Mer lyd, hva gjør myndighetene?
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Mer lyd, hva gjør myndighetene?
I Aftenposten Aften (papirutgaven, ikke på nett) i går var det en artikkel om at det hadde vært storkontroll på E6. Overskriften var "Halvparten av motorsyklene hadde ulovlig eksospotte". Og samtlige ble gitt mangellapp og en måneds visningsfrist.
For min del ikke noe problem. Men om man sette på uoriginalt anlegg bør man ha med seg dokumentasjon på at det er godkjent.
For min del ikke noe problem. Men om man sette på uoriginalt anlegg bør man ha med seg dokumentasjon på at det er godkjent.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Siden jeg har sveist et selv kan jeg muligens godkjenne det selv også....
næææææ.har det orginale rusta liggene hjemme for slikt....selv om sykkelen min i følge kjøretøyansvarlig på SV bare ikke skulle bråke mer enn nødvendig...

næææææ.har det orginale rusta liggene hjemme for slikt....selv om sykkelen min i følge kjøretøyansvarlig på SV bare ikke skulle bråke mer enn nødvendig...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Men hva er ulovlig eksospotte? Jeg trodde dette var basert på lydnivå dB... har dem ikke nødvendig utstyr for å måle dB så kan dem vel ikke påvise at potta er ulovlig?
Nå står det jo ikke om de hadde dette utstyret da.
Nå står det jo ikke om de hadde dette utstyret da.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Det skal vel være en E merking på pottene for å angi lovligheten 

Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
hmmm..undrer meg på om mine effektpotter er lovlig..
Uansett så har jeg tenkt å skifte dem ut med originalpotte...
Jeg syntes nå slike effektpotter er litt Harry...

Jeg syntes nå slike effektpotter er litt Harry...
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Mulig at ditt anlegg er E-godkjent GV...men da tror jeg det er av typen: "Godkjent? EEEeeeeeeeeeehhhhhhh"....og det er vel ingen typegodkjenning...tror jeg
Hilsen "Globe Harry"

Hilsen "Globe Harry"

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39839
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
H-D'ene slipper vel gjennom uansett, kanskje...
De skal jo låte sånn...


De skal jo låte sånn...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
HD har fått dispans da de er å anse som skips og landbruksredskap ... 

- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Bosted: Trondheim
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Gizmodude skrev:HD har fått dispans da de er å anse som skips og landbruksredskap ...


(The Beast )
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Hvor finner jeg disse? Jeg kjører med originale potter, men jeg kan ikke se noe e-merking. Skal jeg da få bot eller pålegg om å bytte til lovlig da dersom jeg stoppes? Norge er altså et moldboland uten grenser i noen som helst retning dersom dette skulle være riktig... Må hjem å se etter E-merking daGizmodude skrev:Det skal vel være en E merking på pottene for å angi lovligheten
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Mener bestemt at det skal finnes en E merking på pottene
E1, E2, E3 eller E4 i en sirkel med noen tall bak.
E1, E2, E3 eller E4 i en sirkel med noen tall bak.
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
De er iallefall ikkje skipsredskap, for da hadde eg funnet de i vårt regelverk.Gizmodude skrev:HD har fått dispans da de er å anse som skips og landbruksredskap ...
Mulig HD er noe de bruker i landbruket

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39839
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Merkinga sitter ganske sikkert på innersida av pottene (OBS!! Ikke inni!!) , dvs. der all dritten samler seg...Dexter skrev:Hvor finner jeg disse? Jeg kjører med originale potter, men jeg kan ikke se noe e-merking. Skal jeg da få bot eller pålegg om å bytte til lovlig da dersom jeg stoppes? Norge er altså et moldboland uten grenser i noen som helst retning dersom dette skulle være riktig... Må hjem å se etter E-merking daGizmodude skrev:Det skal vel være en E merking på pottene for å angi lovligheten

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
På min lydddemper sitter merkingen lett synlig.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Nuvel, etter å ha studert pottene mine en liten stund ble det jo helt klart tydelig at disse er.... merket.... ALT for godt ynlig
Fysjom! Man ser ikke skogen for bare trær - er det noe om heter. De er merket godt synlig på siden UTOVERVENDT.
Jaja, da kan dem bare stoppe meg så mye dem vil

Jaja, da kan dem bare stoppe meg så mye dem vil

Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Du får vurdere Å VRENGE pottene da vettu....da vil merkingen være INNOVERVENDT 

- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Pottevrenger søkes 

Det er det samme for skylda hvem som har den...
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?

Dersom det ikke står noe om dB i vognkortet,kan myndighetene gripe inn da?
Tenker mest på min gamle 1985 modell Kawa...

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Ikke noe mobbing av HD her nå
Men det er ikke nok med e-merking, det skal fortsatt ikke bråke for mye. Selv har jeg modifisert originale potter på min HD, altså kjøpt et par ekstra for en halv neve dollar (nesten ingenting, har små hender) og fjernet og åpnet litt her og der. Ser ikke noe forskjell på dem, og de er jo originale med riktig e-merking.
Og det holder ikke med uoriginale potter som er e-merket med riktig støynivå alltid på nyere sykler heller, for catalysator og avgass er også en del der.

Men det er ikke nok med e-merking, det skal fortsatt ikke bråke for mye. Selv har jeg modifisert originale potter på min HD, altså kjøpt et par ekstra for en halv neve dollar (nesten ingenting, har små hender) og fjernet og åpnet litt her og der. Ser ikke noe forskjell på dem, og de er jo originale med riktig e-merking.
Og det holder ikke med uoriginale potter som er e-merket med riktig støynivå alltid på nyere sykler heller, for catalysator og avgass er også en del der.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Føre 1990 er dette noe diffust i følge kjøretøyansvarlig ved trafikkstasjonen i Drammen.
På min 87mod er det ikke oppgitt noen Db-ei heller på typegodkjenningen-jeg har funnet en standard 78/1015/EØF
i følge denne skal forbikjøringsstøyen på 7,5 meters avstand være under 86DB(A) med mikrofonen på 1,2m høyde .
det skal akselreres på 2 gear fra ca 50kmh avhengig av gearing,til en linje -så slippe gassen..
http://www.handboka.no/Dok/EUdir/1978nr1015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
På min 87mod er det ikke oppgitt noen Db-ei heller på typegodkjenningen-jeg har funnet en standard 78/1015/EØF
i følge denne skal forbikjøringsstøyen på 7,5 meters avstand være under 86DB(A) med mikrofonen på 1,2m høyde .
det skal akselreres på 2 gear fra ca 50kmh avhengig av gearing,til en linje -så slippe gassen..
http://www.handboka.no/Dok/EUdir/1978nr1015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Jeg har uorginal potte på "Ratbiken" min, men den er godkjent.
Så jeg må alltid ha med meg dette dokumentet som sier dt potta er EU godkjent.
(såfremt db-killeren sitter i, og det er det ikke alltid den gjør).
Så jeg må alltid ha med meg dette dokumentet som sier dt potta er EU godkjent.
(såfremt db-killeren sitter i, og det er det ikke alltid den gjør).

Veien er viktigere enn målet.
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
jeg trenger ikke ha med dokumentasjon, potta er ikke godkjent og dokumentasjon trengs ikkeRottenikken skrev:Jeg har uorginal potte på "Ratbiken" min, men den er godkjent.
Så jeg må alltid ha med meg dette dokumentet som sier dt potta er EU godkjent.
(såfremt db-killeren sitter i, og det er det ikke alltid den gjør).

Med dB-killer slapp jeg utpå Rudskogen etter måling på 97 dB, så helt jævlig er det ikke.
Men jeg er jo klar over at en stor twin som KTM RC8R lager lyd som en hel del folk ikke liker å høre.
kan være samme teksten som gjorde at Norton lagde høyt 2. gear på Commando.mekkern skrev:i følge denne skal forbikjøringsstøyen på 7,5 meters avstand være under 86DB(A) med mikrofonen på 1,2m høyde .
det skal akselreres på 2 gear fra ca 50kmh avhengig av gearing,til en linje -så slippe gassen..
Da har jeg mer sans for KTM som leverer med godkjent potte, men lister potte som gjør at motorn virker i PowerPartskatalogen.
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Loven har vel ikke tilbakevirkende kraft ? Min Donna har heller ikke E merking hun er for gammel selv om hun er en unghoppe sammenlignet med meg
Men det står stemplet Cagiva med svære bokstaver så da går jeg utifra at hun er OK. Står noe om støy i vognkortet iflg kortidsforvirredehukommelsen. Bekymrer meg ikke for det siden det er orginal eksos anlegg. På Kim -Il er merkingen veldig tydelig og Cheron ler når han hører lyden på den selv uten db killer og høreapparatet på full styrke.
Og på 600`en har jeg visningspotter tilgjengelig. Siden den ikke har vært ute av contairen sin i år er jeg ikke særlig bekymret for å bli tatt. Hvor mye carbon pottene støyer mot orginal pottene vet jeg ikke uttrykkt i db. Det er vel heller frekvensen det går på ?


Og på 600`en har jeg visningspotter tilgjengelig. Siden den ikke har vært ute av contairen sin i år er jeg ikke særlig bekymret for å bli tatt. Hvor mye carbon pottene støyer mot orginal pottene vet jeg ikke uttrykkt i db. Det er vel heller frekvensen det går på ?
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
ikkeno tilbakevirkende kraft.
Sykkelen skal holde de krav som gjalt da den var ny.
På min gamle 62 Triumph, som såvidt er eldre enn meg er det ganske løse krav.
Jeg ble stoppet en gang på åttitallet og BT sjekket eksosen.
Kommentaren var at det bråker jævli, men du får kjøre som folk der det er folk. :-)
De var ikke snille, men kunne bare ikke ta meg for noe.
Sykkelen skal holde de krav som gjalt da den var ny.
På min gamle 62 Triumph, som såvidt er eldre enn meg er det ganske løse krav.
Jeg ble stoppet en gang på åttitallet og BT sjekket eksosen.
Kommentaren var at det bråker jævli, men du får kjøre som folk der det er folk. :-)
De var ikke snille, men kunne bare ikke ta meg for noe.
Re: Mer lyd, hva gjør myndighetene?
Ta det rolig.Har kjørt årevis med ett racinganlegg på min 900. Jeg er mest redd om morningen, når jeg starter opp, vekker hele bygda. Reguler gassen etter omgivelsene.Kjør pent. 
