Verdens mest solgte sykkel.....

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Verdens mest solgte sykkel.....

Legg inn av tagesk »

...i segmentet over 500cc, er natuligvis BMW R1200GS.

Stemmer godt med salgstallene her i Italia, hvor 12GS har vært mest solgte sykkel i årevis.

Det er intet mindre enn bemerkelsesverdig for en sykkel som koster fra 15.000 euro og oppover.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Verdens mest solgte sykkel.....

Legg inn av AJ »

Bare å ta av seg hatten (hjelmen...) for denslags :=D>

Men hvordan selger så italienske sykler i Italia?
Har du noen oversikt over det? :scratch

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Men hvordan selger så italienske sykler i Italia?
Har du noen oversikt over det? :scratch
Som i resten av verden snakker alle om hvor herlige italienske sykler er, men kjøper tysk eller japansk.
Men det er sikkert fler Ducati i omløp her enn andre steder.

Skal rapportere tallene når neste nummer av "Due Ruote" (to hjul) kommer.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k

Brukeravatar
tonti
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Legg inn av tonti »

Dæven - og jeg som holdt på å kjøpe meg en...
Rett før jeg ble eier av en tohjuls-Avensis med andre ord ;e - sånt kan man jo ikke ha noe av...

For all del, det er en utrolig bra sykkel og jeg liker BMW, men sier ikke dette vel så mye om markedsføringskrefter, flokkmentalitet og dårlig fantasi som om hvor god den egentlig er?

Nei - Tiger, Multistrada eller Stelvio, så slipper man å ta feil sykkel på neste treff :erte
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

tonti skrev:
Nei - Tiger, Multistrada eller Stelvio, så slipper man å ta feil sykkel på neste treff :erte
:thumleft

:knegg

Brukeravatar
tonti
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Legg inn av tonti »

Ja, det er ikke for ingenting at den ble nevnt først :D

Må innrømme å ha blitt litt småforelska i både dama og sykkelen etter å ha lest om TheDarthPeach's bravader på advrider.com, så det er kanskje på tide å ta tak i det som er mest gjernnomførbart av den saken :-)å
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dama... :8-[

:knegg

:walk

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

tonti skrev:Dæven - og jeg som holdt på å kjøpe meg en...
Rett før jeg ble eier av en tohjuls-Avensis med andre ord ;e - sånt kan man jo ikke ha noe av...

For all del, det er en utrolig bra sykkel og jeg liker BMW, men sier ikke dette vel så mye om markedsføringskrefter, flokkmentalitet og dårlig fantasi som om hvor god den egentlig er?

Morsom...og kanskje med et snev av sannhet også...altså det med markedsføring og flokkmentalitet osv...
Men det skal sies, jeg er ikke i tvil om at den BMW er en glimrende sykkel også .. på samme måte som Avensis absolutt er en bra bil,,,kjedelig kanskje, men bra!

Jeg har ikke helt skjønt hvorfort den skal se ut som en off road sykkel, når den trolig er for tung bl.a. til å være det? Og SVÆRT mange som kjører de, kjører jo stort sett på asfalterte veien som oss andre???!!
Er det "image building" ...
Arne Ness Sr viste i en av sine senere bøker at menn "tror" / påstår at de bruker sunn fornuft og logikk når de kjøper biler ( og mc)..og at dette følelsesgreien er en jenteting.. MEN , i følge han, så tar vi våre avgjørselse VELDÌG mye pga følelser også ... og da er vi tilbake til markedsføring.....kanskje..
Men for all del, den BMW er flott & bra..... ( nesten like god kvalitet som Honda :eh )
"Do the right thing"

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bilde
Relax skrev: Jeg har ikke helt skjønt hvorfort den skal se ut som en off road sykkel, når den trolig er for tung bl.a. til å være det?
Fordi en GS er en brukssykkel og ikke en posørsykkel.
En brukssykkel er en som kan ta seg en dupp i ny og ne uten at eieren blir nervøs.
At mange poserer med en GS sier mer om mennesker enn om GS.

Jeg har en venn som nettopp har byttet fra Ducati 1098S (eksos i titan og åpens klutsjhus!) til 1200GS.
Han sier at det er litt trist å ikke kunne kjøre i 300 km/t.
Men, legger han til, hvor ofte gjør man det?
Relax skrev:Men for all del, den BMW er flott & bra..... ( nesten like god kvalitet som Honda)
Jeg har to Honda Transalp.
De er en stadig kilde til irritasjon på grunn av dårlig kvalitet.
Jeg tør ikke tenke på hvordan det blir når de får ytterligere 100.000 km på telleren slik at de nærmer seg det min BMW har.
Og det til tross for at de lever i en garasje mens min BMW har stått ute i ti år.

Det min GS ikke dykker når jeg bremser, og ikke endrer styregeometri om jeg møter ujevnheter i en sving, de to
i seg selv er nok til å avstå fra alle andre sykler.
Både fordi det øker sikkerheten, og fordi det gir en komfort som er uovertruffen.

I kveld skal Hustruen og jeg spise middag i Bologna. Dit er det, la oss se, 250 km.
Noen som tror vi kjører bil dit?

Ha med selskapsklær? Og ekstra sko. Og plass til å legge igjen kjøreutstyret mens man er inne og spiser?
Og verktøy? Og lappesaker? Og elektrisk pumpe?
Naturligvis. Alt dette, og mer.
For vi har en GS 8)
Ulekker. Javisst.
Har den 150.000 km på telleren? Javisst.
Hva er viktigst?

[TaSK]
Oslo øst

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Vel, nå kommer Honda med side støtte så vi slipper å hive den fra oss slik som det der... :D

Min kommentarer vedr Honda var en spøk ...selv om jeg mener Honda leverer stort sett god kvalitet når det gjelder motorer, gir og kardang osv... Det finnes flere Goldwing og andre som har rullet både 200 og 300 000 km og man har stort sett bare byttet olje og filtre..
Men jeg mener selvsagt ikke å sammenlige Goldwing med GS..eller landevei cruising med "av-veien-kjøring".. og ikke kjører jeg Goldwing heller,,bare så det er sagt..

Men for å holde oss til BMW, uten at jeg kjenner de særlig godt...så tenker jeg f eks på LT...For meg virker det som en god, solid milsluker..og så vidt jeg vet er den også litt utrustet i forhold til om man må legge sykkeln ned,,, ( vet ikke hva det er med disse BMW kjørerene , jeg,,vi andre legger da ikke ned syklene i tide og utide.. :sk? .)....
Det finnes også drøssevis av andre...mer "Tourer" som tåler både km og annet..

Du nevner noen steder at den er letter å reparere/ vedlikehold osv..og det er jo et poeng for de av oss som gjør dette selv.. , men hvor mange er det igjen som gjør noe sånt selv?

Det egentlig spørsmålet mitt er kanskje.... hvorfor så mange som kjører "ikke så langt" og kun på asfalterte veier...og setter sykkelen inn på service etter faste intervaller... (og nå tror jeg at jeg dekker en stor prosent av "bikers" ) ..hvorfor kjører så mange av disse også GS?
Markedsføring?

For meg så er dette litt det samme som alle de som sykler tung, "dumt" giret off road sykkel på knastedekk med høy rullemotstand...men de sykler bare på flotte sykkelstier..
( Mens jeg forstår at de som har et reelt behov... velger sykkel deretter. :D )
"Do the right thing"

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Relax skrev:Vel, nå kommer Honda med side støtte så vi slipper å hive den fra oss slik som det der... :D

....

Men for å holde oss til BMW, uten at jeg kjenner de særlig godt...så tenker jeg f eks på LT...For meg virker det som en god, solid milsluker..og så vidt jeg vet er den også litt utrustet i forhold til om man må legge sykkeln ned,,, ( vet ikke hva det er med disse BMW kjørerene , jeg,,vi andre legger da ikke ned syklene i tide og utide.. :sk? .)....

...
Vi er mange som gjør mye rart. For meg er det viktig å vite at jeg kan løfte opp igjen sykkelen etter en velt. Jeg har leid en 1150GS, og prøvd å legge den ned. Det gikk greit. Det samme har jeg gjort stille og rolig hjemme med både Min Stolte Gnager og Smågnageren. Hvorfor? For å vite at jeg kan gjøre det om jeg er uheldig og sklir på diesel i en rundkjøring eller noe annet som skjer når det passer dårligst.

Veltebøyler har noe for seg. Sidevesker gjør det mye lettere å løfte sykkelen opp igjen. Og toppboks gir feil vektarm og tas av når sykkelen ligger nede.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Baron von Waffel skrev:
Relax skrev:Vel, nå kommer Honda med side støtte så vi slipper å hive den fra oss slik som det der... :D

....

...

Vi er mange som gjør mye rart. For meg er det viktig å vite at jeg kan løfte opp igjen sykkelen etter en velt. Jeg har leid en 1150GS, og prøvd å legge den ned. Det gikk greit. Det samme har jeg gjort stille og rolig hjemme med både Min Stolte Gnager og Smågnageren. Hvorfor? For å vite at jeg kan gjøre det om jeg er uheldig og sklir på diesel i en rundkjøring eller noe annet som skjer når det passer dårligst.
Skjønner tankegangen,,,, men hvor ofte har du glidd i dene dieselen da?
Hvor mange ganger har du måttet løfte opp sykkelen din?

Ellers er det jo flere videor som viser hvordan "folk flest" kan løfte opp f,eks Goldwing og andre "beist"

( Hmmmmmm :sk? ,, kan aldri huske å ha tenk på det når jeg kjøper sykkel..om jeg kan løfte den eller ei.hmmm :sk?..men fremdeles,,jeg skjønner poenget ditt. )
"Do the right thing"

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

På et annet forum, et med alvorlig åndenød for tiden, :eh var det en stund stadige rapporter fra medlemmer som hadde veltet i rundkjøring eller ved fortauskanter. Det var både et øyeblikks uoppmerksomhet, diesel og ferske dekk nevnt i de sakene.

Jeg kjører til hytta og det siste stykket går på grusvei. Parkeringen er på grus. Jeg kan feilvurdere stabiliteten under støtta. Og det sies at det er to typer motorsyklister, de som har veltet og de som kommer til å velte. Derfor er jeg forberedt. Det er noe annet å se instruksjonsvideo enn å se den og så følge den for å prøve i praksis.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

synes det er knallt å sitte med kaffekoppen og se sykkelen ta seg en hvilepause på siden når asfalten svikter sidestøtten i varmen... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:synes det er knallt å sitte med kaffekoppen og se sykkelen ta seg en hvilepause på siden når asfalten svikter sidestøtten i varmen... :lol
Det der har jeg også opplevd: Vi satt og koste oss og jeg tenkte "Dustesykkel som har så kort sidestøtte."
Famous last words - noen sekunder senere gikk den overende.

Bilde

Ellers: Jordi jeg absolutt ikke har en posørsykkel kan jeg late ut som om den er en lett liten 250.

Jeg er glad jeg ikke har valgt sykkel basert på at "alle" andre valgte noe annet.

[TaSK]

(en helt annen sak er at om en GS får ligge med hjulene i været en stund, samtidig som eieren har neglisjert å skifte sim-ringen
i gaffelen, da kommer det ut ganske mye olje. Den oljen renner derefter ned på skiver og klosser.
Sukk.)
Oslo øst

Svar