MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Jolly Jumper
Innlegg: 15
Registrert: 31 okt 2009, 21:42
Motorsykkelen din: HS

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Jolly Jumper »

Kontakt med grusen? :eh Kan det være meg tro?? :moi:
Jeg har Randsfjordgrus i venstre sko og skrubbsår på venstre albue, noe som kan tyde på at det holdt på å bli grøfterens!

Kort beskrivelse:
Jeg holdt plassen min i rekken og alt hadde gått etter oppskriften så langt.... :knegg

Jeg kommer inn i en sving med godt spor og ser at en bil kommer inn i svingen som krever mer plass en jeg forutså. Jeg rettet opp sykkelen for å få bedre plass.

Dette medførte at jeg ikke fikk fikk knappet inn svingen igjen, til tross for at jeg la meg over og måtte ned med venstre foten for å få støtte før sykkelen gled på grusen og la seg på siden.

Jeg har hørt om counter steering og praktisert det noe, men det ble ikke gjort i dette tilfelle! :\m/:

Takk for all omsorg, gode råd, og straps! Det gikk bra :thumleft

Man blir aldri for gammel til å lære noe nytt :roll

Bilde
Sist redigert av Globe den 06 sep 2010, 22:56, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Bilder er lagt til av meg, tatt i dag!

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Globe »

Veldig glad for at dette gikk såpass bra, på mer enn en måte :thumleft

Takk til cbrdama og Gizmodude som ventet på resten av følget og ga en kort og presis beskjed om hva som hadde skjedd, og at alt gikk bra med fører og sykkel......ja for føreren.....han hadde satt seg på salen igjen og fortsatt rundt fjorden :thumleft

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010" NÅ: Nærkontakt med gru

Legg inn av mekkern »

Du slo albuen mer enn du trodde med en gang ja.....
Godt det ikke gikk værre-stein i grøfta fks...
her ser vi fordelene med MC-jakke med litt beskyttelse kunne hatt... :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010" NÅ: Nærkontakt med gru

Legg inn av Globe »

Helt sant mekkern :thumleft Godt var det, at han kun dager før avreise, hadde kjøpt seg mc bukse. I sin "ordinære" klesstil på sykkel hadde han hatt på seg dongeribukse, med det på hadde nok venstre hofte sett nogenlunde lik ut som albuen :orefk

Mer egnet jakke er nok på innkjøpslista.....kjenner jeg hans kone rett, og det gjør jeg ;e

Godtvoksen

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Godtvoksen »

Jolly Jumper skrev:
Takk for all omsorg, gode råd, og straps! Det gikk bra :thumleft
vel....ting kan alltids gå verre, dette så aldeles ikke bra ut :[-(

Globe vet mye om sikkerhetsutstyr - lytt til ham... ;-);)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010" NÅ: Nærkontakt med gru

Legg inn av RuneMC »

Rakk såvidt å registrere at det var en som seilte ut i svingen i speilet mitt... tutet et par ganger på de foran, men ikke lett for de å høre sikkert med propper og slikt - regnet med at de ville merke at baktroppen forsvant etterhvert. Snudde deretter for å evt hjelpe til, og da var det en lettelse å se at både mann og sykkel var på vei opp igjen. Tenkte faktisk på det idet vi begynte på den svingen (var jo skiltet anbefalt hastighet 30 km/t) at den kunne bli ekstra utfordrende i gruppekjøring ettersom det da går litt mer i rykk og napp - og spesielt bremsing/korrigering i sving kan være krevende.

Ved oppkjøringen husker jeg spesielt at jeg ikke var fornøyd med svingene mine - og der var sensor helt enig og ga meg følgende "gullkorn" - "Du må ikke ligge for langt inn mot midten, ellers kommer en lastebil til å kappe hodet av deg" - helt klart en motivasjon jeg har brukt videre for stadig å jobbe med plassering og sporvalg :thumleft

Men det må jeg si - Jolly Jumper så jo faktisk helt uanfektet ut... og kjørte videre som om ingenting var skjedd, absolutt ingenting. Tror ikke jeg skal spille poker mot den karen 8)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010" NÅ: Nærkontakt med gru

Legg inn av Geir »

Har spurt enkelte som konsekvent kjører i shorts/dongeribukse/T-skjorte og annet uegnet "kjøreutstyr" om de kan tenke seg å løpe så fort de bare kan og så slenge seg ned på asfalten ved oppnådd toppfart. Merkelig nok har jeg enda ikke møtt noen som kan tenke seg å gjøre det stuntet. :-k Å kjøre sykkel i x antall km/t med mulighet for en solid pansertryning i det antrekket derimot... :oh

Forresten godt at det gikk bra med deg Jolly Jumper! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Gammelgutt

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Gammelgutt »

Jolly Jumper skrev:
Jeg har hørt om counter steering og praktisert det noe, men det ble ikke gjort i dette tilfelle! :\m/:

Takk for all omsorg, gode råd, og straps! Det gikk bra :thumleft

Man blir aldri for gammel til å lære noe nytt :roll

Bilde
Den albuen ser ikke god ut, godt det ikke gikk værre.

Kontrastyring må øves på, igjen og igjen, slik at det går automatisk når det virkelig trengs. Jeg hadde et par episoder første sesongen der jeg "tvangsstyrte" sykkelen i panikk, men det gikk heldigvis bra. Bruker ofte kontrastyring bevisst ved svingkjøring. Og på rett vei hvor det er tre-fire hvite piler rett fram, kjører jeg slalom slik at jeg får trenet på unnamanøver.

Bra du ikke mistet motet, men fortsatte turen. Om det er et førerutviklingskurs (eller rustløserkurs) på dine kanter neste år, så er det fint å få med seg. Jeg tok et første sesongen og jeg lærte masse.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Snikkeren »

Kontrastyring benyttes i HVER sving. Enten gjør man det bevisst, eller så gjør man det ubevisst. Når man lener seg inn i svingen, legger man automatisk litt trykk på hendelen på den siden man svinger til. Da oppstår kontrastyringen automatisk, og gjerne ubevisst. Hvis man bevisst benytter kontrastyring, presser man i styret på den siden man skal svinge til, og sykkelen legger seg inn i svingen selv.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av SheDevil »

Det var et saftig blåmerke gitt :oh

Er glad det gikk bra med deg Jolly Jumper, deg vil vi ha med på flere turer, helst i fullt utstyr :thumleft
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Gammelgutt

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Gammelgutt »

cbrdama skrev:Det var et saftig blåmerke gitt :oh

Er glad det gikk bra med deg Jolly Jumper, deg vil vi ha med på flere turer, helst i fullt utstyr :thumleft
Nei, ikke helst i fullt utstyr, men I FULLT UTSTYR.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Globe »

Snikkeren skrev:Kontrastyring benyttes i HVER sving. Enten gjør man det bevisst, eller så gjør man det ubevisst. Når man lener seg inn i svingen, legger man automatisk litt trykk på hendelen på den siden man svinger til. Da oppstår kontrastyringen automatisk, og gjerne ubevisst. Hvis man bevisst benytter kontrastyring, presser man i styret på den siden man skal svinge til, og sykkelen legger seg inn i svingen selv.

Slik snakker en som har lest "The Cornering Bible" med Keith Code :thumleft ...og sett filmen :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Snikkeren »

Globe skrev:

Slik snakker en som har lest "The Cornering Bible" med Keith Code :thumleft ...og sett filmen :thumleft
Jepp. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Intruder »

Som amatør er jeg av den mening at det ihvertfall for meg er umulig å kjøre kolonne,
jeg vil da konsentrere meg altfor mye om de andre,og DET kan føre til noe av hvert... :-k
Mener det i mitt tilfelle er likest med føre var.... :mk
Og kjøreutstyret bruker jeg alltid ! :mc2 :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MCsidens "Randsfjordtreffet 2010"

Legg inn av Duville »

Intruder skrev:Som amatør er jeg av den mening at det ihvertfall for meg er umulig å kjøre kolonne, jeg vil da konsentrere meg altfor mye om de andre,og DET kan føre til noe av hvert... :-k
Mener det i mitt tilfelle er likest med føre var.... :mk
Og kjøreutstyret bruker jeg alltid ! :mc2 :mc3
Å kjøre kolonne er helt klart en "kunst", men dersom man kjører flere i følge så er dette en svært sikker måte å kjøre sammen på og ikke minst så blir det en vane når man har gjort det en noen ganger. Man må jo overholde holde de enkleste regler som å

kjøre annen hvert. Da kan man forholde seg til den som er forran i samme rekke som du kjører selv og ikke så mye til den som ligger like forran til siden,

holde riktig avstand slik at ingen kan komme inn fra siden og slik at det ikke blir fristende å kjøre forbi og "fylle tomrommet" for de bak,

alle holder sin plass i køa og ikke kjører forbi for å "tøffe seg". Da skapes det så mye uroligheter at det kan fort bli farlig..

De bak må ikke slippe inn biler, noe som egentlig fordrer at man holder rimelig god fart så man ikke blir tatt igjen av for mange bakfra...

De mest usikre og mest prinsippfaste mht fartsgrenser bør ligge langt fremme i køa og reagere kjapt på fartsendringer av lederen i køa.

Svar