Rust i tank
- Svein
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 aug 2010, 20:48
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
- Bosted: Tromsdalen
Rust i tank
Har noe rust i tanken.Er det noen som har en effektiv måte å forsegle dette på? Har prøvd å lete på forumet om dette har vært diskutert før,men fant ikke noe.Har montert ekstra filter,og ser at det legger seg et brunt lag med skitt i filterbunnen.
Svein
Svein
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Rust i tank
dette kan kanskje være noe.
p://www.gasolin.no/index.php?main_page=prod ... s_id=219eo" onclick="window.open(this.href);return false;]
p://www.gasolin.no/index.php?main_page=prod ... s_id=219eo" onclick="window.open(this.href);return false;]
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Rust i tank
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=219" onclick="window.open(this.href);return false;
- Svein
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 aug 2010, 20:48
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
- Bosted: Tromsdalen
Re: Rust i tank
Tusen takk,dette virker lovende.Skal prøve dette.
Svein
Svein
Re: Rust i tank
Skal ikkje forsøke denne metoden da?
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Rust i tank
Var en tur på Dyrskuen, og var innom Gasolin som hadde stand der. De snakket også om dette og mente det funket veldig bra. Verd å forsøke
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Rust i tank
Skal spørre om dette på vinterlagringsverkstedet,kanskje
da greit om jeg leverer med nærmere tom tank....

da greit om jeg leverer med nærmere tom tank....


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rust i tank
Et godt bensinfilter kan være "kjekt å ha" også hvis du har ulumskheter i bensin.. men det har du sikkert.....
"Do the right thing"
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Rust i tank
Hm først NÅ så jeg at jeg hadde posta det samme som noen over her...
Sist redigert av Flattop den 29 sep 2010, 23:10, redigert 1 gang totalt.

- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Rust i tank
For 4 år siden rustet det hull i bunn av bensintanken etter at det hadde stått vann i den i lengre tid. Jeg tettet lekkasjen fra utsiden med litt stålplast og deretter behandlet tanken med Gasolin Tanksealing.
Har fungert perfekt siden. Satte på et bensinfilter på bensinslangen, men kan ikke se at det har kommet partikler inn i dette.
Det fine med denne behandlingen er at den binder løsrust og andre partikler som er i tanken og er vanskelige å få ut.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- Mc-Trollet
- Innlegg: 13
- Registrert: 23 mai 2011, 15:06
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CBX 1000, 2001 Goldwing
Re: Rust i tank
Hei
Jeg hadde samme problem på den CBX du ser på bildet. Jeg kjøpte ei "pakke" på Lazy Boys i Oslo. Fremgangsmåten er følgende:
Tøm tanken for Bensin
Fyll på "step one" og fyll deretter tanken fulle med vann. En får da en tynn blanning av noe som tar alt av rust inne i tanken. (kran og evnt. tankmåler må være tatt ut, og hull plagget igjen) Dette skal stå over natta. Jeg puttet i tillegg oppi en del småmuttereog ristet litt, slik at jeg kunne få løsnet rustflak om det skulle være noen.
Neste dag; tøm tanken, og skyll godt. Sørg for å bli kvitt alt av rusk inne i tanken under skyllingen. Tanken vil nå være helt blank og fin inni.
Fyll på "step two" og snu tanken i alle retninger. Dette stoffet er noe som binder til seg restdråper av vann som evnt henger på veggene inne i tanken. Tøm ut restene
Fyll på "step three" og snu tanken i alle retninger slik at forseglingen legger seg i alle kriker og kroker inne i tanken. Ikke glem at du må tette hullet det tanklokket skal sitte. Når du mener du har fått forseglet alle kriker og kroker inne i tanken, tømmer du restene tilbake på flaska den var i.
Dette gjorde jeg på CBX min i 1997, og den har fungert perfekt siden. Guffa som forsegler tanken er hvit
Lykke til
Knut
Jeg hadde samme problem på den CBX du ser på bildet. Jeg kjøpte ei "pakke" på Lazy Boys i Oslo. Fremgangsmåten er følgende:
Tøm tanken for Bensin
Fyll på "step one" og fyll deretter tanken fulle med vann. En får da en tynn blanning av noe som tar alt av rust inne i tanken. (kran og evnt. tankmåler må være tatt ut, og hull plagget igjen) Dette skal stå over natta. Jeg puttet i tillegg oppi en del småmuttereog ristet litt, slik at jeg kunne få løsnet rustflak om det skulle være noen.
Neste dag; tøm tanken, og skyll godt. Sørg for å bli kvitt alt av rusk inne i tanken under skyllingen. Tanken vil nå være helt blank og fin inni.
Fyll på "step two" og snu tanken i alle retninger. Dette stoffet er noe som binder til seg restdråper av vann som evnt henger på veggene inne i tanken. Tøm ut restene
Fyll på "step three" og snu tanken i alle retninger slik at forseglingen legger seg i alle kriker og kroker inne i tanken. Ikke glem at du må tette hullet det tanklokket skal sitte. Når du mener du har fått forseglet alle kriker og kroker inne i tanken, tømmer du restene tilbake på flaska den var i.
Dette gjorde jeg på CBX min i 1997, og den har fungert perfekt siden. Guffa som forsegler tanken er hvit
Lykke til
Knut
Mc-Trollet
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)
- Svein
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 aug 2010, 20:48
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
- Bosted: Tromsdalen
Re: Rust i tank
Hei Knut.
Jeg brukte først Sitronsyre da jeg bruker dette i jobb og hadde det lett tilgjengelig.
Så kjøpte jeg det samme som du har brukt.Det ser ut til å være et glimrende stoff.
SLJ
Jeg brukte først Sitronsyre da jeg bruker dette i jobb og hadde det lett tilgjengelig.
Så kjøpte jeg det samme som du har brukt.Det ser ut til å være et glimrende stoff.
SLJ
- Mc-Trollet
- Innlegg: 13
- Registrert: 23 mai 2011, 15:06
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CBX 1000, 2001 Goldwing
Re: Rust i tank
Dette "noe" på step one, er nok sannsynligvis sitronsyre,
Resultatet ble glimrende. Påstår bedre enn nytt, da det ikke er mulighet for rust. Tanken er jo forseglet inni.
Superfornøyd
Knut
Resultatet ble glimrende. Påstår bedre enn nytt, da det ikke er mulighet for rust. Tanken er jo forseglet inni.
Superfornøyd
Knut
Mc-Trollet
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)