Ventiltikking Suzuki Intruder vs1400 !Løsning!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Ventiltikking Suzuki Intruder vs1400 !Løsning!

Legg inn av kuleberg »

Legger ut en tråd om ventiltikking på vs1400 i tilfelle noen andre skulle få dette problemet. Hadde dette problemet på min sykkel da jeg kjøpte den, og vurderte lenge å få tak i noe form for engine flush for å se om det kunne hjelpe. Etter litt tips her å der så begynte jeg å se på dekomp-systemet. Dette er en spole som trekker i en wire og åpner eksosventilene bittegranne i det man trykker start-knappen. Det viste seg at denne ikke beveget seg, og hadde låst seg slik at disse sto på hele tiden.
jeg brukte et skrujern til å slå tilbake solenoid'en så den løsnet. sputet på med 5-56 både på den og på vippearmene der wirene ender. (en på siden av hver eksosventil.)
Koblet så fra koblingsstykket som går direkte til solenoid'en og satte på 12v rett på den.
(OBS, her må det ikke være spenning på mer en 5 sek om gangen, hvis ikke kan spolen brenne seg.) gjentok dette mange ganger, mens jeg manuelt dyttet dekomp-armen tilbake. Dette skal gå av seg selv men det gjore det da ikke. merket at det løsnet mer å mer etter hvert. Deretter fikk jeg strammet fjøra som skal gi retur på dette, slik at den blir stram.
Ventiltikkinga kom pga dekomp systemet dytter i ventil-vippearmen for å åpne eksosventilen bittegranne, for å senke kompresjonen i sylinderne slik at startmotoren klarer å vri rundt. Da denne ikke var gått i retur ble det klaring mellom kam og vippearm, og di hydrauliske løfterne mistet funksjonen sin.


Dette var så lett forklart jeg kunne klare å få det til. Hvis man har håndbok til vs1400, noe som anbefales på det sterkeste å anskaffe, så håper jeg dette en dag kan komme til nytte for en stakkar som meg som lurer på om han skal begyne å overhale toppene.

RIDE ON! 8)

steppenwolf
Innlegg: 1
Registrert: 02 aug 2010, 21:00
Motorsykkelen din: Intruder VS1400 1991

Re: Ventiltikking Suzuki Intruder vs1400 !Løsning!

Legg inn av steppenwolf »

Dette innlegget gjorde meg veldig nysgjerrig på hva ventiltikking er. har nettopp kjøpt en intruder 1400 og har null peilling :roll

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Ventiltikking Suzuki Intruder vs1400 !Løsning!

Legg inn av kuleberg »

Ventiltikking kan være av mange grunner. Er en ofte høy tikkelyd i topp av motoren, akkurat om noe som slår mot noe for hver gang motoren går rundt. Oftest pga en defekt mellom kamaksel og ventil. Kan være slik som slitt kam, defekte ventilfjører, knekt eller bøyd ventil, defekt vippearm eller i motorer som vs1400 hvor det er hydrauliske løftere så kan løftetønnene være defekt eller tette

Svar