
Ønsker råd - Kjøp av min første mc
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Siden du nevner honda v4, regner jeg med det inkluderer Magna syklene da? Og har du greie på dem kan jeg spørre om det var vesentlige problemer med smøring av kamene på 80-tallsmotorene som jeg har inntrykk av? Jeg ville kjøpe en billig Honda Magna V30 tror jeg det var, men la det fra meg når jeg hørte om det problemet. Er vel en relativt sjelden sykkel også. sikkert et problem med deler 

__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Joda, de første V4-motorene har godt av en smøremodifisering,
men 500cc V30 Magna motoren er ikke plaget av dette.
Ang. deler, som til andre eldre motorsykler så er det bedre å gjøre en egeninnsats på nettet utenlands ,
men vanlige slitedeler bør også finnes i Norge, hos f.eks Mc-artikler.
Magna'ene den gang ble også levert med 700, 750 og 1100cc motorer.
En oversikt over disse tidlige modeller finnes i denne artikkelen.
Det mest kjente oilmod-settet finnes her :
En del info om brukt klassisk V4 finnes her,
spesielt på side 2/6 og 6/6 finner du omtale av smøreproblemet.
:-)
men 500cc V30 Magna motoren er ikke plaget av dette.
Ang. deler, som til andre eldre motorsykler så er det bedre å gjøre en egeninnsats på nettet utenlands ,
men vanlige slitedeler bør også finnes i Norge, hos f.eks Mc-artikler.
Magna'ene den gang ble også levert med 700, 750 og 1100cc motorer.
En oversikt over disse tidlige modeller finnes i denne artikkelen.
Det mest kjente oilmod-settet finnes her :
En del info om brukt klassisk V4 finnes her,
spesielt på side 2/6 og 6/6 finner du omtale av smøreproblemet.
:-)
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Skal kanskje kikke på en Suzuki GS500E til en billig penge. Selger nevnte noen om en ventil og at forgasseren ble "overflowet" av og til.
Ventilen må jeg komme tilbake til senere etter jeg har snakket med selger, men det med forgasseren...hva er overflow i en forgasser og er dette vanskelig/dyrt å fikse? Kan det føre til problemer i motor osv?
Håper noen vet noe om dette og om erfaring med sykkel?
Annonsen for sykkelen forresten http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23401961" onclick="window.open(this.href);return false;
Ventilen må jeg komme tilbake til senere etter jeg har snakket med selger, men det med forgasseren...hva er overflow i en forgasser og er dette vanskelig/dyrt å fikse? Kan det føre til problemer i motor osv?

Håper noen vet noe om dette og om erfaring med sykkel?
Annonsen for sykkelen forresten http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23401961" onclick="window.open(this.href);return false;
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
At forgasseren renner over er en smal sak å fikse men hva dette ventilgreiene er,er mere skummelt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
mekkern skrev:At forgasseren renner over er en smal sak å fikse men hva dette ventilgreiene er,er mere skummelt..
Ok. Da må jeg bare få et spesifikt svar på hva det var han mente. Fikk det ikke helt med meg i telefonen, men tror nå jeg skal prøve sykkelen ihvertfall også får jeg rådspørr dere her inne etterpå

__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Noen linker her:
Honda CB750F
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24152982" onclick="window.open(this.href);return false;
Samme type mc som jeg kjøpte i sommer, men 3 år nyere modell.
Sylindre og topp overhalt på verksted 2005
Nytt eksosanlegg 2005
Pris: 20.000,- kr
Selv kjentes 750F tung ut med det samme jeg fikk den, men hadde ikke kjørt mc på 27 år....
Nå er den faktisk lettere å håndtere enn en nyinnkjøpt tråsykkel
Veier ca 236kg
Er vel med veltebøyler, vindskjerm og bagasjebrett?
Deler finnes i store mengder til disse, også i Norge, deler fra 900/1100F fra samme tidsrom kan mange ganger passe.
Honda CB750K
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24171793" onclick="window.open(this.href);return false;
Samme motor som ovenfor.
neppe orginal lakk og eksos, kjørt 70.000km
Kawasaki Zephyr
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24158944" onclick="window.open(this.href);return false;
Pen mc, men dyrere enn hva du har forespurt.
Honda CB750F
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24152982" onclick="window.open(this.href);return false;
Samme type mc som jeg kjøpte i sommer, men 3 år nyere modell.
Sylindre og topp overhalt på verksted 2005
Nytt eksosanlegg 2005
Pris: 20.000,- kr
Selv kjentes 750F tung ut med det samme jeg fikk den, men hadde ikke kjørt mc på 27 år....
Nå er den faktisk lettere å håndtere enn en nyinnkjøpt tråsykkel

Veier ca 236kg
Er vel med veltebøyler, vindskjerm og bagasjebrett?
Deler finnes i store mengder til disse, også i Norge, deler fra 900/1100F fra samme tidsrom kan mange ganger passe.
Honda CB750K
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24171793" onclick="window.open(this.href);return false;
Samme motor som ovenfor.
neppe orginal lakk og eksos, kjørt 70.000km
Kawasaki Zephyr
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24158944" onclick="window.open(this.href);return false;
Pen mc, men dyrere enn hva du har forespurt.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Ja det er flotte sykler de gamle cb750. virkelig noe jeg kunne tenkt meg.Wheels skrev:Noen linker her:
Honda CB750F
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24152982" onclick="window.open(this.href);return false;
Samme type mc som jeg kjøpte i sommer, men 3 år nyere modell.
Sylindre og topp overhalt på verksted 2005
Nytt eksosanlegg 2005
Pris: 20.000,- kr
Selv kjentes 750F tung ut med det samme jeg fikk den, men hadde ikke kjørt mc på 27 år....
Nå er den faktisk lettere å håndtere enn en nyinnkjøpt tråsykkel![]()
Veier ca 236kg
Er vel med veltebøyler, vindskjerm og bagasjebrett?
Deler finnes i store mengder til disse, også i Norge, deler fra 900/1100F fra samme tidsrom kan mange ganger passe.

__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
De er ikke så tunge da - jeg er ikke spesielt stor og sterk, men klarte fint å løfte min CB750FC opp fra grøfta etter en highside på 80-tallet. Og ikke la ulyder fra klutchen skremme deg vekk fra et evt. kjøp, kallenavnet vi hadde på dem var "sementblander" - nettopp på grunn av lydene fra klutchen.
Wemoto (http://www.wemoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;) har det du måtte trenge av evt. deler (til alt av Honda lager etter 1970). Billigere og sannsynligvis raskere levert enn fra noen butikk i Norge.
Wemoto (http://www.wemoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;) har det du måtte trenge av evt. deler (til alt av Honda lager etter 1970). Billigere og sannsynligvis raskere levert enn fra noen butikk i Norge.
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
tonti skrev:De er ikke så tunge da - jeg er ikke spesielt stor og sterk, men klarte fint å løfte min CB750FC opp fra grøfta etter en highside på 80-tallet. Og ikke la ulyder fra klutchen skremme deg vekk fra et evt. kjøp, kallenavnet vi hadde på dem var "sementblander" - nettopp på grunn av lydene fra klutchen.
Wemoto (http://www.wemoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;) har det du måtte trenge av evt. deler (til alt av Honda lager etter 1970). Billigere og sannsynligvis raskere levert enn fra noen butikk i Norge.
hehe sementblander

Wemoto ja.. Veldig kjekk nettside og fine priser utifra min lille erfaring med sånt


__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Konstant rumling, høres ut som det er ei bøtte med pukk inni der...
Kun moms (eller det er det faktisk ikke, det er merverdiavgift) på deler fra utlandet.
VAT i England trekkes fra av selger, så det blir ikke så veldig mye dyrere. Det mest irriterende er at posten/speditøren er så dårlig til å regne at de må ha et par hundre kroner for å regne ut hva 25% av beløpet blir...
Kun moms (eller det er det faktisk ikke, det er merverdiavgift) på deler fra utlandet.
VAT i England trekkes fra av selger, så det blir ikke så veldig mye dyrere. Det mest irriterende er at posten/speditøren er så dårlig til å regne at de må ha et par hundre kroner for å regne ut hva 25% av beløpet blir...
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
tonti skrev:Konstant rumling, høres ut som det er ei bøtte med pukk inni der...
Kun moms (eller det er det faktisk ikke, det er merverdiavgift) på deler fra utlandet.
VAT i England trekkes fra av selger, så det blir ikke så veldig mye dyrere. Det mest irriterende er at posten/speditøren er så dårlig til å regne at de må ha et par hundre kroner for å regne ut hva 25% av beløpet blir...
Hehehe


Så prisene selger har oppgitt blir fratrekt VAT i england også lagt til mva her. Selvfølgelig skal de ha et beløp for å regne mva

](./images/smilies/grrr.gif)
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Kjører langt med en leid kassebil på ett par døgn, koster vel neppe mere enn 400,- kr døgnet i leie.
Forutsatt man har tid til det.
Kjentes tung ut med det samme i sommer, men har ikke sittet på en mc på 27 år før det.
Nå kjennes den lett ut, og grei å kjøre.
Ikke noe wobbling som nevnt i en annen tråd her.
men sporet asfalt merkes, særlig der 2 - 3 lag asfalt er nedslitt og der er dype groper.
Merkes noe på forhjulet, og kanskje mest på bakhjulet.
Ellers er langsgående sprekker i asfalt etter telehiv ikke noe sælig å komme i med hjulene.
Noen nye deler finnes sikkert inne hos selgere i Norge, men det er mye i utlandet.
Disse motorene var nesten like over flere år, og de kom i forskjellige modeller av Honda.
Tror faktisk K modellen har identisk motor som F modellen, men med annen utveksling på tannhjulene.
Ellers hadde K modellen en noe mindre tank, annet sete, chrome-skjermer og sikkert noe annet forskjellig fra F modellen.
Forutsatt man har tid til det.
Kjentes tung ut med det samme i sommer, men har ikke sittet på en mc på 27 år før det.
Nå kjennes den lett ut, og grei å kjøre.
Ikke noe wobbling som nevnt i en annen tråd her.
men sporet asfalt merkes, særlig der 2 - 3 lag asfalt er nedslitt og der er dype groper.
Merkes noe på forhjulet, og kanskje mest på bakhjulet.
Ellers er langsgående sprekker i asfalt etter telehiv ikke noe sælig å komme i med hjulene.
Noen nye deler finnes sikkert inne hos selgere i Norge, men det er mye i utlandet.
Disse motorene var nesten like over flere år, og de kom i forskjellige modeller av Honda.
Tror faktisk K modellen har identisk motor som F modellen, men med annen utveksling på tannhjulene.
Ellers hadde K modellen en noe mindre tank, annet sete, chrome-skjermer og sikkert noe annet forskjellig fra F modellen.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Var ikke så dyrt å leie varebil på rent-a-wreck, fra 595kr, men er vemodig å kjøre langt og så finne ut at nei det var ikke noe sykkel. Jeg er ikke så "desperat", hvis det er rette ordet, at jeg må kjøre halve norge for å få sykkelWheels skrev:Kjører langt med en leid kassebil på ett par døgn, koster vel neppe mere enn 400,- kr døgnet i leie.
Forutsatt man har tid til det.
Kjentes tung ut med det samme i sommer, men har ikke sittet på en mc på 27 år før det.
Nå kjennes den lett ut, og grei å kjøre.
Ikke noe wobbling som nevnt i en annen tråd her.
men sporet asfalt merkes, særlig der 2 - 3 lag asfalt er nedslitt og der er dype groper.
Merkes noe på forhjulet, og kanskje mest på bakhjulet.
Ellers er langsgående sprekker i asfalt etter telehiv ikke noe sælig å komme i med hjulene.
Noen nye deler finnes sikkert inne hos selgere i Norge, men det er mye i utlandet.
Disse motorene var nesten like over flere år, og de kom i forskjellige modeller av Honda.
Tror faktisk K modellen har identisk motor som F modellen, men med annen utveksling på tannhjulene.
Ellers hadde K modellen en noe mindre tank, annet sete, chrome-skjermer og sikkert noe annet forskjellig fra F modellen.



Du nevner sporet asfalt og telehiv sprekker merkes godt....men er det spesielt dårlig håndtert på akkurat den sykkelen eller mener du generelt for de fleste gamle (CB) sykler?
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Vil tro de fleste merker dette på mc, merkes jo på biler også.
Finnes jo mye innen nyere mc, kanskje blir det noe dyrere.
Får mere hk, lettere mc, bedre bremser og ganske sikkert bedre kjøreegenskaper med nyere mc.
Men tror nødvendigvis ikke de er lettere å ha service på, eller det å mekke selv.
Tror heller ikke deler nødvendigvis er billigere.
Tenkte litt på Kawasaki Zephyr, Honda Sevenfifty, diverse utgaver av Suzuki og Yamaha selv her før jeg kjøpte den jeg har nå.
Snuset litt på ny mc også i 600ccm klassen - lav vekt og mange hk.
Du får bare følge med på diverse salgssteder for mc, dukker sikkert noe opp før eller siden.
Finnes jo mye innen nyere mc, kanskje blir det noe dyrere.
Får mere hk, lettere mc, bedre bremser og ganske sikkert bedre kjøreegenskaper med nyere mc.
Men tror nødvendigvis ikke de er lettere å ha service på, eller det å mekke selv.
Tror heller ikke deler nødvendigvis er billigere.
Tenkte litt på Kawasaki Zephyr, Honda Sevenfifty, diverse utgaver av Suzuki og Yamaha selv her før jeg kjøpte den jeg har nå.
Snuset litt på ny mc også i 600ccm klassen - lav vekt og mange hk.
Du får bare følge med på diverse salgssteder for mc, dukker sikkert noe opp før eller siden.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc
Jepp Jeg har tro på det. Nyere mc er vel mer komplisert bygd med all elektronikk osv. Og det kan skape hodebry det
. Det er plus og minus med alt samme hva du velger. Men jeg skal nok finne noe til slutt. Imorgen skal jeg uansett låne onkelen min sin virago. Da skal jeg kose meg hele dagen 
](./images/smilies/grrr.gif)

__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK