Bagasje for helgetur?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Re: Bagasje for helgetur?

Legg inn av Onsløv »

Tall for XJ900

Tillatt totalvekt: 470 kg

- Sykkel: 260kg (våtvekt)
- Fører: ca 110kg med kjøreklær
- Passasjer: ca 75 kg med kjøreklær

= ca 15 kg til nyttelast, og dette er vel påmonterte tomme kofferter, kåper og varmehåndtak :-k

Gleder meg til å fortelle sambizen at på turen i sommer, kan hun kun ta med seg i vekt det vi slanker bort! :terge

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft

Jeg kan ha med ca. 80kg bagasje. :prf :prf
Det er riktignok med solosalen montert.. :redface :redface
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Noe manglende bagasjekapasitet var en av vurderingene jeg gjorde da jeg skulle kjøpe ny sykkel i år. Var nok litt bortskjemt i små måte med TDM'en...
Tiger'n som jeg kjøpte var ikke like godt utrustet med bagasjeplass som TDM'en. Det betyr at fantasien må tas i bruk...
Hva totalvekten er vet jeg, men nyttelasten skal være 200 kg. De fleste som dra på tur med passasjer og bagasje overskrider vel både nyttelast og tillatt totalvekt, vil jeg tro. Uansett, disse begrensningene er ikke tema i denne posten.

Jeg legger heller ut en bildeserie av den siste løsningen jeg har prøvd og som ser ut til å fungere helt utmerket \:D/
Prøvde jo en løsning med skipssekk og cargonett, som neppe var særlig gangbar...

Men så kom det dalende ned noen hendige "Highlander Equator 200" stropper etter at eBay fingeren hadde løpt litt løpsk igjen... :roll Bestilte en annen type enn den jeg fikk, men fikk til gjengjeld dobbelt opp til samme lave pris :prf Og i Sverige forrige helg kjøpte vi to stk halk-skydd (anti-skli matte) til 10,- pr. stk.
Så da var det bare å prøve disse tingene, da...

Stroppene er to meter lange og 1,5 cm. brede. Akkurat passe til oppgaven.

Løsningen er banalt enkelt og endelig har også jeg oppdaget at en slik løsning faktisk fungerer. I tillegg er det gjort på få minutter:

- Legge på anti-skli matte oppå toppbokslokket - se bilde nedenfor
- Legg skipssekken oppå matta lengst framme på lokket
- Fest tre stropper over skipssekken og under toppboks og i toppboksplata, slik bildene nedenfor viser.
- Stram til stroppene sånn passe. Ikke nødvendig å stramme til veldig hardt.
- Med 2 meter lange stropper får jeg også plass til telt (kanskje også to campingstoler...?) sammen med skipssekken slik bildene viser.

Kjørte en tur på ca. en mil på rimelig ulandspregede bygdeveier her i området og bagasjen ligger som plantet på toppboksen!
Billig, enkel og genial løsning \:D/ Og jeg blir som en guttunge når jeg får til slike ting som dette :banansplit :redface

Da jeg skulle ta av bagasjen igjen sto sykker'n på sidestøtta og skipssekken ga ikke antydning til å ville skli av boksen der den lå stroppeløs på anti-skli matta. Viser at matta fungerer som forventet. Når jeg skulle ta av den også var det nesten som å rive av et klistremerke; den var godt festet til underlaget, men selvfølgelig likevel uproblematisk å ta av.

Så nå ligger skipssekken sammenrullet i toppboksen med tilbehøret som en mulighet for ganske mye ekstrabagasje om behovet plutselig skulle oppstå på f.eks. en Harriet-handletur i nabolandet... :jada:

Og her er bildene som taler for seg selv, vil jeg tro...:

[album]1153[/album] [album]1154[/album] [album]1155[/album] [album]1156[/album] [album]1163[/album] [album]1158[/album] [album]1159[/album] [album]1160[/album] [album]1161[/album] [album]1162[/album]

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

Ser ut til at du har fått til en flott løsning der AJ men ser noe "voldsomt" ut, uten fører og passasjer.

Mulig det blir mer tonet ned, når alt og alle er på plass men ellers så virker den jo unektelig baktung ut :-k

Tror du må spandere på oss et bilde der alt og alle er på plass slik at vi vet hva vi skal se etter når vi hører dere skal ut på tur :roll
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

cbrdama skrev:Ser ut til at du har fått til en flott løsning der AJ men ser noe "voldsomt" ut, uten fører og passasjer.

Mulig det blir mer tonet ned, når alt og alle er på plass men ellers så virker den jo unektelig baktung ut :-k

Tror du må spandere på oss et bilde der alt og alle er på plass slik at vi vet hva vi skal se etter når vi hører dere skal ut på tur :roll
Får se om vi får til et bilde med fører, passasjer og bagasjen etter hvert.

Baktung...? Ser kanskje slik ut, men hele greia med det som vanligvis ligger i toppboksen (klær og andre ting som ikke veier så mye), skipssekken med to soveposer og liggeunderlag + teltet som veier drøye 3,5 kg blir det ikke verre enn at det funker helt fint (tror jeg, da... :8-[ ). Blir litt bedre balanse når "Trial QL" tankveska også fylles med ting som er nødvendig for turen. "Trial QL" veska tar godt og vel 20 liter.

Tiger'n ser nok baktung ut også fordi hekken er rimelig høy i forhold til en del andre der ute...

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

.......også skal det sies at Tigern har litt å gå på hva gjelder vekta bak i forhold til enkelte andre sykler som "drasser" rundt på to potter :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Globe skrev:.......også skal det sies at Tigern har litt å gå på hva gjelder vekta bak i forhold til enkelte andre sykler som "drasser" rundt på to potter :knegg
:knegg Morsomt, veeeeeldig morsomt :punch
Uansett så funker løsningen og med litt mindre vekt i skipssekken så blir dette så bra, atte :jada:
Men jeg har likevel ikke slått helt fra meg denne RevPack'en...:
RevPack_tailbag.jpg
71 liter og 66 cm bredde, som betyr at f.eks. teltposen (60 cm bredde) kan puttes oppi i stedet for oppå bag'en.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Legg inn av Bubbu »

Globe skrev:.......også skal det sies at Tigern har litt å gå på hva gjelder vekta bak i forhold til enkelte andre sykler som "drasser" rundt på to potter :knegg
Ja det var en som sa en gang om akkurat det hmm hvordan var det? Jo det var slik " en ekte motorsykkel har to eksospotter, en på begge sider. :knegg Har faktisk ikke hørt denne på ei stund :lol
(The Beast )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bubbu skrev: Ja det var en som sa en gang om akkurat det hmm hvordan var det? Jo det var slik " en ekte motorsykkel har to eksospotter, en på begge sider. :knegg Har faktisk ikke hørt denne på ei stund :lol
:redface
Også kanskje den om at ekte motorsykler har to sylindre også... :-k :roll

Brukeravatar
Bubbu
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R

Legg inn av Bubbu »

AJ skrev:
Bubbu skrev: Ja det var en som sa en gang om akkurat det hmm hvordan var det? Jo det var slik " en ekte motorsykkel har to eksospotter, en på begge sider. :knegg Har faktisk ikke hørt denne på ei stund :lol
:redface
Også kanskje den om at ekte motorsykler har to sylindre også... :-k :roll
Ja det stemmer det også, men tenkte å spare den til litt senere. :knegg
(The Beast )

Brukeravatar
GTline
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Legg inn av GTline »

AJ skrev:Noe manglende bagasjekapasitet var en av vurderingene jeg gjorde da jeg skulle kjøpe ny sykkel i år. Var nok litt bortskjemt i små måte med TDM'en...
Tiger'n som jeg kjøpte var ikke like godt utrustet med bagasjeplass som TDM'en. Det betyr at fantasien må tas i bruk...
Hva totalvekten er vet jeg, men nyttelasten skal være 200 kg. De fleste som dra på tur med passasjer og bagasje overskrider vel både nyttelast og tillatt totalvekt, vil jeg tro. Uansett, disse begrensningene er ikke tema i denne posten.

Jeg legger heller ut en bildeserie av den siste løsningen jeg har prøvd og som ser ut til å fungere helt utmerket \:D/
Prøvde jo en løsning med skipssekk og cargonett, som neppe var særlig gangbar...

Men så kom det dalende ned noen hendige "Highlander Equator 200" stropper etter at eBay fingeren hadde løpt litt løpsk igjen... :roll Bestilte en annen type enn den jeg fikk, men fikk til gjengjeld dobbelt opp til samme lave pris :prf Og i Sverige forrige helg kjøpte vi to stk halk-skydd (anti-skli matte) til 10,- pr. stk.
Så da var det bare å prøve disse tingene, da...

Stroppene er to meter lange og 1,5 cm. brede. Akkurat passe til oppgaven.

Løsningen er banalt enkelt og endelig har også jeg oppdaget at en slik løsning faktisk fungerer. I tillegg er det gjort på få minutter:

- Legge på anti-skli matte oppå toppbokslokket - se bilde nedenfor
- Legg skipssekken oppå matta lengst framme på lokket
- Fest tre stropper over skipssekken og under toppboks og i toppboksplata, slik bildene nedenfor viser.
- Stram til stroppene sånn passe. Ikke nødvendig å stramme til veldig hardt.
- Med 2 meter lange stropper får jeg også plass til telt (kanskje også to campingstoler...?) sammen med skipssekken slik bildene viser.

Kjørte en tur på ca. en mil på rimelig ulandspregede bygdeveier her i området og bagasjen ligger som plantet på toppboksen!
Billig, enkel og genial løsning \:D/ Og jeg blir som en guttunge når jeg får til slike ting som dette :banansplit :redface

Da jeg skulle ta av bagasjen igjen sto sykker'n på sidestøtta og skipssekken ga ikke antydning til å ville skli av boksen der den lå stroppeløs på anti-skli matta. Viser at matta fungerer som forventet. Når jeg skulle ta av den også var det nesten som å rive av et klistremerke; den var godt festet til underlaget, men selvfølgelig likevel uproblematisk å ta av.

Så nå ligger skipssekken sammenrullet i toppboksen med tilbehøret som en mulighet for ganske mye ekstrabagasje om behovet plutselig skulle oppstå på f.eks. en Harriet-handletur i nabolandet... :jada:

Og her er bildene som taler for seg selv, vil jeg tro...:

[album]1153[/album] [album]1154[/album] [album]1155[/album] [album]1156[/album] [album]1163[/album] [album]1158[/album] [album]1159[/album] [album]1160[/album] [album]1161[/album] [album]1162[/album]
Satt og lurte på en ting: AJ, hvorfor kjøper du ikke en grind til å montere på toppen av topp kofferten? Det finnes orginale til både Givi, Kappa osv. Da slipper du å stoppe sammen hele sykkelen :-k :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

GTline skrev: Satt og lurte på en ting: AJ, hvorfor kjøper du ikke en grind til å montere på toppen av topp kofferten? Det finnes orginale til både Givi, Kappa osv. Da slipper du å stoppe sammen hele sykkelen :-k :lol
Stroppingen går veldig greit, den. Ikkeno' problem der. Mye kjappere og enklere enn jeg trodde :-)
Har en universalgrind i bestilling, kommer om noen dager iflg. e-post jeg fikk i dag. Men veldig usikker om denne er god nok. Men det kommer jeg tilbake til så snart den dukker opp.

Problemet er enkelt og greit at Givi og de andre kjente merkene ikke passer siden Triumph har vært "lure" nok til å lage noen artige desigmnløsninger i toppbokslokket... Avstanden mellom festepunktene og høyden på festepunktene er ikke forenlig med Triumph toppboksbuen, dessverre...

Hadde grind på Yamaha boksen til TDM'en og det fungerte veldig bra. Men etter turen i dag så tror jeg faktisk at løsningen på bildene også vil fungere helt fint.

Brukeravatar
Onsløv

Legg inn av Onsløv »

ser nesten ut som du kan dra en powerwheelies når som helst.
Men når sant skal sies, så tror jeg at jeg har sett værre enn dette!!

Jeg ville sett om det var noen muligheter for stropping av telt foran, evnt på sidene istedenfor at alt skal pakkes bak og oppover.

Edit: den revpacken så jaggu meg fin ut...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev:ser nesten ut som du kan dra en powerwheelies når som helst.

Jeg ville sett om det var noen muligheter for stropping av telt foran, evnt på sidene istedenfor at alt skal pakkes bak og oppover.

Funket overraskende bra, serru :thumleft
Powerwheelie? Det kan skjer fort med Tiger'n uten bagasje også. Og ikke bare i førstegiret... ;-);)

Har mulighet til å stroppe fast telt foran toppboksen, ja. God nok plass mellom bakenden på passasjersetet og toppboksen uten at passasjeren blir skadelidende.

Brukeravatar
Onsløv

Legg inn av Onsløv »

AJ skrev:
Onsløv skrev:ser nesten ut som du kan dra en powerwheelies når som helst.

Funket overraskende bra, serru :thumleft
Powerwheelie? Det kan skjer fort med Tiger'n uten bagasje også. Og ikke bare i førstegiret... ;-);)

Har mulighet til å stroppe fast telt foran toppboksen, ja. God nok plass mellom bakenden på passasjersetet og toppboksen uten at passasjeren blir skadelidende.
Nå mente jeg egentlig foran på sykkelen. Har lurt på å gjøre det på min serru, men blokkerer vel blinklysa.. :(
Siden du bare har en potte :moi: så kan du kanskje stroppe noe under veskene dine.

Svar