Var på tur i går med AJ, Globe og Dexter , vi hadde tatt Øystein Sunde på ordet, sleng deg på knallerten og kom deg til fjells, hvor da, til Valdres til Valdres. På Fagernes tok jeg farvel med de andre som skulle overnatte på Beitostølen, men jeg ville sove i min egen seng, så jeg vendte nesa hjemover. Strake veiern hjem var vel ca. 17 mil, så jeg tok en Hjalmar, en god omvei.
Tok vei nr.51 til Gol, var litt i tvil om veivalget da himmelen var ganske svart i vest .Fikk en skikkelig regnskur på veien opp på fjellet, men den nysmurte skinnbekledningen holdt tett. Hadde smurt med Biltemas skinnsmøring, og den virket bra. Tok det pent og rolig over fjellet pga. telehiv og høl og store og små ulldotter. I Hallingdal tok jeg av nedenfor Nesbyen og kjørte over fjellet ved Haglebu. Kom da ned i Eggedal, der jeg var på sommerleir i 1965. Stoppet på en bensinstasjon og tok noen pølser på veien. Var hjemme ved midnatt.
Fyllte bensin i Sandvika, 8,1 liter på 24,6 mil. 0,329 l/mil. Hele turen ble på 60 mil, forbruk 20 liter, 0,335 i snitt.
Il Tempo rundet 44000 km på turen.
2008:.........26000 km
2009:.........32000 km
2010:.........22000 km
__________________
=................80000 kmt
I går ble det bare en bitteliten tur på 10 mil. I dag kjørte jeg Sandvika- Sollihøgda- Skaret- Lier, var innom Mekkern og spurte om han ville være med på Smia. Men han gjorde klart for ferietur med containeren. Kjørte motorveien til Kobbervikdalen- gamle E18 et stykke- Østbygda- Smia. Det var ikke så mange der, men Ole B(rum?) dukket opp litt senere.
Tok ferga fra Svelvik til Hurum- Holmsbu der jeg hilste kjapt på kjente- Klokkarstua- Hyggen- Midtbygda- Åros-Sætre. Rett etter Sætre måtte jeg hive meg til venstre for en dame som brøt vikeplikten. Tok inn på 23en rett før Oslofjordtunnelen- Gamle Mossevei forbi Grava- Karl Johan- Bærum.
I forrige uke var jeg og så på en bitteliten Minsk 125, totakter som hadde gått hele 73 mil siden 2004. Prøvekjørte den 2 mil, og kjøpte den på mandag. Har blitt noen småturer på småkubikken i løpet av uken, jeg må jo få kjørt inn motoren slik at den er klar til vinteren. Den nærmer seg ferdig innkjørt, nå har den rundet 154 mil.
I går fikk også Il Tempo en liten kveldstur på 10 mil. Er nå klar for en liten lørdagstur, begge doningene er nyvasket og klare for tur. Bruker nok Hyosungen idag.
Sist redigert av Gammelgutt den 07 aug 2010, 23:13, redigert 1 gang totalt.
JA, denne vil nok trenge tilvenning. Lite visste nok sykkelen om at nå skal den får merket veiene i stort sett hele sørnorge, og det gjerne i løpet av sesongen 2010
Har nå brukt fem dager på å doble kjørelengden, tatt det pent og rolig. Lar den ikke bremse på motoren da det er en 2takt som vel får lite smøring ved motorbremsing. Kjørte tom tanken i går, etter 32 mil måtte jeg slå over på reserve, og det holdt bare en mil. Tanken rommer bare 11 liter, så forbruket var 0,33 l/mil.
Gammelgutt skrev:Har nå brukt fem dager på å doble kjørelengden, tatt det pent og rolig. Lar den ikke bremse på motoren da det er en 2takt som vel får lite smøring ved motorbremsing. Kjørte tom tanken i går, etter 32 mil måtte jeg slå over på reserve, og det holdt bare en mil. Tanken rommer bare 11 liter, så forbruket var 0,33 l/mil.
- på tom tank er det jo relativt lite smøring - ellers skal du vel motorbremse ned trollstigen for å få problemer med smøringen vel - men problemene du får da er av en annen sort tror jeg......
Hvis du banekjører en 2T med 15-16000rpm på enden av langsiden (eller 100ccm Kart m fast gear o borti20000rpm)og bare slipper gassen og bremser deg ned uten å "blippe"gassen SÅ skjærer den seg... men ikke med turtallet på Minsken....
Jeg skjærte en suzuki FZ50 noen ganger... den har separat oljetank. Originalt - no problem. Men så borra jeg den opp og satt større stempel og gasser... justerte ikke oljetilførselen... morsomt egentlig... den bare plutselig gikk dårligere og dårligere så stoppa den. 1 minutt etterpå var den kald nok til å kjøre igjen, men den ble liksom aldri like bra etter første gangen, så da var det bare å borre opp igjen, men da blanda jeg i bensinen i tillegg... utrolig hvor bra en så stygg og liten moped kan gå altså...