" å kunne stoppe på en tredjedel av synlig vei"
Jeg tenker ikke på noen...eller noe spesielt...men jeg ser både her på Mcsiden og ellers skriverier om kjørere som blir "overrasket" / "forbannet" / "hadde ikke sjanse"...fordi ting plutselig var i veien...
"og i en 80sone"..eller "rett etter en sving"...eller i tunneler,,,osv osv.....
I noen tilfeller har resultatet vært fatalt!
Det heter vel ikke " en tredjedel av synlig vei" lenger heller....men noe lignede er det helt sikkert...
Kjører du for fort?
Eller er det slik at når man kjører mc "så må det bli sånn" ..
Hva skjedde med...
Re: Hva skjedde med...
"Stoppe på en 1/3 av oversiktlig strekning"
Jeg kjører slik at eg kan svinge unna. På denne måten kan de andre stoppe på 2/3.
Jeg kjører slik at eg kan svinge unna. På denne måten kan de andre stoppe på 2/3.

-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Trafikkreglene sier:
§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.
2. Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av
a) barn som oppholder seg på eller ved vegen,
b) skolepatrulje,
c) person som nytter hvit stokk eller førerhund for blinde,
d) annen person som kan antas å lide av lyte eller sykdom som hemmer ham i trafikken,
e) sporvogn eller buss som har stanset eller holder på å stanse ved holdeplass.
3. På gågate eller gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart.
4. På vegstrekning med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen.
5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.
6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.
0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002).
Vegtrafikkloven sier:
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.
Og:
§ 6. Fartsregler.
Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.
Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.
I trafikkregler gitt i medhold av § 4 kan det fastsettes nærmere bestemmelser om fartsgrenser, herunder om lavere fartsgrense for bestemte grupper av motorvogner.
Departementet kan gi særlige regler om fartsgrenser for område utenfor veg, eller på veg stengt for alminnelig ferdsel.
Departementet kan som forsøksordning sette lavere generelle fartsgrenser enn hva som er bestemt i andre ledd for bestemte områder og/eller for bestemte tider.
Fartsgrensene gjelder ikke for konkurranseskjøring1 som med politiets tillatelse holdes på særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk.
Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 4 juli 1991 nr. 49, 23 juni 1995 nr. 40 (i kraft 1 juli 1995), 21 juni 2002 nr. 39 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 576).
1 Skal vel være «konkurransekjøring».
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.
2. Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av
b) skolepatrulje,
d) annen person som kan antas å lide av lyte eller sykdom som hemmer ham i trafikken,
3. På gågate eller gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart.
4. På vegstrekning med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen.
5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.
6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.
0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002).
Vegtrafikkloven sier:
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.
Og:
§ 6. Fartsregler.
Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.
Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.
I trafikkregler gitt i medhold av § 4 kan det fastsettes nærmere bestemmelser om fartsgrenser, herunder om lavere fartsgrense for bestemte grupper av motorvogner.
Departementet kan gi særlige regler om fartsgrenser for område utenfor veg, eller på veg stengt for alminnelig ferdsel.
Departementet kan som forsøksordning sette lavere generelle fartsgrenser enn hva som er bestemt i andre ledd for bestemte områder og/eller for bestemte tider.
Fartsgrensene gjelder ikke for konkurranseskjøring1 som med politiets tillatelse holdes på særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk.
Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 4 juli 1991 nr. 49, 23 juni 1995 nr. 40 (i kraft 1 juli 1995), 21 juni 2002 nr. 39 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 576).
1 Skal vel være «konkurransekjøring».
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- SheDevil
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Tror de fleste med førerkort har en eller annen gang gjort noe som ikke er forenelig med loven
Undertegnede inkludert.....

2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
-
b) skolepatrulje,
Når c og d ligger i venstrefila på e-18 som en propp så sliter jeg litt...
b) skolepatrulje,
Når c og d ligger i venstrefila på e-18 som en propp så sliter jeg litt...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
mekkern skrev:Trafikkreglene sier:
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring
.
Mer fundering....
Hva er "påregnelig hindring" da ?
Hvis du kjører i 80 i 80 sonen..og i en sving tar igjen en traktor som kjører i 30 ..er dette påregnelig?
Hvis en bil har fått motorstopp i veibanen, rett etter en sving...er dette påregnelig?
Eller skal vi ikke tenke sånn lenger....
cbrdama skrev:Tror de fleste med førerkort har en eller annen gang gjort noe som ikke er forenelig med loven![]()

Jeg bare......liskom.... funderer på risiko..og folks oppfatning og syn på dette.. Er det slik at man i svinger for eksempel...i 80 sone ..kjører i 80 ( eller mer),,og tenker : Hvis det er en traktor rundt hjørne her så er det hans feil!!!
Er vi "slepphendte" med risiko og bare tenker : "det skjer ikke meg"
Når det var slik at man skulle kunne stoppe på 1/3 av oversiktlig vei,DA var ting mer klinkende klart. Nå er det mer opp til hver og en hva man mener er "påregnelig"...kanskje..

Den endringen av loven har gitt adferdsendring.. vi er ikke så forsiktige som vi var..
"Do the right thing"
-
Påregnlig fare er vel alt vi kan regne med å finne etter veien og det er vel alt fra UFO til et lass med møkk...
Skal en være HELT ærlig med seg selv så gjør en ikke alltid alt etter reglene men tilpasser seg litt vei føre og andre på/ved veien..
For min del er jeg blitt mer bevisst etter de første årene med førerkort..da var jeg delvis bevisstløs i gjerningsutførelsen..
har opplevd så mye rart etter veien at jeg tør rett og slett ikke å tjangse på at veien er klar.
kjører med margin til manevrering i sving og drar ikke på før jeg kan se gjennom svingen....
Mulig jeg ikke hadde greid å stanse helt i noen svinger men da håper jeg det er en mulighet for å finne en luke forbi eller at farten er så lav at det ikke blir alvorlig skade.
Men det er også veldig forskjell på veier og fartsgrensene som er satt-noen er faktisk artige å kjøre i lovlig hastighet.
mens andre er rettogslett sløvende/søvndyssende med alle typer kjøretøy.
Ikke er det alltid mulig å finne noen logisk grunn til hastigheten heller-Tærning??

Skal en være HELT ærlig med seg selv så gjør en ikke alltid alt etter reglene men tilpasser seg litt vei føre og andre på/ved veien..
For min del er jeg blitt mer bevisst etter de første årene med førerkort..da var jeg delvis bevisstløs i gjerningsutførelsen..

har opplevd så mye rart etter veien at jeg tør rett og slett ikke å tjangse på at veien er klar.
kjører med margin til manevrering i sving og drar ikke på før jeg kan se gjennom svingen....
Mulig jeg ikke hadde greid å stanse helt i noen svinger men da håper jeg det er en mulighet for å finne en luke forbi eller at farten er så lav at det ikke blir alvorlig skade.
Men det er også veldig forskjell på veier og fartsgrensene som er satt-noen er faktisk artige å kjøre i lovlig hastighet.
mens andre er rettogslett sløvende/søvndyssende med alle typer kjøretøy.
Ikke er det alltid mulig å finne noen logisk grunn til hastigheten heller-Tærning??
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后