kle seg?
helt på begynnelsen av søttitallet, var det ikke mange motorsykkeler og derfor lite med kjøreklær. Ja selv hjelm var ikke påbudt, da jeg begynte å kjøre mc på søttitallet (1973).
Her ser dere meg (kamuflert som svenske ), 18 år og min første
Riskoker:
Suzuki GT 380k. (1973 model)
Selv om jeg er drammenser, var jeg medlem av Grenland MC , fordi jeg gikk i kokkelære og derfor hybel i Porsgrunn. Legg merke til det gamle
NMCU merke på brystet,
for
Grenland MC ved bl.a. dyktige Svein Borgersen, var virkelig foregangsklubben og var i front med å starte NMCU. Klubben satset i å lære oss å mestre biken. For det fantes ikke kjøreskoler!
Foruten hjelm (ikke påbudt enda), var det ikke kjøreklær, men
kjørekunnskap-"mestre biken" som stod i fokus i Klubben! Sånn som på denne linken. hehehe:
http://www.youtube.com/watch?v=_1BJ-Rgc ... r_embedded
Her på bildet, er jeg på "Landet" hos slekta (Eidsvoll/Frilset) i Pinsen, og skulle kjøre hjem via Vormsund og Drammen, og hadde rasket sammen det jeg kunne finne av "regnklær", fordi været var utrygt.
Jeg hadde ikke penger til overs å kjøpe.... jeg gikk jo i kokkelære.
Kjøreutstyret bestod av
-"joggesko"..eller turnsko som vi sa.
-olabukse under og oljehyre over.
-tjukk genser, tynn regnjakke( som fartsvinden tok knekken på etter 1 times tid) og en boble -varmevest.
-slalomhansker!
det gik jo bra..jeg overlevde da også
Det jeg skal frem til, er at det var ikke ett sånn hysteri om kjøreklær da...nå er et helt bananas.
Tror at det skaper falsk trygghet og uvørenhet!
(det hører med til historien at jeg denne dagen ble "tatt" i radar ved Langangen på E18 i 117 kmt. i 80 km.sone. Kanskje det hadde gått enda fortere med sikkerhetsklær.?)
Eidsvoll / Frilset 1974