Geir skrev:AJ skrev:Dert begynte pent og forsiktig med en noe syrlig Bob Dylan i dag og ender med atskillig tøffere VILEFUCK fra Sverige...

{klippe video}
Musikken er i og for seg grei nok, men er det fysisk mulig å høre hva de "synger" om?? Er det meningen at man skal kunne høre det forresten? Dette har i grunnen alltid forundret meg ettersom det for meg høres mer ut som uartikulert brøling...

Hvor er det jeg bommer her? En ekspert uttalelse hadde ikke vært av veien.
Nå er jeg av den formening at verken jeg eller så mange andre heller(tror jeg...

) så veldig opptatt av
teksten som synges. De fleste
tror at de er opptatt av teksten, men det de egentlig bryr seg om er hvor
pent det synges...
Og hvor godt stemmen passer inn i musikken og låta for øvrig. Det er
dette jeg tror folk er mest opptatt av når de hører på musikk. Terksten i seg selv driter - unnskyld uttrykket...

, driter de fleste i.
Men så bruker de dette som et argument når det gjelder stilarten jeg liker, nemlig death metal hvor det ofte er meget vanskelig å høre hva vokalisten synger. Først
da blir de fleste bevisst - tror
jeg - at teksten blir "borte" i måten det synges.
Selv lytter jeg sjelden til teksten (de er ofte ikke mye å skryte av uavhengig av sjanger, for å være ærlig...), være seg normal eller vokal slik eksempelvis sangeren i Entrails uttrykker den. Det jeg er opptatt av er hvordan stemmen er som et
'instrument' i stilarten/sjangeren den brukes i.
Og sånn sett lar jeg meg stadig fascineres av hvordan disse metalbanda uttrykker vokalen. Tøft! synes jeg, da...
Vel...
sånn ser jeg på pop, rock og metal når det gjelder hva sangerne synger om; innholdet er så-som-så, mens hvordan stemmen låter som en del av musikken for øvrig i låtene, er atskillig mer interessant uavhengig av stilart/sjanger...