Leste en artig artikkel i MO angående skifte av kjede og drev.
Ut av en -86 GSXR 1100, riktignok med en god del modifisert motor, fikk de hele 5% effektøkning ved å skifte ut slitte drev og kjede med nytt sett! Altså hele 8 hestekrefter ekstra!!
Dyno testen viste nemlig at med nye drev og et XW-kjede økte topp-effekten fra 149,6 til 157,6 Hk. Det som slo meg var at kjedet og drevene ikke var gått mer enn 25' km da de ble skiftet ut.
Etter det jeg har lært, så har til og med X-ring kjeder mer motstand (men også opp til 50% lengre levetid) enn vanlige O-rings kjeder. Allikevel oppveier altså skiftet såpass mye effekt.
Testen som ble foretatt sa ikke noe om hva slags kjede som satt i før skifte, men jeg antar at det var et standard O-ringskjede.
Noen som visste at det var såpass mye å hente?
Kilde:
http://www.motorcycle.com/mo/mcbeware/rkchain.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcycle.com/mo/mcnuts/chain.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkel effektøkning
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Enkel effektøkning
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.