Bubbu's Logg: PMS pakke

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Bubbus Logg: TDM 900 kjøpt; på vei nordover med den i da

Legg inn av AJ »

Bubbu skrev:Da har jeg kommet hjem. Turen gikk veldig bra. Men det var utrolig kaldt over Dovre. Brrrrrr Men nå sitter jeg med ullpledd over meg a skriver. Det var veldig morro å treffe Ole B, Aj med Fruen og Morten. *Gleder meg til vi treffes igjen. Håper det blir 3-5 sept.
Godt å høre at du kom trygt hjem igjen. Litt av en jomfrutur dette, Bubbu :knegg
Fikk testet både deg selv og sykker'n på denne turen, ja :P

Veldig, veldig hyggelig å treffe deg! Håper vi sees igjen i september.
Hilse gode forumkompiser der oppe :vs

Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Re: Bubbus Logg: TDM 900 kjøpt

Legg inn av Bubbu »

:eh :8-[ Ulyd fra sykkelen min. Tror det kommer fra bakhjulet. Nei nei nei. Det spørs om noen har vasket sykkelen med høytrykkspyler før salget. Ulyden kommer fra hjullageret tror jeg. Har sprayet på wd 40 og lyden forsvant. Da spørs det om det blir nytt bakhjullager i morgen. :oh
(The Beast )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bubbu skrev: :eh :8-[ Ulyd fra sykkelen min. Tror det kommer fra bakhjulet. Nei nei nei. Det spørs om noen har vasket sykkelen med høytrykkspyler før salget. Ulyden kommer fra hjullageret tror jeg. Har sprayet på wd 40 og lyden forsvant. Da spørs det om det blir nytt bakhjullager i morgen. :oh
Hm...
Høres litt merkelig ut, synes jeg... Ingen ulyd i bakhjulet på min som snart har gått 60K... Og heller ingen ulyd på din da vi smurte kjedet hos OleB. Snurret jo hjulet bare noen få ganger, men ingen ulyd da vi gjorde dette.
Men et typisk TDM problem vil være nettopp slitt bakhjulslager hvis kjedet har hatt feil justering, dvs. en slakk på fra 2 til 4 cm i stedet for 5-6, som det skal være pga. den lange fjæringsveien og akselavstanden. For stramt kjede vil øke belastningen/gi feilbelastning på hjullageret og dermed også forkorte levetiden.

Mitt råd er at du stikker innom et verksted og sjekker kjede og lager. Kan kanskje være kjedet som lager utlyden og ikke lageret?
Kjedet bra ut, men kan likevel være slitt slik at det bør byttes. Slitte kjeder og drev kan fort lage bekymringsfulle ulyder...

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

Men ulyden forsvant når jeg hadde på wd40 vi sjekket kjedet og det var ikke forstramt. Hørtes ut som lageret er tørt, ingen slakke enno. Lyden kom i dag når jeg kjørte og lyden ble sterkere jo mer jeg kjørte. Men somsakt ble den borte når jeg spryet på wd40.
(The Beast )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bubbu skrev:Men ulyden forsvant når jeg hadde på wd40 vi sjekket kjedet og det var ikke forstramt. Hørtes ut som lageret er tørt, ingen slakke enno. Lyden kom i dag når jeg kjørte og lyden ble sterkere jo mer jeg kjørte. Men somsakt ble den borte når jeg spryet på wd40.
Høres jo unektelig ut som at det er hjullageret, ja... Slikt lager er jo en slitedel, men jeg ville tro at det skulle holde mer enn vel 30K...
Men for å fjerne all usikkerhet er det lurt å få et verksted til å sjekke hva dette kan være.

Har ikke opplevd dette på min sykkel, men hørte en annen ulyd etter et dekkbytte bak for et par år siden; en slags klikkelyd. Verkstedet skrudde av hjulet og sjekket bl.a rykkutjevnerne og om det var kommet en stein eller annet fremmedlegeme inn i felgen gjennom disse store åpningen i felgsenteret. Fant ingen feil, men etter å ha strammet til sentermutteren med riktig moment forsvant faktisk lyden.
Merkelig greier...
Og siden har jeg heldigvis ikke hatt noen ulyder hverken når jeg smører kjedet uten at motoren er i gang eller under kjøring (som jeg antakelig ikke ville hørt uansett pga. ørepluggene... :P )

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

sikkert kjededrevlagret-dette bråker ikke før du har litt last(kjører)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Er nettopp kommet hjem til Kvinesdal. Gratulerer med ny sykkel.... :thumleft

Gleder meg til å se deg neste måned på MC-treff.. :bananas

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

mekkern skrev:sikkert kjededrevlagret-dette bråker ikke før du har litt last(kjører)
Det bråket også når vi dreide hjule. Men lyden forsvant etter litt wd40. Hørtes ut som et knusktørt lager.
(The Beast )

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

Godtvoksen skrev:Er nettopp kommet hjem til Kvinesdal. Gratulerer med ny sykkel.... :thumleft

Gleder meg til å se deg neste måned på MC-treff.. :bananas
Takk takk. Det spørs om jeg ikke får til å komme på MC-treffet. :8-[ :-k
(The Beast )

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

I morgen kjører jeg ned til Yamaha forhandleren i Trondheim å får dem til å se på det.
(The Beast )

mekkern

Legg inn av mekkern »

det er veldig vanlig-kjededrevlagret kan være bare filler også uten at det merkes særlig før en demonterer..men da kan det drysse ut i deler.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Joda, i formiddag fikk TDM besøk av en nyankommet "slektning" ;e :

Bilde
De ser jo ut til å trives sammen :D

Hadde litt problemer med eieren som fulgte med sykkelen. Som dere ser så er han nå såpass "in drivingmode" at han insiterer på at all kommunikasjon med ham skjer via Scala Rider og all henvisning til lokasjoner skjer via gps...litt tungvint, men, men, er man MC-entusiast, ja så er man nettopp det ;e

BildeBilde

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

mekkern skrev:det er veldig vanlig-kjededrevlagret kan være bare filler også uten at det merkes særlig før en demonterer..men da kan det drysse ut i deler.. :lol
Hvor ligger det lageret ? Er det hjullageret eller et annet lager?
(The Beast )

mekkern

Legg inn av mekkern »

I bakhjulet er det 3 lagere-2 hjullagre og lageret i senter av bakdrevet...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

Globe skrev:Joda, i formiddag fikk TDM besøk av en nyankommet "slektning" ;e :

Bilde
De ser jo ut til å trives sammen :D

Hadde litt problemer med eieren som fulgte med sykkelen. Som dere ser så er han nå såpass "in drivingmode" at han insiterer på at all kommunikasjon med ham skjer via Scala Rider og all henvisning til lokasjoner skjer via gps...litt tungvint, men, men, er man MC-entusiast, ja så er man nettopp det ;e

BildeBilde
HMM sa ikke jeg at du IKKE skulle publisere dette blidet. :redface :ills :bl3 :bandana :mrb Tror jeg skal komme på kaffebesøk i morgen jeg. :knegg
(The Beast )

Svar