bestilt 2 stk hjelmer og noe annet kjøreutstyr.
Meget mulig jeg ender opp med en eldre Honda 750F supersport som ser grei ut og er lite kjørt i forhold til alder.
Har lett litt på nettet etter reservedeltilgang for disse uten å finne stort, i hverfall av nye deler.
Men regner med det finnes mye enda, disse motorene ble brukt i flere år mer eller mindre uten forandringer.
Brukte deler har sikkert Kragnes motor i Trondheim, men noen deler er best som nye.


(bildet er av en vakker CB1100)
Ett par, tre viktige moment du absolutt bør vurdere, siden du skal ha 2 hjelmer. For det betyr vel passasjer?
- -solide støtdempere
-bunndrag
-drifts pålitelighet
.. men uansett tror eg du må ta høyde for mekking ..mye

Lykke til og velkommen tilbake til "MCverdenen"
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Nei, ikke den du har avbildet med firkantlykt, men samme mc forøvrig.
Vet nesten ikke om det blir mere skruing på en 30 år gammel mc enn en ny en?
Slitedeler er jo slitedeler og slites uansett alder på mc?
Er ingen lettvekter, og ja kjøpte 2 hjelmer grunnet mulig passasjer og for å ha noe å velge i selv.
Vet ikke om jeg trenger 160hk+++ for å flytte meg forover, selv med passasjer.
Min gamle Honda 350 Twin gikk da godt med passasjer selv om jeg var noe lettere i 1979, og vil tro en 750 Honda yter det samme eller kanskje litt mere?
Har en bil med vekt 1760kg - ca 144hk og kommer meg da frem, selv med automatkasse...
Er jo ikke min skaper jeg vil møte med mc, heller dèt å kunne nytte herrens skaperverk.
Men du har sikkert rett, det er vel de som bruker den fine sommerstid inkludert vinter til mekking, mon tro om ikke litt mere forundersøkelser kunne ha gjort at man unngikk slike kjøp.
Denne Honda-motoren er godt kjent, driftsikker og er ikke vanskelig å få fatt i deler til.
Kan kjøpe en komplett 750 supersport som delesykkel uten å sitte på nettet i flere døgn.
Sist men ikke minst - er jo en braute med eldre CB 750 på veiene, dog en god del, om ikke mesteparten importert.
Ny mc tiltaler meg ikke, mest av utseeende, klassiske mc er det jeg liker.
For den del, kan jo en nesten ny mc være kjørt i stykker, er mange stygge eksempler på nyere mc på Finn. No som er skadet etter velt, uorignale, og med skader på gir og motor forøvrig.
I tillegg har det vel neppe vært noe ulempe, dèt å kunne skru på mc,en selv ikke minst uten alt for mye spesialverktøy?
Vil tro ny mc krever en god del spesialverktøy, og med de time og delepriser enkelte verksteder opererer med, kan det bli en dyr hobby - hvis man har et verksted i nærheten og slipper å kjøre eller i værste fall bringe sin mc 50 mil til nærmeste mc verksted.
Vet nesten ikke om det blir mere skruing på en 30 år gammel mc enn en ny en?
Slitedeler er jo slitedeler og slites uansett alder på mc?
Er ingen lettvekter, og ja kjøpte 2 hjelmer grunnet mulig passasjer og for å ha noe å velge i selv.
Vet ikke om jeg trenger 160hk+++ for å flytte meg forover, selv med passasjer.
Min gamle Honda 350 Twin gikk da godt med passasjer selv om jeg var noe lettere i 1979, og vil tro en 750 Honda yter det samme eller kanskje litt mere?
Har en bil med vekt 1760kg - ca 144hk og kommer meg da frem, selv med automatkasse...
Er jo ikke min skaper jeg vil møte med mc, heller dèt å kunne nytte herrens skaperverk.
Men du har sikkert rett, det er vel de som bruker den fine sommerstid inkludert vinter til mekking, mon tro om ikke litt mere forundersøkelser kunne ha gjort at man unngikk slike kjøp.
Denne Honda-motoren er godt kjent, driftsikker og er ikke vanskelig å få fatt i deler til.
Kan kjøpe en komplett 750 supersport som delesykkel uten å sitte på nettet i flere døgn.
Sist men ikke minst - er jo en braute med eldre CB 750 på veiene, dog en god del, om ikke mesteparten importert.
Ny mc tiltaler meg ikke, mest av utseeende, klassiske mc er det jeg liker.
For den del, kan jo en nesten ny mc være kjørt i stykker, er mange stygge eksempler på nyere mc på Finn. No som er skadet etter velt, uorignale, og med skader på gir og motor forøvrig.
I tillegg har det vel neppe vært noe ulempe, dèt å kunne skru på mc,en selv ikke minst uten alt for mye spesialverktøy?
Vil tro ny mc krever en god del spesialverktøy, og med de time og delepriser enkelte verksteder opererer med, kan det bli en dyr hobby - hvis man har et verksted i nærheten og slipper å kjøre eller i værste fall bringe sin mc 50 mil til nærmeste mc verksted.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
BMW R1150GS er svaret på spørsmålet ditt.Wheels skrev:I tillegg har det vel neppe vært noe ulempe, dèt å kunne skru på mc,en selv ikke minst uten alt for mye spesialverktøy?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
BMW - har kikket på denne du nevnte.
Er ikke min smak, synes de gamle fra slutten av 60 - tallet og opp på 70-tallet ett stykke var penere, selv de var ikke spesielt pene.
Liker ikke disse nye lommelyktreflektorer, eller lykter som ser ut som ett insektshode.
Men at Honda CB 750 Supersport skulle være for svak til 2 personer nekter jeg å tro?
Hva var da alternativet i 1980 hvis en skulle kjøpe Honda?
Enten 900 Supersport, 1100 supersport eller CBX 1100.
Neste spørsmål bli da hvorfor levertes mer eller mindre alt med seter for 2 personer fra 100ccm og opp, sammens med fothvilere for passasjerer hvis man i realiteten ikke kunne ha på passasjer?
Ser at 900, 1100 Supersport og Bold`or utgavene er veldig lik CB 750 Supersport.
Faktisk så lik at jeg tror mye av delene kan brukes om hverandre hvis noe ryker.
Vet det er de som har montert 900 motor i orginal 1100 mc av denne type her på stedet.
Men har veldig lyst på en fin totakter også.
Har hatt begge disse utgaver:
http://www.youtube.com/watch?v=OSR35ZmJhk4" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha RD 350 som jeg hadde var Grønn på farge med chromet bagasjebærer, men Kawasaki 350S2 som jeg hadde var rød som denne:
http://www.youtube.com/watch?v=B_Z9deFXbvI&feature=fvsr" onclick="window.open(this.href);return false;
Var en slik til salgs på Finn.No tidligere i år, totalrestaurert.
Dukker det opp en slik anledning igjen tror jeg at jeg kjøper.
Er ikke min smak, synes de gamle fra slutten av 60 - tallet og opp på 70-tallet ett stykke var penere, selv de var ikke spesielt pene.
Liker ikke disse nye lommelyktreflektorer, eller lykter som ser ut som ett insektshode.
Men at Honda CB 750 Supersport skulle være for svak til 2 personer nekter jeg å tro?
Hva var da alternativet i 1980 hvis en skulle kjøpe Honda?
Enten 900 Supersport, 1100 supersport eller CBX 1100.
Neste spørsmål bli da hvorfor levertes mer eller mindre alt med seter for 2 personer fra 100ccm og opp, sammens med fothvilere for passasjerer hvis man i realiteten ikke kunne ha på passasjer?
Ser at 900, 1100 Supersport og Bold`or utgavene er veldig lik CB 750 Supersport.
Faktisk så lik at jeg tror mye av delene kan brukes om hverandre hvis noe ryker.
Vet det er de som har montert 900 motor i orginal 1100 mc av denne type her på stedet.
Men har veldig lyst på en fin totakter også.
Har hatt begge disse utgaver:
http://www.youtube.com/watch?v=OSR35ZmJhk4" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha RD 350 som jeg hadde var Grønn på farge med chromet bagasjebærer, men Kawasaki 350S2 som jeg hadde var rød som denne:
http://www.youtube.com/watch?v=B_Z9deFXbvI&feature=fvsr" onclick="window.open(this.href);return false;
Var en slik til salgs på Finn.No tidligere i år, totalrestaurert.
Dukker det opp en slik anledning igjen tror jeg at jeg kjøper.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
En eldre cb 750 greier da lett 160-170kmh med 2 på...plenty av krefter EGENTLIG men så er det det med litt mere her og litt mere der SÅ hadde blitt bra....
klart det finnes bedre touringjærn for 2 men det blir mere et luksusproblem-en kompis av meg kjøpte en GR650 med vel 60hk for å bruke som dagligsykkel og noen turer med kjærrina og synes dette greier seg-har hatt 1000+ccm før.
Men vi har jo ikke lov til mere enn 100kmh her i landet og da greier faktisk en 250 totakter brasene også hvis en legger godviljen til-hadde selv en RG 250 gamma som jeg og dama reiste på tur med og vi var ikke slanke noen av oss.

klart det finnes bedre touringjærn for 2 men det blir mere et luksusproblem-en kompis av meg kjøpte en GR650 med vel 60hk for å bruke som dagligsykkel og noen turer med kjærrina og synes dette greier seg-har hatt 1000+ccm før.
Men vi har jo ikke lov til mere enn 100kmh her i landet og da greier faktisk en 250 totakter brasene også hvis en legger godviljen til-hadde selv en RG 250 gamma som jeg og dama reiste på tur med og vi var ikke slanke noen av oss.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Trives godt med en 92 Intruder 750,uten GPS,mobil og fandens oldemor....
Den går og går med litt vinterhjelp under vinterlagringa,kjørekompisen kan jeg prate med
når vi tar pause og kjærringa ringer ikke når jeg kjører.
Heldigvis..
Hver sin smak.....

Den går og går med litt vinterhjelp under vinterlagringa,kjørekompisen kan jeg prate med
når vi tar pause og kjærringa ringer ikke når jeg kjører.

Heldigvis..


Hver sin smak.....

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Utseende har jo også mye å si for min del, og jeg liker de klassiske mc,er best av utseende.
Syns bare stort sett Honda Sevenfifty og Kawasaki Zephyr ser sånn noenlunde ut av de som har kommet ut de siste 10-20-åra, hadde man bare ennå levert disse med chromede skjermer fra fabrikk.
De helt nye mc ser jo forferdelig stygg ut, minner meg på da Ford Scorpio kom ut med den siste modell med de meget stygge frontlykter.
Er jo fullstendig klar over at kjøreegenskaper har blitt mye bedre på nye mc,er.
Men har ikke tenkt meg på noen Norgesturne på mc, bare litt sommerkjøring i nærområdet.
Honda Hornet utgavene ser forholdsvis greie ut, og jeg vil sitte noenlunde oppreist når jeg kjører mc, ligger nok i sofaen ellers om jeg ikke skal ligge når jeg kjører mc også.
Syns bare stort sett Honda Sevenfifty og Kawasaki Zephyr ser sånn noenlunde ut av de som har kommet ut de siste 10-20-åra, hadde man bare ennå levert disse med chromede skjermer fra fabrikk.
De helt nye mc ser jo forferdelig stygg ut, minner meg på da Ford Scorpio kom ut med den siste modell med de meget stygge frontlykter.
Er jo fullstendig klar over at kjøreegenskaper har blitt mye bedre på nye mc,er.
Men har ikke tenkt meg på noen Norgesturne på mc, bare litt sommerkjøring i nærområdet.
Honda Hornet utgavene ser forholdsvis greie ut, og jeg vil sitte noenlunde oppreist når jeg kjører mc, ligger nok i sofaen ellers om jeg ikke skal ligge når jeg kjører mc også.
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Ble kjøpt en Honda CB 750F Supersport 1980 modell.
Kjørt nærmere 39000km da jeg kjøpte den.
Honda,en er nær 100% Orginal, men dekalene har neppe riktig farge.
Hondaen kom ut i 2 farver i 1980, Svart med orange dekaler og Sølv med Blå dekaler.
Min er svart med blå dekaler.
Har kjørt litt når været tillater det, og det var supert.
Med første mc-tur på 27 år, var jeg noe stiv i fremtoning, men det kom seg raskt.
Mc,en går bra og alt fungerer så nær som trippteller som står stille.
Hondaen hadde nye dekk foran/bak, og nye drev/kjede.
Selv om Honda,en, ser bra ut til å være 30 år, så vurderer jeg å lakkere deksler og tank opp på nytt med nye dekaler + x antall lag med klarlakk.
Noe polering av motor,deksler, chrome, olje og filterskift osv. blir det også utover vinteren.
Ser ikke bort fra at motor blir plukket fra hverandre og satt sammen igjen en eller annen vinter i nær fremtid.
Skal beholde den så nær opp til orginal utførelse som mulig.
men hvis jeg finner det, så vil jeg montere bagasjebrett og muligens motorbøyler.
Bilder fra selger.




Motor går pent, men litt rakling fra clutch/gear? når motor er kald, dette forsvinner mer eller mindre med clutchhendel inne, og når motor er varm.
Ser dette er vanlig på Honda fra denne tidsepoke.
Skal skifte olje, muligens det er "feil" olje på motoren, disse modeller med clutch i våtsump foretrekker mineralolje.
Var også en Italiensk seksylindret Benneli 750 SEI til salgs på Finn.no for en stund siden, Grønn på farge.
En mc jeg kikket titt og ofte på ( bilder ), ved siste halvdel av 70-tallet.
Syntes den trengte for mye nytt, og arbeide til at jeg kjøpte den.
Men hadde det dukket opp ett strøkent eksemplar...
http://en.wikipedia.org/wiki/Benelli_750_Sei" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt nærmere 39000km da jeg kjøpte den.
Honda,en er nær 100% Orginal, men dekalene har neppe riktig farge.
Hondaen kom ut i 2 farver i 1980, Svart med orange dekaler og Sølv med Blå dekaler.
Min er svart med blå dekaler.
Har kjørt litt når været tillater det, og det var supert.
Med første mc-tur på 27 år, var jeg noe stiv i fremtoning, men det kom seg raskt.
Mc,en går bra og alt fungerer så nær som trippteller som står stille.
Hondaen hadde nye dekk foran/bak, og nye drev/kjede.
Selv om Honda,en, ser bra ut til å være 30 år, så vurderer jeg å lakkere deksler og tank opp på nytt med nye dekaler + x antall lag med klarlakk.
Noe polering av motor,deksler, chrome, olje og filterskift osv. blir det også utover vinteren.
Ser ikke bort fra at motor blir plukket fra hverandre og satt sammen igjen en eller annen vinter i nær fremtid.
Skal beholde den så nær opp til orginal utførelse som mulig.
men hvis jeg finner det, så vil jeg montere bagasjebrett og muligens motorbøyler.
Bilder fra selger.




Motor går pent, men litt rakling fra clutch/gear? når motor er kald, dette forsvinner mer eller mindre med clutchhendel inne, og når motor er varm.
Ser dette er vanlig på Honda fra denne tidsepoke.
Skal skifte olje, muligens det er "feil" olje på motoren, disse modeller med clutch i våtsump foretrekker mineralolje.
Var også en Italiensk seksylindret Benneli 750 SEI til salgs på Finn.no for en stund siden, Grønn på farge.
En mc jeg kikket titt og ofte på ( bilder ), ved siste halvdel av 70-tallet.
Syntes den trengte for mye nytt, og arbeide til at jeg kjøpte den.
Men hadde det dukket opp ett strøkent eksemplar...
http://en.wikipedia.org/wiki/Benelli_750_Sei" onclick="window.open(this.href);return false;
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Grattis med MC
Ser virkelig ut som om du har funnet en meget pent eksemplar av en "klassiker"!

Ser virkelig ut som om du har funnet en meget pent eksemplar av en "klassiker"!

-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
Flott sykkel. synes syklene fra 70 og tidlig 80 tallet ser best ut, men det er vel smak og behag. Vinner eg i tipping skal eg ha en Kawasaki 750 h2 72 mod (eller blir det kanskje litt farlig...)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?
JA-JAAAAAA... gi den til meg i stedet...livsfarlige greier-skal passe på at ingen ødelegger seg jeg...Tysnes skrev: Vinner eg i tipping skal eg ha en Kawasaki 750 h2 72 mod (eller blir det kanskje litt farlig...)

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后