...... -95 Yamaha XJ900 Diversion (og -94 Yamaha XV750).
Her om dagen hadde jeg meg en fortjent pause i leggingen av belegningstein og satt rolig og slurpet kaffe mens jeg kikket bort på sykkelen som stod parkert i finværet. En våt flekk på de nylagte steinene rett under framskjermen fanget oppmerksomheten, og en rask sjekk bekreftet at høyre gaffelbein fant det for godt å lekke olje helt uten videre. Løsningen når slikt oppstår er enkel, og dagen etter oppsøkte jeg den lokale delesjappa og rekvirerte 2 nye simmerringer og 1 liter Fuchs Silcolene PRO RSF WT10. Opplysninger om oljemengde, ymse moment etc. var inkludert i prisen på rundt 340 kroner.
Nå fikk steinlegging være steinlegging og med sykkelen på midtstøtten og en jekk under motoren slik at den stod trygt på tre punkter (bakhjul, midtstøtte og jekk) ble gaffelbeina demontert.
1. Første punkt etter å ha sikret sykkelen ble å skru løs kalipere og fester for bremseslanger, løse speedometerwire og ta av forhjul og skjerm. Kaliperne ble hengt opp med streng slik at de ikke ble hengende etter bremseslangen.
2. Med gaffelbeina fri for andre heftelser enn klemfestene på øvre og nedre styrekrone var det så fritt frem for demontering av selve beina. MEN; før man løser skruene i klemfestene er det et must å
løse - ikke skru av - toppbolten på demperne. Å skru toppbolten helt av gjøres først når demperen er fjernet fra festene. På XJ’en passer en 22 mm fastnøkkel, på XV’en en diger 17 mm umbraco. Har du ikke umbraconøkkel i korrekt størrelse passer hodet på en M10 bolt perfekt – den har 17mm hode. Med to mutre på bolten (en til å sette fastnøkkelen på og en kontramutter) og en 17mm fastnøkkel er problemet løst.
3. Demperen - jeg tok en av gangen og begynte med den som hadde lekkasje - kan nå trekkes ut av festene i styrekronen og man er klar til selve jobben. Jeg skiftet olje og gjorde rent i systemet når jeg først var i gang. Opp-pirking av gammel simmerring og montering av ny holder ikke når man ikke vet hvordan tingenes tilstand er i demperen ellers.
En enkel skisse som viser demperen gjennomskåret på langs (ikke i målestokk - illustrasjon).
4. Litt avhengig av forholdene ellers - se pkt. 6a nedenfor - er tiden nå inne til å skru toppbolten helt av slik at vi får ut noe av innholdet i demperen og den gamle oljen. Når du skrur av bolten er det viktig at du holder press nedover samtidig som du skrur. Grunnen til det er at fjæren i demperen presser rimelig godt på denne bolten, og skrur du uten motpress spretter toppbolt, avstandsstykket, skiven og fjæren ut ukontrollert. Det kan både være smertefullt og ikke minst forårsake en unødig leteaksjon etter nevnte deler…
Gjør man dette rett skal man nå rimelig kontrollert og greit kunne fjerne avstandsstykke, skive og fjær fra demperens indre: (overse elendig klipp & lim…)
5. Tøm ut den gamle oljen i en egnet beholder. ”Pump” demperen litt – da får du med deg det meste. Jo mer olje du blir kvitt nå, til mindre søl blir det senere.
6. Neste trinn blir å skille inner-røret og ytter-røret. For å lykkes med dette er første bud å skru ut umbracoskruen i bunnen av demperen. Denne holder de to delene sammen. Å få ut skruen kan være tricky siden skruen er skrudd inn i selve demperstykket som gjerne vil følge med rundt når du skrur. Dette er det (minst) tre løsninger på:
a) Er demperen fremdeles ”hel” kan du sette press på gaffelen slik at fjæren trykker så mye på demperstykket at friksjonen mot bunnen av ytter-røret hindrer demperstykket i å følge med skruen. Dette må da altså gjøres før toppbolt, fjær osv. tas ut… Har du latt deg rive med er punkt b og c verdt å prøve før du monterer alt sammen igjen…
b) Rigg til et spesialverktøy for å holde i mot demperstykket. For XJ900’en sin del er dette en stang med en M 18 sekskantskrue på enden. Hodet på bolten (27mm) passer perfekt inn i enden på demperstykket slik at man kan holde den fast på den måten. På XV 750’en blir det en M 14 sekskantskrue med 22mm hode. Gjengestang med mutter og kontramutter funker også bra.
c) Har man verken mulighet for å presse sammen demperen eller egnede sekskantskruer for hånden kan man banke - med forsiktighet, omtanke og vett - et kosteskaft eller noe i den retningen inn i enden på demperstykket i stedet som mothold. Det er ikke alltid like mye mothold som skal til for å løse umbracoskruen.
Med umbracoskruen (husk kobberringen som hører til) ute snur du forsiktig demperen på hodet slik at demperstykket og returfjæren kommer ut.
7. Pirk løs støvtettingen og fjern låseringen. Disse kan med fordel byttes ut med nytt, men er gummien i støvtettingen myk og hel og låseringen uten rust og fremdeles spenstig kan grundig rengjøring redde ståa.
8. Når umbracoskruen, dempestykket og returfjær nå er ute og støvhette og låsering er demontert kan gaffelbeinet deles ved å trekke de to delene fra hverandre etter glidehammerprinsippet. Det ligger nemlig en glideforing i toppen av ytter-røret rett under simmerringen som yter litt motstand når den skal ut av setet, men med noen (3-5)raske bestemte drag i inner-røret kommer både simmerring, skive og glideforing pent ut. Deling utført! Snur du ytter-røret på hodet nå kommer bunnstykket til demperstykket (og evt. returfjæren hvis den ikke fulgte med demperstykket) trillende også.
Fra tid til annen hender det at eir & skitt gjør at glideforingen i ytter-røret sitter så godt fast i setet at anstendig bruk av glidehammermetoden ikke fører til annet enn frustrasjon. I slike tilfeller kan det lønne seg å pirke ut den gamle simmerringen først. Litt tape på inner-røret beskytter overflaten mot skader fra verktøyet. Ta ut simmerringen, rengjør der den satt og kjør på med 5-56 eller tilsvarende og la det godgjøre seg litt før du forsøker å dele på nytt.
9. Nå er det bare å sette i sving med rengjøring. Jeg foretrekker diesel for grovrengjøringen og til slutt et godt skyll med Locktite 7063, bremserens, rødsprit, tynner (vær obs. på at enkelte plast & gummisaker ikke trives sammen med tynner…) eller tilsvarende. Tørk med filler og trykkluft. Bruk gummihansker og gjør jobben ute i det fri og/eller bruk maske med korrekt filter!
Kontroller øvre del av demperen – inner-røret – for sår og skader. For mye av den slags på den delen som går i simmerringen tilsier kassering og nyinnkjøp ettersom simmerringen tar kvelden omtrent før du får montert gaffelbeinet på sykkelen igjen. Been there, done that… Mindre skader kan man klare å reparere i mange tilfeller ved forsiktig bruk av stålull, våtslipepapir, et fint bryne eller annet lett slipende remedier slik at skarpe grader ikke ødelegger den nye simmerringen allerede ved montasje. Jeg for min del begynner med alminnelig poleringsvoks og litt skraping med negler/en tre- eller mykplastbit på evt. gjenstridig skitt.
Kontroller også glideforingene for slitasje og bytt disse hvis tvil. Mål lengden på fjæren – er den under servicelimit må den i utgangspunktet byttes.
10. Slik tar demperen seg ut i sine enkelte bestanddeler etter rengjøring, lagt ut i noenlunde logisk rekkefølge.
Tiden er inne for å sette sammen demperen igjen:
1. Sett på glideforingen nederst på inner-røret. NB! Er glideforingene slitt er dette tiden for å bytte dem!
2. Slipp demperstykket og returfjæren ned i inner-røret slik at demperstykket kommer gjennom nederst. Sett på bunnstykket på demperstykket.
3. Før inner-røret inn i ytter-røret og skru i umbracoskruen i bunnen. Husk kobberringen rundt skruen. Kobberringen kan byttes ut med en ny eller du kan gløde den gamle slik at den blir myk igjen dersom den ellers ser grei ut. Totalt flatklemte og deformerte ringer må erstattes med nye. Har du tatt deg bryet med å lage ”spesialverktøyet” for mothold av demperstykket kan du nå skru til skruen med anbefalt moment - 30Nm for XJ900 og 23Nm for XV750.
4. Sett demperen på fast underlag i vertikal posisjon og tørk av inner-røret slik at du er sikker på at det ikke er skitt og grader som river simmerringen som snart skal monteres.
5. Slipp på plass glideforingen og se til at den entrer setet i ytter-røret. Følg på med skiven.
6. Dunk glideforingen på plass ved å tre et plastrør med riktig dimensjon nedover inner-røret og slå på toppen av dette med en hammer. Et sentralstøvsuger-rør (Ø50mm utvendig) egner seg perfekt til oppgaven. Legg gjerne en fille over røret slik at ikke smuss og skitt fra hammeren finner veien ned i demperen. Har du ikke plastrør kan du bruke et metallrør, men beskytt da inner-røret med filler/papir slik at det ikke blir riper i overflaten. Ta av skiven og kontroller at glideforingen er dunket helt på plass i setet slik at det er plass til simmer-ringen. Slipp skiven på plass igjen. Kontroller at det ikke ligger skitt og smuss igjen etter røret.
7. Legg to runder elektrikertape rundt toppen av inner-røret slik at den skarpe kanten dekkes. Dette beskytter simmerringen mot skade. Påfør litt fett på simmeringens lepper og tre den ned over inner-røret. Trykk den jevnt på plass i ytter-røret med fingrene. Gjør ren den gamle simmerringen og la den følge etter. Den gamle simmerringen beskytter den nye mot evt. ujevnheter på rørenden. Tre på plastrøret, dekk toppen med en fille og dunk simmerringen på plass. Pass på at simmerringen entrer jevnt hele veien rundt. Simmerringen er dunket helt på plass når den ligger jevnt med nedre kant av sporet for låseringen.
NB! Forsikre deg om at du monterer simmerringen rett vei! Simmerringer kan ha forskjellig utseende, men de fleste har en "lippe" som skal vende opp. Feilmonterte simmerringer lekker... På bildet er den øverste simmerringen opp ned - den skal bare være "buffer" slik at den nye (nederst og rett vei) ikke skades.
8. Monter låseringen og støvhetten.
9. Fyll på med gaffelolje av god kvalitet. 444ml for XJ900 og 396ml for XV750. For å måle ut mengden brukte jeg et litermål og deretter en sprøyte med ml inndeling. (400/300 ml i litermålet og de resterende 44/69 med sprøyten) For XJ900’en fikk jeg også oppgitt et mål fra topp oljeoverflate til topp ”stempel” på 133 mm målt uten fjæren montert. Før måling skal demperen trekkes ut og skyves helt sammen 10-12 ganger for å fordele oljen i systemet. Målet på 133 mm viste seg å stemme ganske godt med mengden jeg hadde fylt på.
10. Trekk demperen helt ut, sett inn fjæren, skiven og avstandsstykket og monter toppbolten.
Demperen er nå klar for nye turer så snart du har montert den tilbake på sykkelen!