Skal straks (Onsdag) kjøre opp på klasse A (har A1 fra før, men ikke kjørt siste 2 år), og har plutselig innsett at jeg er UTROLIG usikker på om jeg husker rutinen for daglig kontroll riktig.
Såvidt jeg klarer å dra ut av skallen og "instinktene":
- Sjekke at jeg har bensin på tanken og at kranen står riktig (evt også se kjapt på slanger o.l og lukte etter lekasjer)
- Gå forran sykkel, vri styret helt til venstre og sjekk at styre og spiler sitter mens du holder fast hjul med en fot e.l
- Sjekk lufttrykk ved å tråkke på felgen (du må ha gjort deg kjent med sykkel på forhånd)
- Sjekker bremseklosser f.eks med en nøkkelring-lommelykt (note to self: husk å skaff en ny sånn før oppkjøring)
- Velt sykkel bakover mot støtten slik at forhjulet kommer av bakken.
- Trill dekket sakte rundt med høyrefoten og undersøk det for skader, steiner osv.
- Send dekket rundt og test forbrems slik at dekket låser, og test at den slipper igjen skikkelig.
- Sjekk bremsevæske forran
- Start sykkel (står alt i fri

- Sjekk alle lys, lykteglass osv.
- Gi litt gass og slipp den for å se at den går tilbake som normalt.
- Høre samtidig etter ulyd/lekasje fra eksosanlegg.
- Stopp motor
- Spark lett i eksosanlegg for å sjekke evt løse deler.
- Sjekk bremsevæske bak
- Sjekk samtidig oljenivå (i glasset i blokka eller hvordan den sykkel du har måler den best)
- Sjekk bakdekk som fordekk
- Sjekk refleks osv på skiltoppheng, at skilt er lesbart
- Spark i kjede for å sjekke slakk
- Evt dra i kjede ca midt på bakdrev for å sjekke slitasje.
- Test bremser ved å stå på høyrefothviler mens du flytter vekten over på fotbrems og klemmer så hardt du kan på forbrems. hold i ti sekunder.
Hmm.... Tror dette ble litt rot? noe her som ikke skal gjøres daglig, evt noe som skal gjøres daglig som jeg ikke nevner?
Ble nok litt sløv med dette på lettsykkelen min, som var altfor pålitelig