MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Globe »

Kort, men tung historie jhn..godt å høre at det gikk såpass greit, og at omskolering er i gang. :thumleft Lykke til med studier!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Kanskje litt kort ja,men det som skjedde va at æ blei blåst av veien
av ei kraftig og overraskende vindkule,ingen andre innvolverte heldigvis
Resultatet va en brukket ryggrad og en kraftig nakkeskade pluss litt anna småsnacks,men også en hel masse nye og nyttige erfaringer som æ e glad for i dag.
Det blei jo også mange nye bekjentskaper,må heller ikke glemme
alle de trønderske heltene på st.Olavs som gjorde en formidabel innsats
for å få mæ frisk og å få mæ til å trives de månedene æ va der.
De lykkes 100%med begge deler :=D> :=D>

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

"Vanlig" type ulykke - tolker det som brudd på vikeplikt fra bil (?)
http://dt.no/nyheter/motorsykkelforer-s ... -1.5520681

Og til MC-føreres forsvar, så klarer jo bilister å gjøre ganske dumme ting også da
http://rha.no/nyheter/10-personer-invol ... -1.5535778 - forbikjøring på sted m/dobbelt sperrelinje (!)
...og hvis du da tror midtdeler er løsningen:
http://rha.no/nyheter/alvorlig-skadd-1.5552104 - lokalkjent som kjører inn i midtdeler her

Men de som er rusa og kjører sykkel må jo være spesielt dumme da... Darwin Award kandidater?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

Det er jo spesiellt da - bilisten skaper ulykker (har ansvar) og skylder på at MC føreren ikke var synlig og får medhold i form av at MCfører må gjøre tiltak ut over konstant nærlys som vitterlig generellt er svært synlig i trafikken. Vi må nok bruke vest, fjerne det som er i veien for at vesten er synlig forfra og så fluoriserende sirkushjelm.

Paralellt kan man jo spørre hvorfor fotgjengere som går langs fortauet og plutselig svinger ut i veien når han kommer til fotgjengerovergangen og blir påkjørt og her bilisten får ansvaret.

Godtvoksen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev:Kanskje litt kort ja,men det som skjedde va at æ blei blåst av veien
av ei kraftig og overraskende vindkule,ingen andre innvolverte heldigvis
Resultatet va en brukket ryggrad og en kraftig nakkeskade pluss litt anna småsnacks,men også en hel masse nye og nyttige erfaringer som æ e glad for i dag.
Det blei jo også mange nye bekjentskaper,må heller ikke glemme
alle de trønderske heltene på st.Olavs som gjorde en formidabel innsats
for å få mæ frisk og å få mæ til å trives de månedene æ va der.
De lykkes 100%med begge deler :=D> :=D>
Antar at du ikke har kommet på beina uten svært stor egeninnsats... :thumleft
Hva skal du nå begynne å studere?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Litt egeninnsats har det vel vært men ofte under god veiledning fra mange gode terapeuter og instruktører o.s.v. De har vært til uvurderlig
hjelp.
Æ skal starte på Maritim Fagskole. nautisk linje trur æ det hete,men før
i tiden het det styrmannskolen.Æ skal altså bli styrmann/kaptein.
Det trur æ blir bra :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

http://dt.no/nyheter/motorsykkelulykke- ... -1.5556394 - nok en påminnelse om å holde avstand til biler... bilføreren kan ta en kopp kaffe, prate med sidemannen og titte på GPS'en når de bremser raskt, mens vi på MC må ha full fokus og prøve og se om det er ting som kan få bilføreren til å bremse...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: MC-ulykker

Legg inn av frankh »

RuneMC skrev: ...og hvis du da tror midtdeler er løsningen:
http://rha.no/nyheter/alvorlig-skadd-1.5552104 - lokalkjent som kjører inn i midtdeler her
Jeg ser ikke hvordan midtdeleren har skylden her? Hvis man først kjører av veien, så er det vel statistisk sett "tryggere" å treffe midtdeleren enn å brase gjennom autovernet? Fordelen med midtdeler er tross alt at man unngår møteulykker.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

frankh skrev:
RuneMC skrev: ...og hvis du da tror midtdeler er løsningen:
http://rha.no/nyheter/alvorlig-skadd-1.5552104 - lokalkjent som kjører inn i midtdeler her
Jeg ser ikke hvordan midtdeleren har skylden her? Hvis man først kjører av veien, så er det vel statistisk sett "tryggere" å treffe midtdeleren enn å brase gjennom autovernet? Fordelen med midtdeler er tross alt at man unngår møteulykker.
Midtdelere og autovern er ganske harde - ihvertfall for oss på MC, så generelt en ekstra risiko - uten de kunne vi sklidd ut i gresset noen steder og hatt bedre sjanse enn dødelig bråstopp. For bil har det selvfølgelig sin misjon. MEN poenget var at midtdelere har blitt markedsført som den endelige løsningen i forhold til møteulykker og "null-visjon". Men jeg vil hevde dette ikke fungerer 100% - og er enormt kostbart. En ulykke tidligere i sommer der en lastebil spratt over sement midtdeler (ingen vet helt hvordan) og frontkolliderte med andre biler beviser dette. Midtdeleren kan altså bidra til å gjøre en ulykke mer alvorlig. Videre tror jeg sjåfører blir sløvere av det og har lagt merke til en spesiell effekt... når enkeltfelt med midtdeler begynner, så går som regel hastigheten NED til UNDER fartsgrensen - sannsynligvis fordi uerfarne bilførere ikke kompenserer for inntrykket av øket fart når midtdelerne står tett på begge sider. I tillegg blir det utrolig kjedelig å være både bilist og motorsyklist når man skal ligge bak de som kjører 60 i 80-sonen. Nei, bygg heller tofelts i hver retning, mye bedre bruk av pengene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Globe »

[img]http://img.skitch.com/20100823-t6t84qc4 ... 7r59wy.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å lese hele saken)

...Se DET ja..det var et annet utfall i en kjent og debattert sak!!

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: MC-ulykker, NÅ: Ubetinget fengel for MC-påkjørsel!

Legg inn av Baron von Waffel »

Ja. Det var feil å frifinne henne.

Men jeg skjønner ikke behovet for å gi henne ubetinget. Betinget og bot er mer vettugt i min bok. Og inndratt førerkort. Dessuten er statning til offeret for utgifter og de tap han lider som følge av tapt utdanning / inntekt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Bosted: Østfold

Re: MC-ulykker, NÅ: Ubetinget fengel for MC-påkjørsel!

Legg inn av OleB »

- godt de omsider fikk det der på plass
at det måtte to rettsrunder til sier vel det meste om legdommerordning....
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: MC-ulykker, NÅ: Ubetinget fengel for MC-påkjørsel!

Legg inn av Baron von Waffel »

Ja, sånne dommer er med på å svekke grunnlaget for legdommerne i domstolene. I denne saken måtte de i hvert fall begrunne dommen sin. I juryene slipper de å begrunne også.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Bosted: Østfold

Re: MC-ulykker, NÅ: Ubetinget fengel for MC-påkjørsel!

Legg inn av OleB »

Baron von Waffel skrev:Ja, sånne dommer er med på å svekke grunnlaget for legdommerne i domstolene. I denne saken måtte de i hvert fall begrunne dommen sin. I juryene slipper de å begrunne også.
mye som er litt rart i rettsvesenet ser det ut for - men jeg ser ikke helt for meg alternativene alltid heller :-k
Store, brå endringer skal man antagelig være forsiktig med (der også ;e )
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: MC-ulykker, NÅ: Ubetinget fengel for MC-påkjørsel!

Legg inn av Baron von Waffel »

Enig. Så om vi av og til får merkelige effekter av legdommerne, så må vi ha dem med likevel. Men ikke nødvendigvis som jury. Stor meddomsrett er bedre for da vet man hva alle dommerne har begrunnet sitt standpunkt med.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Svar