Jeg har nevnt det i et annen innlegg her, tagesk - jeg har aldri med meg passasjer (damen(e) kjører selv - heck, den nåværende kjører ringer rundt meg med engang vi får grus under hjulene, tror hun er mer glad i dirt bike'n sin enn meg...), dermed har jeg alltid plass til ekstra oppakning på passasjerplassen når det trengs.
Min bakgrunn for hjertesukket om toppbokser og estetikk, gjelder først og fremst ikke de som virkelig har brukt for den, da snakker vi jo om en sykkel som er så lastet at de 5kg man kan ha i en toppboks ikke spiller noen rolle, og da er jo også sannynligheten at man overskrider de maksimale 130 km/h som en toppboks setter mindre også. Nei, det jeg ville frem til, er at det å bruke toppboks som eneste bagasjebærer, spesielt på eldre sykler, ikke er spesielt egnet hvis man er redd for wobbel (eller imaget sitt

) - hvilket var utgangspunktet for tråden.
Min prioritering for bagasjen er som følger: tankveske hvis jeg skal ha med småting, sidevesker settes på når jeg trenger mer plass, og passasjerplassen fylles opp hvis jeg har behov for enda mer plass (har en flott rommelig todelt bag konstruert av bayerske ingeniører kun for dette formålet -og den passer fint på motorsykler med mer enn 3 bokstaver i navnet også

). Hadde jeg gått med passasjer, ville det ikke vært utenkelig med toppboks, men jeg skal love deg den hadde blitt tatt av før jeg kjørte så mye som en mm uten noen bakpå...
Min MC-filosofi er at jeg ikke kjører for bekvemmligheten eller lettvinthetens skyld, da kunne jeg jo like gjerne kjørt bur. For meg handler det om opplevelsen med færrest mulig begrensninger - derfor har jeg bl.a. kjørt tur-retur Marseille på en helg (for å få med meg Bol d'Or selv om jeg ikke fikk fri på jobben hverken fredag eller mandag) med en 2-takts 250 selv om noen ville påstått at det burde jeg ventet med til jeg fikk kjøpt meg touringsykkel med toppboks. Det hele går på at den beste motorsykkelen for det du har tenkt å gjøre, er den sykkelen du har tilgjengelig, ikke den neste. Heck, det går utmerket å krysse jorda på en 125 eller en Nimbus fra 30-tallet, og det går ann å kjøre inspirerte hårnålssvinger på Goldwing eller GS, bruk bare ikke tiden på å tenke at dette hadde vært så mye mer moro hvis bare jeg hadde kjørt noe annet...
Man sier at når man kjører tur med bil er opplevelsen som å se på et bilde, mens når man kjører sykkel er det som om man er med i bildet; jeg prøver å ta del i en Riusdael eller Monet, mens andre går for katalogen til Touratech
Jeg har aldri kjørt motorsykkel for noe annet enn min egen skyld, og det forventer jeg ikke at andre skal heller - så vi får kose oss best vi kan, alle mann (og kvinner) uten å bry oss alt for mye om hva andre mener, noen fasit finnes i alle fall ikke...