Bubbu's Logg: PMS pakke

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Re: Bubbus Logg: TDM 900 kjøpt

Legg inn av Bubbu »

cbrdama skrev:
Bubbu skrev:
Globe skrev:Joda, i formiddag fikk TDM besøk av en nyankommet "slektning" ;e :

Bilde
De ser jo ut til å trives sammen :D

Hadde litt problemer med eieren som fulgte med sykkelen. Som dere ser så er han nå såpass "in drivingmode" at han insiterer på at all kommunikasjon med ham skjer via Scala Rider og all henvisning til lokasjoner skjer via gps...litt tungvint, men, men, er man MC-entusiast, ja så er man nettopp det ;e

BildeBilde
HMM sa ikke jeg at du IKKE skulle publisere dette blidet. :redface :ills :bl3 :bandana :mrb Tror jeg skal komme på kaffebesøk i morgen jeg. :knegg
Haha, KONGEBILDE :lol

Gratis Bubbu, flott å høre at det ble sykkel på deg.

Du er hjertelig velkommen til en svipptur oppom Sjetnan, slik at jeg får gi deg en skikkelig gooooodklem :thumleft
Din første jobb som Moderator er åfjerne bildene ;e så skal jeg komme å få klem. :knegg

Jada det ble sykkel på meg tilslutt. Kommer sikkert en tur innom for en kaffe .
(The Beast )

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

Globe skrev:ok ... takk for oppklaring :notworthy: ;e

Skal bli spennende å høre hva merkeverkstedet sier i morgen...men jeg har stor tro på at mekkern har truffet feilen :thumleft
Kjørte innom Yamaha verkstedet og selvfølgelig var lyden borte. Den forsvant når jeg spayet på wd40. De sa at om det hadde vært bakhjullageret så hadde lyden kommet fort tilbake. De sjekket om det var slakke men ingenting fant de. Skal holde øye med dette fremmover. Så får vi håpe et den ikke kommer tilbake.
(The Beast )

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

Dexter skrev:
mekkern skrev:det er veldig vanlig-kjededrevlagret kan være bare filler også uten at det merkes særlig før en demonterer..men da kan det drysse ut i deler.. :lol
DET hørte kjent ut :knegg Akkurat det lageret var bare rester av seg selv da jeg kjøpte lille grønne. Skrudde av så bare trilla kulene, eller det som var igjen av dem... Da jeg skulle banke ut resten av lageret gikk hele kjededrev-huset i stykker så jeg har bytta hele greia. Bytta også nå nettopp bakhjulslager, men hadde ingen ulyder, bare oppdaga at det var en slakk der bak.
Da spørs det om mekkern har rett. Bør et slikt lager byttes med en gang eller kan jeg vente eventuelt til lyden kommer tilbake?
(The Beast )

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Du har jo vært på verksted å latt dem sjekka så de har vel egentlig sjekka alt der bak. I mitt tilfelle så var hjullager ok, men bakdrevet hadde en merkbar slakk. Da jeg skrudde av kom da altså restene av lageret ramlende ut. Om du ikke har disse slakkene så er vel lager ok. Kan det bare ha vært sand eller skitt som som følge av høytrykksvask og kanskje dårlige simmringer? WD40 har smurt ut fukt og kanskje det som måtte ha laga lyd?
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jeg har aldri brukt høytrykk når jeg vasker sykkelen, kun vannslange med vanlig trykk og har alltid vært spesielt forsiktig mot bak-drevet. Har da som regel justert vannstrålen med mer spredning, nettopp for å unngå mye trykk mot bl.a. O-ringene i kjedet.
Har også vært veldig varsom med bruk av avfetting på kjede og bak-drev; bruker heller parafin (ikke lampeolje!) eller diesel.

Og som tidligere nevnt så har jeg aldri hørt en slik lyd fra bakhjulet som Bubbu beskriver. Men om dette skyldes måten jeg vasker sykker'n på vet jeg jo ikke...
Men faktum er at ingen lagre ser/høres ut til å være slitt på min TDM etter godt og vel 56K kjørte km. Kan være at jeg har vært spesielt heldig?

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

Verkstedmesteren så og prøvekjørte sykkelen. Men lyden var desverre ikke der da. Synes ikke sjekken var nøye nok.
(The Beast )

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

Bubbu skrev:Verkstedmesteren så og prøvekjørte sykkelen. Men lyden var desverre ikke der da. Synes ikke sjekken var nøye nok.
Du har jo fått en del forslag på hva det kan være, hvis du har lyst på enda et alternativt svar, ta turen innom Sjetnan, mulig Gizmodude har en teori på hva det kan være også :-k
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Det "skumle" med defekte lager er at de kan låse seg, og de fleste kan vel tenke seg en del ugunstige følger av det :scratch

Kostnaden for ett nytt lager er ikke rare greiene ;-);)
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

cbrdama skrev:
Bubbu skrev:Verkstedmesteren så og prøvekjørte sykkelen. Men lyden var desverre ikke der da. Synes ikke sjekken var nøye nok.
Du har jo fått en del forslag på hva det kan være, hvis du har lyst på enda et alternativt svar, ta turen innom Sjetnan, mulig Gizmodude har en teori på hva det kan være også :-k
Det er greit ja. Skal prøve å komme meg en tur. Vi får se etter middagen. Ringer før jeg kommer.
(The Beast )

Brukeravatar
Bubbu

Legg inn av Bubbu »

Gizmodude skrev:Det "skumle" med defekte lager er at de kan låse seg, og de fleste kan vel tenke seg en del ugunstige følger av det :scratch

Kostnaden for ett nytt lager er ikke rare greiene ;-);)
Er det mye arbeid å bytte lager da.
(The Beast )

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Bubbu skrev:Er det mye arbeid å bytte lager da.
nei, det er en enkel jobb for de som kan det.

Bytt hjullagrene både foran og bak, så slipper du å lure mer på det.
Gleden med å kjøre forsvinner lett hvis man sitter og lurer på om ting er iorden mens man kjører.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Synes å huskee at denne sykkelen har gått langt under 10000 - er de så dårlige disse TDMene da?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Duville skrev:Synes å huskee at denne sykkelen har gått langt under 10000 - er de så dårlige disse TDMene da?
Vel 30000 km. er nok mer riktig. Uansett så synes nå i hvert fall jeg at denne km.standen er altfor lav til at drev/bakhjulslagre skal være utslitt. Men det kan selvfølgelig forekomme...
Min TDM har gått nesten 57000 km. og har ikke hatt noen form for ulyd som kan tyde på slitte lagre - hverken foran eller bak eller i tilknytning til drevene ( :overtro ...). Ble i hvert fall ikke nevnt noe om dette da verkstedet skiftet drev og kjede tidlig i denne sesongen.
Da hadde for øvrig originalt drev og kjede tilbakelagt 47000 km. ...

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Hm - ser at de selger disse syklene i deler også:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=20994060" onclick="window.open(this.href);return false;

Nesten komplett klar for å skru sammen...... 19.000,- det er jo billig da....

Her er det bare å slå til - sal motor og ett fordekk - mangler kanskje bare noen lager :D

:terge :terge

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

Duville skrev:Hm - ser at de selger disse syklene i deler også:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=20994060" onclick="window.open(this.href);return false;

Nesten komplett klar for å skru sammen...... 19.000,- det er jo billig da....

Her er det bare å slå til - sal motor og ett fordekk - mangler kanskje bare noen lager :D

:terge :terge
Tror det billigste alternativet er å ringe ABRA i Trondheim, koster ikke all verden det da :-J
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Svar