Ny feil ang start av MC
Ny feil ang start av MC
På min nåværende MC, må jeg ha den i fri for å kunne starte.
Den stopper momentant dersom jeg har den i gir og tar ned støtten.
Har jeg støtta oppe, starter den kun i fri.
Mener å huske at den tidligere MC' startet også når den var i gir, så fremt jeg hadde kløtsjen inne?
Irriterende når man står i et lyskryss og kveler MC'en, og må stresse med å få den i fri før den starter. Er dette vanlig?
Mener å huske at den tidligere MC' startet også når den var i gir, så fremt jeg hadde kløtsjen inne?
Irriterende når man står i et lyskryss og kveler MC'en, og må stresse med å få den i fri før den starter. Er dette vanlig?
Sist redigert av Onsløv den 13 jul 2010, 19:20, redigert 2 ganger totalt.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Start av MC
Husker ikke hvordan dette er på TDM'en selv om motoren har stoppet ved igangsetting noen få ganger i lyskryss...Onsløv skrev:På min nåværende MC, må jeg ha den i fri for å kunne starte.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Husker ikke hvordan dette er på TDM'en selv om motoren har stoppet ved igangsetting noen få ganger i lyskryss...Onsløv skrev:På min nåværende MC, må jeg ha den i fri for å kunne starte.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Motor i gir skal starte med klutsjen inne, dersom støtte er oppe.
Jeg hadde samme problemet + problem med bryteren til sidestøtten. Sprayet sidestøttebryter og clutchbryter godt med contact protect fra Biltema og problemene var borte. 

Har i dag startet min XJ etter vinteren.
Kan greit startes i gir når klutsjen holdes inne.( Har ikke prøvd uten å holde den inne)
Kan kun startes i fri dersom sidestøtta er nede.
Hva som gjør at du sliter, har jeg ingen aning om.
Geso
Kan greit startes i gir når klutsjen holdes inne.( Har ikke prøvd uten å holde den inne)
Kan kun startes i fri dersom sidestøtta er nede.
Hva som gjør at du sliter, har jeg ingen aning om.
Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!
- d.strand
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Når vi snakker om sykler som ikke vil starte. Da jeg var ute på min første tur for sesongen i dag, så kom jeg ikke lenger enn 600 meter før sykkelen bestemte seg for å bare skru seg av. Og jeg kunne rett slett ikke skjønne hvorfor
Første jeg tenkte var, "jeg har vell skrudd på bensinkrana på fullt?
" Så jeg sjekket den, og den hadde jeg så klart skrudd på. Så jeg tenkte jaja, får prøve å starte den igjen.. Og ingenting skjedde.. Ikke så mye som knist.. Så jeg satt ned støtta, og da slo det meg.. Kan det være at kabelen som registrerer om støtta er nede eller ikke har løsnet? Og gjett om den var.. Så plugget den inn igjen, festet den også litt med elektro-teip, og vips! full fres igjen
Alt dette skjedde pga jævla telehiv!
Eller.. Fordi jeg kanskje fordi jeg var å rota litt rundt støtten da jeg skrudde sammen sykkelen for et par dager siden?
Jeje, same shit, alt fungerer nå
Men tilbake til det jeg egentlig skulle si, på min CBR så kan jeg starte den i gir med clutchen inne så lenge støtta er oppe :-) Og i fri både med støtta nede og oppe

](./images/smilies/grrr.gif)

Men tilbake til det jeg egentlig skulle si, på min CBR så kan jeg starte den i gir med clutchen inne så lenge støtta er oppe :-) Og i fri både med støtta nede og oppe

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
Re: LØST: Start av MC
Da har jeg fått fikset det slik at MC'en starter når den er i gir også...
Kort versjon:
Dårlig kontakt i bryteren.
Lang versjon:
Først tok jeg og nappet ut kontakten til bryteren, så tok jeg en ledning og stappet hver sin ende ned i hver sin kontakt.
Forsøkte å starte... skjedde ingenting.
Så tok jeg multimeteret, sett på nederste bilde, et slikt er gull verdt å ha i feilsøkingsøyemed, og målte om det kom strøm gjennom ledningene. Joda, 11,5 volt på ene ledningen og 9v på den andre, målt til jord.
Ikke spør meg, jeg skjønte ikke noe jeg heller.
Så gikk jeg inn og forberedte middag....
ca 5 minutter etterpå....
En lyspære tente 15 cm over hodet mitt, jeg hadde jo glemt å ta opp støtta for pokker, er jo en bryter på støtta der og.
Ut igjen, ta av kontakten, og "kortslutte" denne. VROOOM!
Yess. Så skrudde jeg ut switchen, en skrue som holdt denne fast, og tok den med inn. Den var klemt sammen med 4 stk hemper, så var litt tricky å få åpnet den.

Shot with E4200 at 2010-04-06
Sånn ser den altså ut inni... (Sorry dårligt bilde)
Man ser kanskje at det er sorte flekker på kontaktflaten. Måten denne switchen virker på er at når man trykker inn clutch-hendelen, vil fjæren presse ut "skli-klossen" og lage "kortslutning" på kontaktflaten.
Så her måtte det renses.
I boden ble 5-56 tatt frem for anledningen, og innom badet for å hente Q-tips. Sprayet en dash på og skrubbet med q-tipsen.
Verktøyene som ble brukt under "reperasjonen"

Tidsforbruk: Ca en matbit.
Kort versjon:
Lang versjon:
Først tok jeg og nappet ut kontakten til bryteren, så tok jeg en ledning og stappet hver sin ende ned i hver sin kontakt.
Så tok jeg multimeteret, sett på nederste bilde, et slikt er gull verdt å ha i feilsøkingsøyemed, og målte om det kom strøm gjennom ledningene. Joda, 11,5 volt på ene ledningen og 9v på den andre, målt til jord.
En lyspære tente 15 cm over hodet mitt, jeg hadde jo glemt å ta opp støtta for pokker, er jo en bryter på støtta der og.
Yess. Så skrudde jeg ut switchen, en skrue som holdt denne fast, og tok den med inn. Den var klemt sammen med 4 stk hemper, så var litt tricky å få åpnet den.

Man ser kanskje at det er sorte flekker på kontaktflaten. Måten denne switchen virker på er at når man trykker inn clutch-hendelen, vil fjæren presse ut "skli-klossen" og lage "kortslutning" på kontaktflaten.
Så her måtte det renses.
I boden ble 5-56 tatt frem for anledningen, og innom badet for å hente Q-tips. Sprayet en dash på og skrubbet med q-tipsen.

Mvh
Kristian
Kristian
- cheron
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Jævla matvrak......... 

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Onsløv skrev:Da har jeg fått fikset det slik at MC'en starter når den er i gir også...
Kort versjon:
Lang versjon:
Så her måtte det renses.
Først trodde jeg det var pizza,,,men kanskje det var knekkebrød?
Kult skrevet uansett

"Do the right thing"
Sopp på knekkebrød?Relax skrev:Først trodde jeg det var pizza,,,men kanskje det var knekkebrød?
Kult skrevet uansett
Aniwei, det er pizza, uten ost. Kan kanskje ikke kalles pizza da..

Jo, takk for den, ellers bare bra?cheron skrev:Jævla matvrak.........

Kjem plutselig en tur

JADA jeg skjønner at du har fått dette til og gratulerer med det, man hva pokker brukte du stearinlyset til under denne jobben - de står "nevnt" under "verktøy"

JADA jeg skjønner at du har fått dette til og gratulerer med det, man hva pokker brukte du stearinlyset til under denne jobben - de står "nevnt" under "verktøy"

- Globe
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Kontakt:
Hmm..det var jo problemer med tenning...så kanskje dette med stearinlysene var en reserveløsningDuville skrev: JADA jeg skjønner at du har fått dette til og gratulerer med det, man hva pokker brukte du stearinlyset til under denne jobben - de står "nevnt" under "verktøy"

-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
spørs jo litt på hvilken type "tenning" også...
ellers gir stearin god gli...
-på ski ja....

ellers gir stearin god gli...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Baron von Waffel
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Fra startproblemer til glidemidler.
Nå gjelder det å få sesongen på gli.

Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
Deilig når saken er løst på en billedlig og god måte til en billig penge og saken kan ta en vending som er bare for moro skyld --- :-)Baron von Waffel skrev:Fra startproblemer til glidemidler.![]()
![]()
- kuleberg
- Motorsykkelen din: intruder c800
fint å se du løste problemet. Hadde nettop problem med samme bryter på min. Plutselig fikk jeg ikke startet den, og var null respons da jeg trykket startknapen. På min sykkel er i tillegg bryteren på girene gåen, så det hjelper ikke å ha den i fri så jeg er avhengig av å holde inne clutchen hver gang jeg skal starte. Regner medå bytte denne bryteren ved neste oljeskift, siden olja kommer ut hvis jeg skrur løs denne bryteren (venligst IKKe spør hvordan jeg vet det:P )
kuleberg skrev:fint å se du løste problemet. Hadde nettop problem med samme bryter på min. Plutselig fikk jeg ikke startet den, og var null respons da jeg trykket startknapen. På min sykkel er i tillegg bryteren på girene gåen, så det hjelper ikke å ha den i fri så jeg er avhengig av å holde inne clutchen hver gang jeg skal starte. Regner medå bytte denne bryteren ved neste oljeskift, siden olja kommer ut hvis jeg skrur løs denne bryteren (venligst IKKe spør hvordan jeg vet det:P )
Hvordan vet du det da?

Re: Ny feil ang start av MC
For å gjøre en kort historie mye lengre:
Gikk tom for strøm på sykkelen (ikke min feil), fikk lurt litt strøm inn på batteriet,
og det ble foretatt gjenoppliving med booster direkte på starteren. (pga køddent batteriplassering)
Etter noen dagers kjøring i Lofoten, så jeg at oljelampa og bensinlampa lyste av og til. Dette gjør de til vanlig når jeg trykker inn startknappen.
Tenkte ikke noe mer på dette, frem til en dag vi kjørte i masse regnvær. Fikk null respons når jeg trykket inn startknappen, ingen lys og ingen klikk og ingen reaksjon i starteren.
Fikk dytta den i gang og fungerte fint videre, ble brukt som startmetode en god del ganger, da jeg tenker at kanskje fukten har laget dårlig kontakt i startknappen.
Får tid til å begynne litt feilsøking, og finner ut at sikringer, rele og starter er tilsynelatende i orden. Jeg prøvde å lage til en ledning fra start-rele til jord som kjører starteren, men den falt ut da jeg fikk montert alt sammen igjen. Sambizen er pent nødt til å fortsette med å være dytte-kvinneskap.
Dere har sikkert skjønt at jeg har ressonnert meg frem til at sikringer, rele og starter er OK. Det kan være en dårlig kontakt en plass, eller noe jeg har begynt å tenke på, når jeg begynte med å skrive dette innlegget, det med lysene som plutselig blinket, som om jeg prøvde å kjøre starteren, det kan kanskje være en ledning som har gnagd borti et eller annet og fått jording via godset.
Tenkte kanskje noen her kunne tenke seg andre feilkilder jeg ikke har tenkt på?
I morgen får jeg forhåpentligvis litt opphold og får lånt meg et multimeter og får sjekket litt mer.
Har også tatt kontakt med Ride i Trondheim som forhandler Yamaha, de kunne ta en kjapp feilsøking når jeg får flyttet meg til Trondheim.
Takker for evntuelle innspill, den som treffer "spikeren på hodet" med hensyn til nøyaktig hvor feilen ligger, belønnes med en alu på et treff.
Uansett, jeg har kjempeflott dytte-kvinnskap med på turen, men hun begynner å bli lei av å dytte den i gang
. Men jeg kommer meg nok hjem igjen til verktøy for bedre feilsøking.

Gikk tom for strøm på sykkelen (ikke min feil), fikk lurt litt strøm inn på batteriet,
og det ble foretatt gjenoppliving med booster direkte på starteren. (pga køddent batteriplassering)
Etter noen dagers kjøring i Lofoten, så jeg at oljelampa og bensinlampa lyste av og til. Dette gjør de til vanlig når jeg trykker inn startknappen.
Tenkte ikke noe mer på dette, frem til en dag vi kjørte i masse regnvær. Fikk null respons når jeg trykket inn startknappen, ingen lys og ingen klikk og ingen reaksjon i starteren.
Fikk dytta den i gang og fungerte fint videre, ble brukt som startmetode en god del ganger, da jeg tenker at kanskje fukten har laget dårlig kontakt i startknappen.
Får tid til å begynne litt feilsøking, og finner ut at sikringer, rele og starter er tilsynelatende i orden. Jeg prøvde å lage til en ledning fra start-rele til jord som kjører starteren, men den falt ut da jeg fikk montert alt sammen igjen. Sambizen er pent nødt til å fortsette med å være dytte-kvinneskap.
Dere har sikkert skjønt at jeg har ressonnert meg frem til at sikringer, rele og starter er OK. Det kan være en dårlig kontakt en plass, eller noe jeg har begynt å tenke på, når jeg begynte med å skrive dette innlegget, det med lysene som plutselig blinket, som om jeg prøvde å kjøre starteren, det kan kanskje være en ledning som har gnagd borti et eller annet og fått jording via godset.
Tenkte kanskje noen her kunne tenke seg andre feilkilder jeg ikke har tenkt på?
I morgen får jeg forhåpentligvis litt opphold og får lånt meg et multimeter og får sjekket litt mer.
Har også tatt kontakt med Ride i Trondheim som forhandler Yamaha, de kunne ta en kjapp feilsøking når jeg får flyttet meg til Trondheim.
Takker for evntuelle innspill, den som treffer "spikeren på hodet" med hensyn til nøyaktig hvor feilen ligger, belønnes med en alu på et treff.

Uansett, jeg har kjempeflott dytte-kvinnskap med på turen, men hun begynner å bli lei av å dytte den i gang

Mvh
Kristian
Kristian
Re: Ny feil ang start av MC
Jeje, benyttet et par timer av kvelden til å feilsøke litt på start-knapp problemet mitt. Demonterte ene kåpa, setet og bensintanken for anledningen.
Startknappen fungerer ok, så det er brudd i en ledningen som går fra kontakten foran ved styret og bakover til krets-releet.
Må av med tank, luftfilterboks og kanskje sidekåper for å få fulgt ledningsnettet skikkelig, så jeg monterte sykkelen delvis sammen igjen, siden sykkelen faktisk er eneste kjøretøyet jeg har for tiden.
Så jeg får avvente videre feilsøking til vi har kjøpt oss nytt bur, evnt til vinteren, såfremt jeg har skruplass.
Startknappen fungerer ok, så det er brudd i en ledningen som går fra kontakten foran ved styret og bakover til krets-releet.
Må av med tank, luftfilterboks og kanskje sidekåper for å få fulgt ledningsnettet skikkelig, så jeg monterte sykkelen delvis sammen igjen, siden sykkelen faktisk er eneste kjøretøyet jeg har for tiden.
Så jeg får avvente videre feilsøking til vi har kjøpt oss nytt bur, evnt til vinteren, såfremt jeg har skruplass.
Mvh
Kristian
Kristian