Noe manglende bagasjekapasitet var en av vurderingene jeg gjorde da jeg skulle kjøpe ny sykkel i år. Var nok litt bortskjemt i små måte med TDM'en...
Tiger'n som jeg kjøpte var ikke like godt utrustet med bagasjeplass som TDM'en.
Det betyr at fantasien må tas i bruk...
Hva totalvekten er vet jeg, men
nyttelasten skal være 200 kg. De fleste som dra på tur med passasjer og bagasje overskrider vel både nyttelast og tillatt totalvekt, vil jeg tro. Uansett, disse begrensningene er ikke tema i denne posten.
Jeg legger heller ut en bildeserie av den siste løsningen jeg har prøvd og som ser ut til å fungere helt utmerket
Prøvde jo en løsning med
skipssekk og cargonett, som neppe var særlig gangbar...
Men så kom det dalende ned noen hendige
"Highlander Equator 200" stropper etter at eBay fingeren hadde løpt litt løpsk igjen...

Bestilte en annen type enn den jeg fikk, men fikk til gjengjeld dobbelt opp til samme lave pris

Og i Sverige forrige helg kjøpte vi to stk
halk-skydd (anti-skli matte) til 10,- pr. stk.
Så da var det bare å prøve disse tingene, da...
Stroppene er to meter lange og 1,5 cm. brede. Akkurat passe til oppgaven.
Løsningen er banalt enkelt og endelig har også
jeg oppdaget at en slik løsning faktisk fungerer. I tillegg er det gjort på få minutter:
- Legge på anti-skli matte oppå toppbokslokket - se bilde nedenfor
- Legg skipssekken oppå matta lengst framme på lokket
- Fest tre stropper over skipssekken og under toppboks og i toppboksplata, slik bildene nedenfor viser.
- Stram til stroppene sånn passe. Ikke nødvendig å stramme til veldig hardt.
- Med 2 meter lange stropper får jeg også plass til telt (kanskje også to campingstoler...?) sammen med skipssekken slik bildene viser.
Kjørte en tur på ca. en mil på rimelig ulandspregede bygdeveier her i området og bagasjen ligger som plantet på toppboksen!
Billig, enkel og genial løsning

Og jeg blir som en guttunge når jeg får til slike ting som dette
Da jeg skulle ta av bagasjen igjen sto sykker'n på sidestøtta og skipssekken ga ikke antydning til å ville skli av boksen der den lå stroppeløs på anti-skli matta. Viser at matta fungerer som forventet. Når jeg skulle ta av den også var det nesten som å rive av et klistremerke; den var godt festet til underlaget, men selvfølgelig likevel uproblematisk å ta av.
Så nå ligger skipssekken sammenrullet i toppboksen med tilbehøret som en mulighet for ganske mye ekstrabagasje om behovet plutselig skulle oppstå på f.eks. en Harriet-handletur i nabolandet...
Og her er bildene som taler for seg selv, vil jeg tro...:
[album]1153[/album] [album]1154[/album] [album]1155[/album] [album]1156[/album] [album]1163[/album] [album]1158[/album] [album]1159[/album] [album]1160[/album] [album]1161[/album] [album]1162[/album]