Logikken med å ha en prøvetid på 2 år, er at en uerfaren sjåfør ikke er like skikket til å kjøre fort. Man går ut i fra at når man har fått lappen, begynner læringen. Etter 2 år har man opparbeidet seg nok erfaring til å vurdere situasjonene bedre, dermed blir det mindre sannsynlig at man forårsaker en ulykke. Er det rettferdig? Nei. Er det logisk? Tja...Geir skrev:Selvsagt skal lappen ryke hvis man ikke følger reglene, men jeg kan ikke se noen grunn til at det skal være forskjellige regelsett basert på overtrederens alder for når lappen skal ryke? Hva da med de litt oppi årene - skal vi ha et lempeligere regesett for dem i så fall? De kjører jo som oftest "fint" sett i statistikksammenheng...Knut Morten skrev:[klippe...] Samtidig ser jeg helt klart at det er en fornuft / mulig effekt i at lappen ryker fort hvis du ikke følger reglene. Det er bare ca. 2 uker siden en ung gutt med helt varmt førerkort kjørte av veien her i kraftig regnvær + fyll. Heldig vis gikk det bra denne gangen, (det var "bare" bilen som ble vrak) men det kunne gått så mye verre.
Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45.
Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
@ Snikkeren: Kan ikke se å nevnt eller kommentert noe om prøvetiden...? Logikken bak prøvetiden er helt klart for meg, og jeg ser ikke den ordningen i sammenheng med det nye prikk & straff-regimet tante Kleppa surrer med...
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Men er ikke det det som er saken? Å straffe de som fremdeles har prøvetid hardere?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Saken er vel ikke å straffe de med prøvetid hardere, men håpet er vel at de uerfarne førerene skal tenke seg om både en og to ganger før de gir flatt jern. Og ungdom i 18/19 års alderen tenker vel ofte ikke konsekvens av sine handlinger. Et annet alternativ er jo å sette opp aldersgrensen for å få førerkort, noen har jo også foreslått det.Snikkeren skrev:Men er ikke det det som er saken? Å straffe de som fremdeles har prøvetid hardere?

- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Saken er jo at de vil gi dobbel prikkbelastning til de med prøvetid. Grunnen til at de nevner unge førere er at de fleste som tar lappen gjør det i ung alder. Tar man lappen som 50 åring, vil man også få dobbel prikkbelastning i prøvetiden.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Men da er jo litt sent om ulykken har skjedd. Håpet er vel at det ikke skal skje ulykker?.Geir skrev:
Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45.

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
De fleste har vel roet seg med alderen, og testosteronnivået går også ned med alderen. En fersk fører på 50 vil nok ikke teste grensene slik en attenåring har en tendens til å gjøre.Snikkeren skrev:Saken er jo at de vil gi dobbel prikkbelastning til de med prøvetid. Grunnen til at de nevner unge førere er at de fleste som tar lappen gjør det i ung alder. Tar man lappen som 50 åring, vil man også få dobbel prikkbelastning i prøvetiden.
Ps. jeg er 58.
Sist redigert av Gammelgutt den 01 sep 2010, 21:31, redigert 1 gang totalt.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Slik jeg forstår det er det ikke bare begrenset til denne gruppen nei...Snikkeren skrev:Men er ikke det det som er saken? Å straffe de som fremdeles har prøvetid hardere?
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Selvsagt - har skrevet litt om det i en post lengre oppe:Gammelgutt skrev:Men da er jo litt sent om ulykken har skjedd. Håpet er vel at det ikke skal skje ulykker?.Geir skrev:
Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45.
I stedet for enkelte idiotiske innslag i kjøreopplæringen (som mørkekjøringsdemonstrasjen... herre... ) burde det vært kjørt et opplegg med en slags "learning by doing - the aftermath" på en måte; Et besøk hos biloppretteren (eller brannvesenet når det øves på hurtigfrigjøring), et besøk på en rehabiliteringsavdeling for trafikkskadde / akutten på lokalsykehuset (hvis det ikke allerede er nedlagt), få demonstrert fysisk i form av stabler med penger hva det koster å klinke bilen, ødlegge et menneske, ta lappen på nytt, osv. Tror det hadde hatt mer for seg enn de gestapoholdningene som råder hos forståsegpåerne i politikk, direktorat og forvaltning.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Utdrag fra denne artikkelen: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/dra ... 77810.html" onclick="window.open(this.href);return false;Geir skrev:Slik jeg forstår det er det ikke bare begrenset til denne gruppen nei...Snikkeren skrev:Men er ikke det det som er saken? Å straffe de som fremdeles har prøvetid hardere?
Det vil jo si at det gjelder alle som er i prøvetiden. Ikke bare de unge førerne.For dem som har hatt lappen i under to år, blir antallet prikker doblet. Ved åtte prikker ryker lappen, skriver Bergens Tidende.
Edit: Man må ikke se seg blind på vinklingen til media.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Har langt på vei forholdt meg til trådstarters post og denne artikkelen: http://www.nettavisen.no/motor/article2972756.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Okkesom er mitt syn uforandret; aldersdifferensiering er en uting.Strengere for alle
Reglene blir strengere for alle: Forseelser som i dag gir to prikker, vil i fremtiden gi tre. For dem som har hatt lappen i under to år, blir antallet prikker doblet. Ved åtte prikker ryker lappen, skriver Bergens Tidende.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Det står da akkurat det samme i den artikkelen:Geir skrev:Har langt på vei forholdt meg til trådstarters post og denne artikkelen: http://www.nettavisen.no/motor/article2972756.ece" onclick="window.open(this.href);return false;Okkesom er mitt syn uforandret; aldersdifferensiering er en uting.Strengere for alle
Reglene blir strengere for alle: Forseelser som i dag gir to prikker, vil i fremtiden gi tre. For dem som har hatt lappen i under to år, blir antallet prikker doblet. Ved åtte prikker ryker lappen, skriver Bergens Tidende.
Da blir det jo ingen aldersdifferansiering, men erfaringsdifferansiering.Reglene blir strengere for alle: Forseelser som i dag gir to prikker, vil i fremtiden gi tre. For dem som har hatt lappen i under to år, blir antallet prikker doblet. Ved åtte prikker ryker lappen, skriver Bergens Tidende.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
Sitat
Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45. sitat slutt
Dette får ikke jeg taket på. Her blandes aldersdifferering sammen med å kjøre svin enten i fylla eller edru men å ødelgge andre meneskersliv etc
Det blir litt mye sammenblanding ut av det. Det er vel ingen her som er uenig i at man skal miste lappen hvis man kjører svin og ødelegger andres bil eller helse.
Men hva er det å kjøre svin, da? i mine øyne er det å kjøre svin det samme som å kjøre på grensen av det man evner slik at dersom det dukker opp noe uforutsett så går et galt. I andres øyne kan det være å kjøre svin å holde seg innenfor fartsgrensene men at det hyler litt i dekka.
Er det å kjøre 15 km over fartsgrensen kjøre svin, eller er 10 km grensen? I politiets øyne er 10 - 15 km over fartsgrensen en mer alvorlig forselse enn ett innbudd med kjent gjerningsmann som som regel blir henlagt så gjerningsmannen slipper unna. Kleppa il ta lappen raskerefra ungdommen - tror Kleppa at hun eller Politiet klarer å ta de som kjører som svin eller ofrer hun en mengde "nesten" lovlydige gode sjåfører i ett forsøk på å fremstå som en handlingsdyktig politiker? jeg tror det siste er tilfelle og det er en skam....
Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45. sitat slutt
Dette får ikke jeg taket på. Her blandes aldersdifferering sammen med å kjøre svin enten i fylla eller edru men å ødelgge andre meneskersliv etc
Det blir litt mye sammenblanding ut av det. Det er vel ingen her som er uenig i at man skal miste lappen hvis man kjører svin og ødelegger andres bil eller helse.
Men hva er det å kjøre svin, da? i mine øyne er det å kjøre svin det samme som å kjøre på grensen av det man evner slik at dersom det dukker opp noe uforutsett så går et galt. I andres øyne kan det være å kjøre svin å holde seg innenfor fartsgrensene men at det hyler litt i dekka.
Er det å kjøre 15 km over fartsgrensen kjøre svin, eller er 10 km grensen? I politiets øyne er 10 - 15 km over fartsgrensen en mer alvorlig forselse enn ett innbudd med kjent gjerningsmann som som regel blir henlagt så gjerningsmannen slipper unna. Kleppa il ta lappen raskerefra ungdommen - tror Kleppa at hun eller Politiet klarer å ta de som kjører som svin eller ofrer hun en mengde "nesten" lovlydige gode sjåfører i ett forsøk på å fremstå som en handlingsdyktig politiker? jeg tror det siste er tilfelle og det er en skam....
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
I USA har de vel litt forskjellige ordinger,f.eks ungdom har ikke lov til å
ha passasjerer,kun foresatte e.l.Da sitter ikke ungdommen å presser
sjåføren til å kjøre fortere,sjåføren har heller ingen å vise for en
fantastisk tøff sjåfør han e.Æ vet ikke om det e nøyaktig sånn reglene
e men æ trur at noe lignende kunne fungert.Sikkert ikke så populært men...
ha passasjerer,kun foresatte e.l.Da sitter ikke ungdommen å presser
sjåføren til å kjøre fortere,sjåføren har heller ingen å vise for en
fantastisk tøff sjåfør han e.Æ vet ikke om det e nøyaktig sånn reglene
e men æ trur at noe lignende kunne fungert.Sikkert ikke så populært men...
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!
http://www.dagbladet.no/2010/09/01/nyhe ... /13206150/" onclick="window.open(this.href);return false;
Litt bensin på bålet.

Litt bensin på bålet.


http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985