Sydover i europa i september

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av Relax »

tagesk skrev:Bilde

En lørdag og en søndag fri, og dermed ble det 1.218 km.
Fra venstre mot høyre: Passo di Lagastrello (nord for La Spezia, i Appeninnene),
derefter Passo di Gavia, Passo dello Stelvio, en tur for å spise lunch på 1.400 moh,
og så Passe della Cisa (Appeninnene).

Jeg tok en film opp mot Passo di Gavia. Veien er bare to meter bred, med et fall på mange hundre meter,
uten noen form for rekkverk. Man tenker ikke på andre ting, for å si det slik.
Det tar litt tid å få den opp på YouTube, men den kommer her så snart som mulig.

Slik er det her; dere skal bare komme.

[TaSK]

Jeg var forberedt på Stelvio når jeg kom der for 2 uker siden...Stelvie er noe sånt som 4 x Trollstige i høyde og antall svinger... Det vi ikke var helt forberedt på var Gavia.. Her var det, som du sier, smalere veier og ingen autoverk eller annet mot kanten.. så vi fant Gavio mer "dramatisk" og "tøft" enn Stellio og andre.. Jeg bare kjørte jeg, mens den tøffe var hun som satt bak,,, Er slettes ikke siker på om jeg hadde funnet det komfortabelt å sitte på...på smale veien, uten autovern,.,i de høydene der ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av tagesk »

Relax skrev:Stelvie er noe sånt som 4 x Trollstige i høyde og antall svinger...
Trollstigen har 11 hårnålsvinger. Stelvio har tilsammen 40 + 48 = 88.

Trollstigen har totalt en stigning på 800 meter. Det vil si at fjellet er så lite bratt at det er mulig å
konsumere 80 høydemeter før du må lage en sving.

På østsiden har Stelvio 48 hårnålsvinger på 1.800 meter. Fjellet er så bratt at det bare er rom for
40 høydemeter mellom hver sving.

Se på de to bildene, og avgjør selv hvilket veianlegg som bør kalles en ingeniørmessig bragd.

Bilde

Bilde

Og, naturligvis, det ene anlegget er bygget i 1936 (Trollstigen) mens det andre er bygget i 1825 (Stelvio).
Hundre år teknologiutvikling hjelper, vil jeg tro.

Så Stelvio på østsiden er enten 2xTrollstigen (stigning per sving), 2.5 x Trollstigen (stigning) eller 6 x Trollstigen (antall hårnålsvinger).
Og så er Stelvio et ekte pass, så dette er bare ene halvparten. Vestsiden har også 40 hårnålsvinger å by på med 1.550 høydemeter.
Men vestsiden ligger alltid i skyggen så her er det ingen som tar bilder.

Uansett: Italia har mye å by på. Alpene er efter min mening ikke det beste (selv om det er det mest spektakulære).
Derfor: Noen som kommer på lunch?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5f8aNdgU_1k[/video]

På vei opp sørfra mot Passo di Gavia.
Filmen viser ett minutt av noe slikt som 30 minutter.
Kanskje mer!

Legg merke til at det er så smalt at en MC og en bil ikke kan møtes.

GPS-loggen viser at stigningen fra det virkelig begynner å gå oppover er 20 km
med en høydeforskjell på 1.400 meter.

Vi kjenner en som kjenner en som jobber der. Derfor hadde vi reservert rom, og hadde en fantastisk natt.
Det er fler stjerner å se på 2.600 moh enn jeg trodde var mulig.

Det gjelder å kjenne noen......

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av AJ »

tagesk skrev: Uansett: Italia har mye å by på. Alpene er efter min mening ikke det beste (selv om det er det mest spektakulære).
Derfor: Noen som kommer på lunch?

[TaSK]
:-k
Ikke i dag, tror jeg...
Men kanskje neste sommer en gang ;-);)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av Relax »

tagesk skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=5f8aNdgU_1k[/video]

På vei opp sørfra mot Passo di Gavia.
Filmen viser ett minutt av noe slikt som 30 minutter.
Kanskje mer!

Legg merke til at det er så smalt at en MC og en bil ikke kan møtes.

GPS-loggen viser at stigningen fra det virkelig begynner å gå oppover er 20 km
med en høydeforskjell på 1.400 meter.

Vi kjenner en som kjenner en som jobber der. Derfor hadde vi reservert rom, og hadde en fantastisk natt.
Det er fler stjerner å se på 2.600 moh enn jeg trodde var mulig.

Det gjelder å kjenne noen......

[TaSK]

Flott film og beskivelser...
Jeg kjører en Valkyrie som er litt lang i akselavstand..og bruker HELE veien i svingene ( vel...jeg vet...bedre, annen tekniskk osv,,så kan man knappen inn,,men jeg hadde tankveske, pluss ,pluss,pluss.,,så det var rett ogslett begrenset hvor mye jeg kunne vri styret..) ).. Slike sykler du er tilhenger av, kjørte forbi meg i hver sving.....på innsiden :lol
Men vi la oss til godt teamwork.. Jeg holdt øye med veiforhold, syklister rett forann meg i svingen, mens co-piloten som satt bak sa " Klart" eller " bil" avhengig av hva som var, eller ikke va, litt lenger opp... Pga stigningen osv som du er innepå, så blir det faktisk lenger ned med beina i noen av svingene...dvs om du må stoppe så må du legge sykkelen mer over enn vanlig før foten er i bakken.. Sykkel, baggasje, madammen og meg...er ca 550 kilo..
Mye å holde på ett bein om "nedbrekket" er mye når du stopper..
Så, som du sier " Tut og kjør".......... stopp hvertfall ikke midt i svingen :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av tagesk »

Relax skrev: Så, som du sier " Tut og kjør".......... stopp hvertfall ikke midt i svingen :D
:lol
Gjelder så absolutt også for (det som føles som) en tre heter høy GS som tikker inn på 520 kg.
Noen millimeter ute av lodd uten fart, og resultatet er gitt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av EtronX »

tagesk skrev:
Relax skrev:
Uansett: Italia har mye å by på. Alpene er efter min mening ikke det beste (selv om det er det mest spektakulære).
Derfor: Noen som kommer på lunch?

[TaSK]
Vi kommer på lunch. GSen blir lastet opp neste tirsdag. Skal prøve å holde oss godt under 500 kg denne gangen. Vekta i Romsdale tippet 540 kg på Finnmarksturen, men vi klarte å holde oss oppreiste. Værre var det med undertegnede da han surret rundt på egenhånd inne på noen skuterleder på Finnmarksvidda :redface

Vi ser for oss å komme til Pisa tirsdag 14. september. Pluss minus en dag :-)

Vi stiller med nye dekk og godt humør. QIML syntes dog svingene i videoen så noget suspekte ut. Vi får ta det lavt og langsomt.

Etter planen så møter vi GTline enn eller annen plass i mellomeuropa :thumleft

The countdown has started :=D>

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av GTline »

Ække så værst på andre siden heller (Bormio siden av Stelvio).... bildet er tatt halvveis opp.

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av AJ »

EtronX skrev:
Vi kommer på lunch. GSen blir lastet opp neste tirsdag.
Riktig god tur og del gjerne fine bilder med oss - også av tagesk i kokkeuniform og annen egnet bekledning... :P
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=vYZQSoJ0KKc[/video]

Riding in Tuscany er ikke bare overdådige måltider, massevis av god vin og fantastiske eftermiddagslurer,
det er også uendelig med svinger.
Ikke så mange hårnålsvinger egentlig.
Her er en typisk Toscansk vei.
Jeg har tusenvis av kilometer med slike veier å by på?

Bare tre til lunch?

[TaSK]

PS: Dette er en riksvei!
PPS: Ikke bruk Google Maps (eller tilsvarende) til å beregne ankomstid. Fartsgrensen på riksveier er 90, men
den reelle farten er ganske mye lavere (som dere ser).
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
gaus
Innlegg: 117
Registrert: 29 okt 2009, 23:44
Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av gaus »

God tur sydover. Vi hadde to og en halv uke med knallvær i begynnelsen av juli, og håper at dere også får en flott tur.

Bildet nedenfor viser den øverste delen av østsiden av Stelvio, og er tatt fra ei fjellhytte på den andre siden av dalen 9. juli.

Bilde

De to neste bildene er tatt på vei opp sydsiden av Gavia, og som det tidligere er sagt, veien er både smal og usikret mange steder.

Bilde

Bilde

Flere bilder på http://home.online.no/~gajen/alpene2010.cfm
Turen nytes best sammen med den man er glad i.

http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html

Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av Relax »

gaus skrev:God tur sydover. Vi hadde to og en halv uke med knallvær i begynnelsen av juli, og håper at dere også får en flott tur.

Bildet nedenfor viser den øverste delen av østsiden av Stelvio, og er tatt fra ei fjellhytte på den andre siden av dalen 9. juli.

Bilde

[/img]

Flere bilder på http://home.online.no/~gajen/alpene2010.cfm




Den hytten det bilde er tatt fra.......er det denne?

Bilde


Forøvrig..... fenomenale bilder!!!! Dramatiske omgivelser!
"Do the right thing"

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av GTline »

Sitter å planlegger rute nå og da dukket det opp et spørmål:
Har noen her kjørt Passo de Foscagno på 2291 moh og passo de Eira på 2208 moh ?
Disse er på veien fra Bormio til St-Moritz og spørsmålet er om det er asfalt eller grus der?

Jeg har brent meg før på det, tok Umbrail passet ned fra Stelvio og møtte 4 kilometer grus... det er ikke gøy da jeg kjører en GT og ikke GS :doh
Grus og bratt nedoverbakke med masse svinger tar litt gleden av kjøringen.... da har jeg mer enn nok med og prøve å holde meg på hjula. BMW K1200 GT er ikke laget for slikt underlag tror jeg :lol

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av Relax »

GTline skrev:Sitter å planlegger rute nå og da dukket det opp et spørmål:
Har noen her kjørt Passo de Foscagno på 2291 moh og passo de Eira på 2208 moh ?
Disse er på veien fra Bormio til St-Moritz og spørsmålet er om det er asfalt eller grus der?

Jeg har brent meg før på det, tok Umbrail passet ned fra Stelvio og møtte 4 kilometer grus... det er ikke gøy da jeg kjører en GT og ikke GS :doh
Grus og bratt nedoverbakke med masse svinger tar litt gleden av kjøringen.... da har jeg mer enn nok med og prøve å holde meg på hjula. BMW K1200 GT er ikke laget for slikt underlag tror jeg :lol

Forstår deg på den ;e

Om ingen andre her på siden vet, så ville jeg funnet et hotell eller noe på den veien,,,,så ringt og spurt :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Sydover i europa i september

Legg inn av GTline »

Relax skrev:
GTline skrev:Sitter å planlegger rute nå og da dukket det opp et spørmål:
Har noen her kjørt Passo de Foscagno på 2291 moh og passo de Eira på 2208 moh ?
Disse er på veien fra Bormio til St-Moritz og spørsmålet er om det er asfalt eller grus der?

Jeg har brent meg før på det, tok Umbrail passet ned fra Stelvio og møtte 4 kilometer grus... det er ikke gøy da jeg kjører en GT og ikke GS :doh
Grus og bratt nedoverbakke med masse svinger tar litt gleden av kjøringen.... da har jeg mer enn nok med og prøve å holde meg på hjula. BMW K1200 GT er ikke laget for slikt underlag tror jeg :lol

Forstår deg på den ;e

Om ingen andre her på siden vet, så ville jeg funnet et hotell eller noe på den veien,,,,så ringt og spurt :D
Fant det ut, her er en genial side over alle passene der nede.
Asfalt etter bildene å dømme på alle pass som kommer i min vei.
:thumleft

http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... cagno.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar