
Sett i gang og lykke til !!!





Med fare for at dette kan oppfattes feil.....Godtvoksen skrev:
Dog var det noen som likevel kjørte forbi meg og la seg bak AJ, uvisst av hvilken grunn.![]()
De kom jo bare noen få meter lengre frem...
Hvis jeg forstår deg rett, så var du en av de som kjørte forbi meg og la deg bak AJ.mekkern skrev: Med fare for at dette kan oppfattes feil.....
Kan bare svare for min del, :det ble mye jevnere flyt for meg,da det ikke ble så mye jo-jo fart..
Dette er også grunnen til at jeg liker mindre grupper 1-5 sykler som kjører nogelunde i samme tempo/kjøremønster best.
Det var også derfor jeg kjørte forbi, det ble mye bremsing før svingene.mekkern skrev:Med fare for at dette kan oppfattes feil.....Godtvoksen skrev:
Dog var det noen som likevel kjørte forbi meg og la seg bak AJ, uvisst av hvilken grunn.![]()
De kom jo bare noen få meter lengre frem...
Kan bare svare for min del, :det ble mye jevnere flyt for meg,da det ikke ble så mye jo-jo fart..
Dette er også grunnen til at jeg liker mindre grupper 1-5 sykler som kjører nogelunde i samme tempo/kjøremønster best.
jo flere og lengre bak en kommer jo mere rykk og napp blir det for å holde seg sånn nogelunde samlet.
Aller best er det når en har kjørt en del sammen og har lært å kjenne de enkeltes kjørestil/reaksjonsmønster.
for kjører en sammen bør en kunne stole på at lederen/de rundt ikke leder en rett i uløkka...
Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=3OVnqeyIGQA[/video]AJ skrev: Så lenge leder av kolonnen ikke bremser/senker farten på en måte som tydelig signaliserer at det er fare eller hindringer i veien, skulle alt ligge til rette for at de bakenforkjørende kan føle seg trygge på vei og kjøreforhold for øvrig slik at det kan holdes jevn fart.
Er dette noe arrangement som det blir søkt om/varslet ettersom det er sperreposter og slikt?Knut Morten skrev:Hvis det passer, så prøv å bli med på Farris rundt - Der kjøres det kolonne hele tiden med 75 - 100 sykler. Farten er rett UNDER grensen på de først i "toget". De eneste som kjører noe raskere, er de som har sperreposter. De kjører på litt for å stille på ny post lenger fremme. Ellers er det ikke lov å kjøre forbi.
2 av de mest trente kjører først + 2-3 helt sist. De med minst kjøretrening / minste sykler ligger fremst bak leder.Det er de som egentlig styrer farten.
Det var det litt negative med kolonnekjøring - og tror nok heller ikke jeg er tålmodig nok ift det Knut Morten skriver om Farrisvannet rundt. På den positive siden gir det en egen opplevelse å kjøre flere/mange i følge, samt vesentlig mer sosialt på stoppene... Og for det meste gikk det jo ganske greit da med fin avviklingTips for onsdagskjøring
Det å kjøre i gruppe på 20 sykler er ikke så gøy da det blir køkjøring og vanskelig å tilpasse vanlig trafikk. For det er klart, vi eier ikke veien.
De som er flinkest til å kjøre kjører smidig og beregnelig, bremser f.eks. ikke uventet midt i svingen. For at disse skal ha det gøy må de ikke være flere enn fem-seks stykker. Er det for mange i en gruppe har det også vist seg at det krever veldig mange regler for å ha oversikt så ingen blir kjørt fra. Og jo lenger gruppa er jo større blir strikkeffekten. De med minst erfaring bør ligge lengst frem. Men i praksis synes de som da ligger bak at det går for tregt og kjører forbi. Det har aldri vært enkelt å få kjøringen perfekt og alle fornøyde.
....
Vi har hatt små kjøreuhell på onsdagsturene. Dette har vi tatt seriøst og har gjort noe med, med forskjellige tiltak. Ett av tiltakene i forbindelse med onsdagsturene, er hele tiden å være bevist på gruppeinndelingene og at det ikke blir for mange i gruppene.
Akkurat sånn tenker jeg også. Og hvis man ser på trafikkreglenes § 12 nr 4 så sier den ikke noe om at man må kjøre sakte for å få plikt til å slippe forbi den som har vist slikt ønske.RuneMC skrev:Ad biler som evt vil forbi: Her har jeg en fleksibel innstilling. Vi er ikke politi som skal håndheve fartsgrenser. Vi kan heller ikke vite grunnen til at en bilfører har hastverk utover det vanlige. Kan f.eks. være at han er på vei til legevakten med sykt barn... kan vi vite noe om det? Nei. Dermed er det egentlig såre enkelt - om noen vil forbi så bør man la de komme forbi hvis mulig.
Er vel for meg mer aktuelt å kjøre Mjøsa Rundt,men der er det vel egentlig ikke kolonnekjøring i ordets rette forstand etter hva jeg har hørt..Knut Morten skrev:Hvis det passer, så prøv å bli med på Farris rundt - Der kjøres det kolonne hele tiden med 75 - 100 sykler. Farten er rett UNDER grensen på de først i "toget". De eneste som kjører noe raskere, er de som har sperreposter. De kjører på litt for å stille på ny post lenger fremme. Ellers er det ikke lov å kjøre forbi.
2 av de mest trente kjører først + 2-3 helt sist. De med minst kjøretrening / minste sykler ligger fremst bak leder.Det er de som egentlig styrer farten.