Den sto klar på utkjøringsrampen da jeg kom. En 1200 kubikker fra Moto Guzzi, som skiller seg ganske markert ut fra mengden.
Jeg prøvesatt den samme sykkelen på den store MC-Messa i Lillestrøm i 2009, men der den nå sto utenfor
Motorport på Jessheim, så den mindre ut. Ja, denne sykkelen er faktisk ikke så stor rent ergonomisk, for å si det slik.
Det virker faktisk som at TDM'en er både er lengre og høyere, noe den antakelig også er selv om jeg ikke kan slå fast dette med sikkerhet.
Etter en kjapp innføring i startprosedyre og litt annet om Moto Guzzie'en fra Motorports Joakim - en imøtekommende og blid ung mann - var det klar for testing.
Så bar det ut på veien mot Vormsund og der 80 km/t sonen begynte var det ikke lenger noen grunn til å vente for å se hva sykkelen var god for. En kjapp forbikjøring av et par biler og gliset satt klistret i hjelmen! Jada! Dette gikk det an å like!! Bra drag og god lyd. Nok en gang overbeviser italienerne med sin totalestetikk, dvs. at at lyden fra eksos og motor skal stå i stil og betyr like mye som utseendet ellers på sykkelen.
I svingene jeg møtte oppførte 1200'en seg også bra; la seg fint ned på kontrastyringsmanøver. Forholdsvis lettstyrt og føltes absolutt trygg i nedleggene.
Setet på Guzzi'en er bredt og har god stopping i tillegg til en noe ru overflate som gjøre sitteflaten sklisikker.
Sykkelen leveres med passasjersetedeksel, som enkelt skrus av med to umbrakoskruer. Og med dette dekselet av ser det ut til at passasjeren har en meget god plass å tilbringe turen på.
Kjørestillingen på 1200'en er noe uvant når en kommer fra den opprette kjørestillingen på TDM'en. Det er større avstand mellom sal og styre på Moto Guzzi'en og dette gjør at kjørestillingen blir mer sporstlig enn turpreget. Veldig uvant til å bgegynne med, men etter noen få kilometer begynte jeg faktisk å like kjørestillingen.
1200'en er også lavere enn TDM'en, dvs. lavere setehøyde og
detinnebærer skarpere knevinkel for meg. Såpass skarp at knærne syntes å være faretruende nær de svære luftkjølte sylindrene, som gir Moto Guzzi den særegne karakteren den har.
Det ble en kort tur i finværet, men jeg trivdes godt på denne sykkelen, tross en noe uvant kjørestilling.
Det overrasket meg, slik også Aprilia'en gjorde, at Moto Guzzi 1200 Sport har såpass god vindbeskyttelse som den har. Vindskjermen, om den kan kalles det, er mer effektiv enn man tror. Og det flotte med den er at den ikke bidrar til turbulens.
Sammenlignet med TDM er Moto Guzzi 1200 merkbart bedre i så måte.
Vel, hadde ikke tenkt å skrive en lang artikkel om denne prøvekjøringen. Jeg bare slår fast at jeg liker denne 1200'en. Den er god å kjøre, litt uvant kjørestilling - mer sportslig enn hva jeg hadde forventet - og den har en utrolig fin finish i mange detaljer. Og instrumentpanelet er en historie i seg selv :=D>
Kunne jeg tenke meg en slik?
Tror det, ja!
Men hvordan følte jeg meg når jeg satte meg på TDM'en og dra fra Motorport igjen?
Jo, da tenkte jeg faktisk at: du verden hvor bra denne sykkelen er

Her har jeg godt med jevnt og kraftig drag fra bunn av, flott lyd fra motor og eksos, optimal kjørestilling (for meg) og hælstøtte for føttene (noe heller ikke Guzzi'en har og som jeg merket at jeg savnet...).
Så alt tyder nok på at jeg holder meg til TDM'en fortsatt. Den er for god til å kvitte seg med. Eller...?
Vel, det får bli den løse tråden i denne reportasjen. Her noen bilder av en flott Moto Guzzi
MG1200_1.jpg
MG1200_2.jpg
MG1200_6.jpg
MG1200_4.jpg
MG1200_5.jpg
Og her en liten videosnutt...
[video]
http://www.youtube.com/watch?v=AjceD-GVBfE[/video]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.