Jeg ser du bor i Oslo: Ta kontakt med NAF MC Oslo og hør hva de har å komme med på vårparten:
http://www.nafmcoslo.no/index.php?optio ... &Itemid=50
Kjenner noen av de som er aktive der og det er en veldig koselig gjeng!
Daglig Kontroll
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Daglig Kontroll
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: Daglig Kontroll
Først av alt - jeg føler med deg! Jeg strøk selv på første oppkjøringen, og jeg var helt trøstesløs! Men, når jeg stod 4 uker etterpå, var gleden desto større! Prøv Tango mc - jeg var på kurs hos de i år, det var kjempebra. Kommer litt an på hvor du bor, kursene arrangeres i trøgstad, en times tid utenfor Oslo.
Re: Daglig Kontroll
Vil bare nevne at jeg nå har temmelig bra kontroll på daglig kontroll, selv om jeg synes det er mye:
1: Sjekk drivstoffnivå og kran (lukt etter lekasje)
2: Kontroller at styre og speil er godt festet (hold fast hjulet med foten og dra litt i styre og speil)
3: Sjekk kåpe og glass foran
4: Start sykkel (fordel om den står i fri i utgangspunktet)
5: kontroller hovedlys og blinklys
6: kontroller dekktrykk forran ved å tråkke sidelengs på innside av felgen
7: bikk sykkelen opp så du kan bruke foten og trille rundt forhjul og sjekke etter skader i dekk. avslutt med å sende rundt hjul og stoppe med forbrems. se at hjulet snurrer lett etterpå (at bremsen ikke henger)
8: sjek at gassen ikke er treig
9: sjekk eksos for lekasjer og ulyd
10: vri styret mot deg og kontroller bremselys og trykktest på bremser.
11: vri styret i riktig posisjon og len opp sykkelen så du kan sjekke olje og bremsevæske bak (forran skal du sjekke før, mens du driver der fremme)
12: sjekk dekktrykk bak på samme måte som forran.
13: sjekk skilt og lykteglass/reflekser bak når du går rundt sykkelen
14: sett sykkelen på hovedstøtte og kontroller dekk bak for skader.
15: done.
(kan være lurt å stoppe sykkelen før du kontrolllerer bakdekk, da røyk i ansiktet er mindre koslig
)
alt dette på 2 minutter
1: Sjekk drivstoffnivå og kran (lukt etter lekasje)
2: Kontroller at styre og speil er godt festet (hold fast hjulet med foten og dra litt i styre og speil)
3: Sjekk kåpe og glass foran
4: Start sykkel (fordel om den står i fri i utgangspunktet)
5: kontroller hovedlys og blinklys
6: kontroller dekktrykk forran ved å tråkke sidelengs på innside av felgen
7: bikk sykkelen opp så du kan bruke foten og trille rundt forhjul og sjekke etter skader i dekk. avslutt med å sende rundt hjul og stoppe med forbrems. se at hjulet snurrer lett etterpå (at bremsen ikke henger)
8: sjek at gassen ikke er treig
9: sjekk eksos for lekasjer og ulyd
10: vri styret mot deg og kontroller bremselys og trykktest på bremser.
11: vri styret i riktig posisjon og len opp sykkelen så du kan sjekke olje og bremsevæske bak (forran skal du sjekke før, mens du driver der fremme)
12: sjekk dekktrykk bak på samme måte som forran.
13: sjekk skilt og lykteglass/reflekser bak når du går rundt sykkelen
14: sett sykkelen på hovedstøtte og kontroller dekk bak for skader.
15: done.
(kan være lurt å stoppe sykkelen før du kontrolllerer bakdekk, da røyk i ansiktet er mindre koslig

alt dette på 2 minutter

er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Daglig Kontroll
Heisann StigRune....hvordan gikk det med oppkjøringa??
Vi venter i spenning!
Vi venter i spenning!
- Tast 1 for: Det gikk bra, hurra!!
Tast 2 for: Det gikk skeis, jeg depper!!
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: Daglig Kontroll
Jævlig kjipt å stryke. Gjorde selv det første gangen.
Det positive, om man kan se det på den måten, er at man får et visst innblikk i hvordan førerprøven utarter seg.
Lykke til på etterskudd.
Det positive, om man kan se det på den måten, er at man får et visst innblikk i hvordan førerprøven utarter seg.
Lykke til på etterskudd.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Daglig Kontroll


Min daglige kontroll av MC før kjøretur,er enkel.Sparke i dekkene for å finne ut om det er luft i dem.
prøver bremsa for å se om det er normal vandring på hendelen,
Sjekker også om lysene virker.thats it..
PS
Jeg strøk også første gang da jeg tok MC lappen i 1974 (kjørte for fort)



If it ain't broke, I'll break it.
Re: Daglig Kontroll
Så pass mye?ejs skrev:![]()
![]()
Min daglige kontroll av MC før kjøretur,er enkel.Sparke i dekkene for å finne ut om det er luft i dem.
prøver bremsa for å se om det er normal vandring på hendelen,
Sjekker også om lysene virker.thats it..
PS
Jeg strøk også første gang da jeg tok MC lappen i 1974 (kjørte for fort)
![]()
![]()

Min daglige kontroll er på starte den. Gjør den det, så er det bare å kle på seg.
Dekk og bremser får man fort vite om det er noe gærent med (Minimum 10 meter hos meg)
Re: Daglig Kontroll
punkt fire før punkt åtte... ikke på min sykkel neiStigRune skrev:Vil bare nevne at jeg nå har temmelig bra kontroll på daglig kontroll, selv om jeg synes det er mye:
1: Sjekk drivstoffnivå og kran (lukt etter lekasje)
2: Kontroller at styre og speil er godt festet (hold fast hjulet med foten og dra litt i styre og speil)
3: Sjekk kåpe og glass foran
4: Start sykkel (fordel om den står i fri i utgangspunktet)
5: kontroller hovedlys og blinklys
6: kontroller dekktrykk forran ved å tråkke sidelengs på innside av felgen
7: bikk sykkelen opp så du kan bruke foten og trille rundt forhjul og sjekke etter skader i dekk. avslutt med å sende rundt hjul og stoppe med forbrems. se at hjulet snurrer lett etterpå (at bremsen ikke henger)
8: sjek at gassen ikke er treig
9: sjekk eksos for lekasjer og ulyd
10: vri styret mot deg og kontroller bremselys og trykktest på bremser.
11: vri styret i riktig posisjon og len opp sykkelen så du kan sjekke olje og bremsevæske bak (forran skal du sjekke før, mens du driver der fremme)
12: sjekk dekktrykk bak på samme måte som forran.
13: sjekk skilt og lykteglass/reflekser bak når du går rundt sykkelen
14: sett sykkelen på hovedstøtte og kontroller dekk bak for skader.
15: done.
(kan være lurt å stoppe sykkelen før du kontrolllerer bakdekk, da røyk i ansiktet er mindre koslig)
alt dette på 2 minutter
mulig at jeg hadde strøket til prøven nå, men jeg bestod i '79, men da fikk vi ikke servert sånt tull
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Daglig Kontroll
Det har tydeligvis skjedd en del siden 1977 , mener att eg måtte ut med hele 90 kroner for lappen. biltilsynsgubben var mest opptatt om sykkelen var plombert ( 100 cc ) og så en kjapp tur på veien. sjøl skjekker eg luftrykket ofte , bremser og opplargring av styre og baksving av og til .og lys selfølgelig .