forandringer kommer i førerkortforskriften.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

forandringer kommer i førerkortforskriften.

Legg inn av mekkern »

det blir forandringer for bla nye MC førere fra Januar 2013.bla må en være 24 år for direkte å erverve A....

http://www.vegvesen.no/_attachment/172787/binary/320904
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: forandringer kommer i førerkortforskriften.

Legg inn av Duville »

Nå minnet du meg på at det for en del år siden var store oppstandelser mht C1 og C1E dvs liten "lastebil" opp til 7500 og med henger. Vi som har de vanlige "lappene" klasse A og B i 100 ÅR har i prinsippet også C1 -lappen i hundre år men det som ble innført var vel at man måtte ha legeattest for C1 tror jeg - er det noen vet noe om dette fortsatt er gyldig eller hva som egentlig gjelder mht dette???? (er visst i etterkant nå mht oppgradering av dette nå)

mekkern

Legg inn av mekkern »

C1 holdt 10 år, inntill 2008? nå er det ny legeattest hvert 5 år...hvis den er utgått er jeg usikker på hva som gjelder.

Utløpsdato står på det rosa kortet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville

Legg inn av Duville »

Utløpt i februar / mars i år (har det ikke forran meg nett no)....

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Det ser også ut til at mellomtung A2 blir begrenset til 400 ccm i tilegg til 34 hk. Da blir det ikke så lett å jukse med hestekreftene.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

mekkern skrev:C1 holdt 10 år, inntill 2008? nå er det ny legeattest hvert 5 år...hvis den er utgått er jeg usikker på hva som gjelder.

Jeg mener å huske at det er sånn at hvis man ikke fornyet C1E i tide, så tapte man denne førerkortklassen. Og må gå opp til prøve på nytt for å få den igjen. Jeg er ganske sikker på at jeg husker rett, men gidder ikke finne hjemmelen nå.

For min del betyr det at jeg snart må fornye retten til å kjøre lett lastebil om jeg fortsatt vil ha den muligheten.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Duville

Legg inn av Duville »

Baron von Waffel skrev:
mekkern skrev:C1 holdt 10 år, inntill 2008? nå er det ny legeattest hvert 5 år...hvis den er utgått er jeg usikker på hva som gjelder.

Jeg mener å huske at det er sånn at hvis man ikke fornyet C1E i tide, så tapte man denne førerkortklassen. Og må gå opp til prøve på nytt for å få den igjen. Jeg er ganske sikker på at jeg husker rett, men gidder ikke finne hjemmelen nå.

For min del betyr det at jeg snart må fornye retten til å kjøre lett lastebil om jeg fortsatt vil ha den muligheten.

Ser ut til at dette kan man søke om å få fornyet innen ett år etter at det er gått ut. Jeg kommer nok til å sjekke ut dette neste uke... og gjøre det som til for eventuellt å få dette på plass...
Sist redigert av Duville den 22 aug 2010, 12:19, redigert 1 gang totalt.

Duville

Legg inn av Duville »

Gammelgutt skrev:Det ser også ut til at mellomtung A2 blir begrenset til 400 ccm i tilegg til 34 hk. Da blir det ikke så lett å jukse med hestekreftene.
Hyggelig å høre fra den Gamle Gutten igjen, rart med det, når noen man hører fra nesten hver dag uteblir noen dager så undres man på om det er noe galt på gang .....

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Vedlegget er et HØRINGSUTKAST. Det betyr at intet er bestemt enda, men det som står i høringsutkast er forslag til det de mener å vedta, under forutsetning at det ikke kommer store protester fra noen som "betyr noe".
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg ser at de som har jukset med sine mellomkubikkere nå sørger for at det blir en 400-grense. Dermed unngår man at ungdommen kjører fulleffekt med feil i vognkortet.

Men man gjør også at de som har eldre og motorsvake store sykler kan kjøre dem som mellomeffekt og dermed ta vare på disse syklene.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Tror folk må lese hva som står der en gang til:

Dagens krav til motorsykkel til førerprøven er min. 450 cm³ og min. 35 kw. Det gjør at de
langt fleste prøvesykler tilfredsstiller det nye kravet i direktivet. Det innebærer at modellen
med å kreve førerprøve for utvidelse vil fremstå som to like førerprøver, kanskje sågar på
samme motorsykkel. Ved å benytte motorsykkel som tilfredsstiller direktivets minimums
krav, A2 - 400 cm³ og 25 kw, A 600 cm³ og 40 kw, vil forskjellen på kjøretøyene uansett bli
liten.

Det vil jo ikke si at man ikke kan kjøre mer enn 400 for A2. Det vil si at på førerprøven må motorsykkelen ha minimum 400 cm3 og 25kw.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern

Legg inn av mekkern »

Nja...det blir en begrensning med at de ikke skal ha mer enn 70KW før nedtrimming....ergo faller de fleste RR600 av lasset...

edit: 50KW blir det-ca 75HK tror jeg...dette begrenser effektivt de værste jærna...men de har jo en del mere guff enn 25KW så de Uplomberer nok allikevel.. :-J

Edit en gang til-ser ut til at de skal øke A2 til 35KW fra 25KW-eller blander de litt KW/HK????
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar