Lappekanon skal fikse veiene

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Misha
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...

Lappekanon skal fikse veiene

Legg inn av Misha »

[img]http://images.bt.no/btno/multimedia/dyn ... 61204c.jpg[/img]

Ser denne nye lappe-metoden er kommet til vestlandet. Og blir kritisert for å legge for mye sand i veibanen når lappingen er ferdig. En moped har veltet allerede. Og dette er en vegstrekning jeg ofte bruker hvis jeg skal ha en kose-tur... :( Men det er jo positivt at veistrekningen blir fikset da, så det blir litt sånn bob-bob...

Maskinen er prøvd på østlandet tidligere, står det i artikkelen, noen reaksjoner fra den kanten...? :-k
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Lappekanon skal fikse veiene

Legg inn av RuneMC »

Klagde på denne metoden til Vegvesenet før sommeren etter at det var mye overflødig olje og oljegrus igjen etter lappingen (Slemmestadveien bl.a.)
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2052
Venter fortsatt på svar...

Den fungerer bra noen steder der sprekkene er veldefinerte og veien rundt er helt flat, men metoden blir også brukt der veien er ujevn og der det er store systemer av sprekker og da blir det knapt bedre - humpete pluss mye overflødig oljegrus. På min sykkel med drivreim så er det spesielt ugunstig med oljegrus ettersom denne kan klistre seg til drivreima og lage hull i denne.
På bildet over ser det ut som om de bruker bilen til å reparere et større areal av veien - dette burdte heller vært asfaltert ordentlig.

Jeg inbiller meg også at det kan være forskjeller i friksjon spesielt rett etter legging når det også dras ut en god del asfaltolje av bilene og dette delvis skjules ved regnvær f.eks.

Svenskene kaller det ganske treffende "snabelbil" :-) Og søker man litt så finner man artikler på MC førere i nabolandet som har havnet på sykehus pga løs grus denne etterlater seg når veien er "reparert". Et kriterie for god reparasjon bør jo være at veien ikke skaper høyrisiko for MC ulykke rett etter reparasjonen...

Ettersom snabelbilene er så mobile og drar fra sted til sted ganske raskt virker det heller ikke som om Vegvesenet bryr seg med å sette opp så mye fareskilt. Vegvesenet vet heller ikke hvor deres underleverandører for denne metoden holder på til enhver tid - fikk jeg vite når jeg ringte 175
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Misha
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...

Legg inn av Misha »

Rett og slett skremmende! Så nå risikerer jeg at alle de fine mc-veiene jeg pleier å kose meg på er forvandlet til rene dødsfellene! Og det nytter tydeligvis ikke å ringe 175 og spørre hvor de har vært heller... :oh

Får ta en tur og kikke på elendigheten i morgen hvis været er brukendes... :-k
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Larsern
Motorsykkelen din: HD FLSTCI

Legg inn av Larsern »

Apropos - fikk sladd inne i tunnellen i Drammen i dag. I rundkjøringen inne i tunnelen var det såpeglatt. Mulig det var saltet??

Heldigvis var farten lav og jeg fikk rettet opp greit, men det var skummelt.

mvh

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Larsern skrev:Apropos - fikk sladd inne i tunnellen i Drammen i dag. I rundkjøringen inne i tunnelen var det såpeglatt. Mulig det var saltet??

Heldigvis var farten lav og jeg fikk rettet opp greit, men det var skummelt.

mvh
Jess, tror de har saltet der ja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Angående lappemetoden:Om det blir litt sand ei stund etter dem nå er kanskje tross alt bedre enn gammelmetoden da den ilagte asfalt / oljegrus forsvant etter få dager :-) :mc1 :mc3 ..... :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar