De med erfaring på området får bære over med meg, men jeg kom plutselig til å tenke på:
Hva kan skje med en vannavkjølt MC, som står vinterlagret i kald garasje når kuldegradene nærmere seg 20 minus?
Jeg skal nemlig lagre min nye vannkjølte TDM i garasjen og om vinteren kan det fort bli 20 minus her jeg bor.
Hva med frostbeskyttelsen i kjølevæsken? Beskytter den motoren, dvs. at den ikke fryser når det blir så kaldt?
Jeg har ikke målt væsken med dertil egnet måler siden TDM'en er ny.
Fra før av (for 14 år siden...) har jeg kun erfaring med luft/oljekjølte motorer og slapp å tenke på dette med kjølevæsken. Fryser kjølevæsken så kan vel det føre til skader på motoren?
Kan noen berolige meg med at det er greit å lagre TDM'en i garasjen selv om gradene beveger seg mot 20 minus...?
Vannkjøling og vinterlagring...
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Få sjekket hvor mye frostvæsken tåler på et verksted, eventuelt kjøp en måler f.eks. på BILTEMA.
Ikke stol på at væska tåler kulden, konsekvensene er store.
PS. Ikke tappe av kjælevæsken om vinteren, da korroderer motoren innvendig.
Ta også ut batteriet av sykkelen og lagre det på en kjølig plass med stabil temperatur. Helst bør batteriet vedlikeholdlades med lader beregnet for MC-batterier.
Ikke stol på at væska tåler kulden, konsekvensene er store.
PS. Ikke tappe av kjælevæsken om vinteren, da korroderer motoren innvendig.
Ta også ut batteriet av sykkelen og lagre det på en kjølig plass med stabil temperatur. Helst bør batteriet vedlikeholdlades med lader beregnet for MC-batterier.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Vær også obs på at frostvæsken beskytter motoren mot innvendig korrosjon, som det nevnes over, så du bør kjøre med frostvæske i systemet året rundt. Det har du tydeligvis gjort, men pass da på at du fyller etter med frostvæske og ikke bare rent vann. Men så lenge du har en bitteliten andel av frostvæske i kjølevæsken, vil det heller ikke fryse til blokk, men det vil bli issørpe. Så det skal mye til at en motorblokk frostsprenges så sant du ikke har omtrent kun rent vann på den.
På motorer med lettmetalltopper eller blokker (Dvs. de fleste motorer i dag, og spesielt eldre på BMW biler.. :) ) anbefales det også å bytte kjølevæsken hvert andre år. Når den blir eldre, dannes det stoffer i væsken som rett og slett tærer på lettmetallet. Jeg gjør ihvertfall dette på min egen bil, selv om denne BMW'n er nyere enn de gamle berømte toppspiserene.
På motorer med lettmetalltopper eller blokker (Dvs. de fleste motorer i dag, og spesielt eldre på BMW biler.. :) ) anbefales det også å bytte kjølevæsken hvert andre år. Når den blir eldre, dannes det stoffer i væsken som rett og slett tærer på lettmetallet. Jeg gjør ihvertfall dette på min egen bil, selv om denne BMW'n er nyere enn de gamle berømte toppspiserene.
GSX-R 750