import av (dele)sykkel og momsgrenser mm?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

import av (dele)sykkel og momsgrenser mm?

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Beklager dersom jeg tar opp tema som er "utdebattert" fra før, men et kjapt søk avslørte ikke det..
Jeg vurderer å kjøpe en sykkel fra Sverige som koster ca 3700 NOK, ser det ut til.
Motoren er defekt.
Fra annet sted på nettet (datert 2009) så det ut til at dersom jeg er i Sverige mindre
enn 24 timer så skal jeg betale moms, fordi grensen er 3000 NOK.
Er jeg derimot i sverige mer enn 24 timer er momsgrensen 5000 NOK.
Hvis jeg holder meg til lover og regler må jeg derfor betale moms dersom jeg bare
tar en svipptur på kanskje 12 timer, for å hente sykkelen. Korriger meg gjerne om
jeg har misforstått (?).
Dersom prisen lar seg prute ned til 2999, og jeg har kvittering, slipper jeg moms..

Dersom jeg har kvittering og kjøpekontrakt - kan resten fikses på grensen
(forutsatt at tollen er bemannet)?
Står en del her: http://www.toll.no/templates_TAD/Subjec ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;

Enten bruker jeg sykkelen som delesykkel, eller jeg skifter motor eller reparerer den gamle.
Ved registrering tilkommer 3-4000 i avgifter, uansett, ser det ut som.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: import av (dele)sykkel og momsgrenser mm?

Legg inn av gsx750_80 »

Dersom jeg har kvittering og kjøpekontrakt - kan resten fikses på grensen
(forutsatt at tollen er bemannet)?
Står en del her: http://www.toll.no/templates_TAD/Subjec ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;

Enten bruker jeg sykkelen som delesykkel, eller jeg skifter motor eller reparerer den gamle.
Ved registrering tilkommer 3-4000 i avgifter, uansett, ser det ut som.[/quote]

Jeg ringte tollstasjonen på Storlien. De sier at det er mva av kjøpesum uansett, uavhengig av
om jeg er i Sverige over eller under 24 timer.
3700 NOK var som sagt reell pris (ca).
Kvittering og kjøpekontrakt, med rammenr. motorstørrelse o.l. burde være til stede av dokumentasjon
ved oppmøte på tollstasjonen (bemannet inntil 21:00 alle dager).
mvh

-gsx750_80

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: import av (dele)sykkel og momsgrenser mm?

Legg inn av SveinT »

Hei, det står litt om dette her på classichonda.no :-)

http://forum.classichonda.no/index.php?topic=60.0" onclick="window.open(this.href);return false;

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: import av (dele)sykkel og momsgrenser mm?

Legg inn av pelsen »

gsx750_80 skrev: Jeg ringte tollstasjonen på Storlien. De sier at det er mva av kjøpesum uansett, uavhengig av
om jeg er i Sverige over eller under 24 timer.
3700 NOK var som sagt reell pris (ca).
Kvittering og kjøpekontrakt, med rammenr. motorstørrelse o.l. burde være til stede av dokumentasjon
ved oppmøte på tollstasjonen (bemannet inntil 21:00 alle dager).
jeg kjørte hjem en delebil fra Tyskland og fikk samme svaret på Svinesund, det blir mva uansett om kjøpesummen er under 6000 NOK og man har vært ute over 24 timer.
Men det gjelder når det er et kjøretøy man importerer.
Skru av hjul og noen andre vitale deler, så er det ikke et kjøretøy, men motorsykkeldeler du importerer. Da gjelder plutselig grensen på 6000 NOK igjen. :D

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: import av (dele)sykkel og momsgrenser mm?

Legg inn av gsx750_80 »

pelsen skrev:
gsx750_80 skrev: Jeg ringte tollstasjonen på Storlien. De sier at det er mva av kjøpesum uansett, uavhengig av
om jeg er i Sverige over eller under 24 timer.
3700 NOK var som sagt reell pris (ca).
Kvittering og kjøpekontrakt, med rammenr. motorstørrelse o.l. burde være til stede av dokumentasjon
ved oppmøte på tollstasjonen (bemannet inntil 21:00 alle dager).
jeg kjørte hjem en delebil fra Tyskland og fikk samme svaret på Svinesund, det blir mva uansett om kjøpesummen er under 6000 NOK og man har vært ute over 24 timer.
Men det gjelder når det er et kjøretøy man importerer.
Skru av hjul og noen andre vitale deler, så er det ikke et kjøretøy, men motorsykkeldeler du importerer. Da gjelder plutselig grensen på 6000 NOK igjen. :D
Er det nettopp delene man er ute etter høres jo det ut som en lovlig måte å gjøre det på, til og med. ;-)
Men: Ville det forhindre, fordyre eller forvanske vesentlig (utover den nødvendige monteringen av "motorsykkeldelene") eventuell oppbygging av en sykkel basert på samme identitet senere?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: import av (dele)sykkel og momsgrenser mm?

Legg inn av gsx750_80 »

SveinT skrev:Hei, det står litt om dette her på classichonda.no :-)

http://forum.classichonda.no/index.php?topic=60.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Informativt. Takk!
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: import av (dele)sykkel og momsgrenser mm?

Legg inn av mekkern »

dette gjelder dog 30+ år gammelt kjøretøy...hvis ikke kommer andre satser inn...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: import av (dele)sykkel og momsgrenser mm?

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:dette gjelder dog 30+ år gammelt kjøretøy...hvis ikke kommer andre satser inn...
Stemmer. Takk for presiseringen. Beregninger kan fremkomme ved å velge veterankjøretøy ( > 30 år) her: http://www.toll.no/templates_tad/regist ... aspx?id=79" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Svar