Bimmabloggen. FØREFORHOLDENE LANGS FV41-42-43 og 44?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
pelsen
Motorsykkelen din: ja

Re: Bimmabloggen. Er på veien.....

Legg inn av pelsen »

Får vel prøve den ruta neste gang, jeg kjørte endel av samme turen helgen før. Samme ruta fra Bjørkelangen til Skotterud, men tok rv2 til Komgsvinger istedet for tur til Finnskogen.
Fra Kongsvinger og sydover er det litt mer motorsykkelveier på østsiden av Glomma enn å kjøre rv2, hvis man da ikke er kommet i transportmodus. Ikke så mye og bra svinger som i de dype skoger, men likevel bedre enn rv2 og E6

KTM'n på 1.ste bildet ser ut som den akkurat har fått nye dekk... :knegg

Brukeravatar
Bimma
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Takk for tipset pelsen. Jeg skal huske på å prøve østside av Glomma neste gang jeg skal sørover fra Kongsvinger. RV 2 er jo håpløst kjedelig. :doh

Det er helt riktig observert at KTM'n på bildet nylig hadde fått nye dekk.....hehe :knegg
Du får gripe fatt i eieren og slenge deg med på tur en gang. Vi pleier ikke å lage kø.....hehehe :moi:
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Bimma
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

HURUMLANDET, SON og YTRE ENEBAKK I VAKRE HØSTFARGER :mc6

Tirsdag 14. oktober hadde vi igjen en dag med praktfullt høstvær, og jeg hadde fridag. Så termos med kakao og matpakke ble pakket ned i salveska, og ekvipasjen vendte nesa østover.
Jeg kjørte ikke hjemmefra før nærmere kl.13, og temperaturen lå på rundt 5 grader. Utover dagen steg den til 8-9 grader, veiene var tørre og fine og det var lite løv på veien. Alt i alt en perfekt høstdag for en mc-tur. :prf Merkelig nok møtte jeg ikke mer enn fire motorsykler på hele runden….. :-k

Bilde
Jeg kjørte etter innfallsmetoden i dag, jeg har fortsatt ikke GPS. Slik omtrent så ruta ut etter endt tur, som endte på ca.27 mil.

Bilde
Drammenselva

Bilde
Jeg kjørte først utover langs Drammensfjorden

Bilde

Bilde
Her, langt ute langs Grimsrudveien, fikk jeg en påminnelse om hvor skjørt livet er. Her ble en mc-fører drept tidligere i sommer i forbindelse med en forbikjøring
KJØR VARSOMT FOLKENS.....!! :[-X

Bilde
Filtvedt Fyr lyste opp i den nydelige høstdagen

Bilde
Her har jeg kommet til Storsand, og Drøbak ligger og soler seg på den andre siden av Oslofjorden

Bilde
En påminnelse om at vinteren nærmer seg……

Bilde
Drøbak

Bilde
Drøbak

Bilde
Fra Drøbak kjørte jeg langs småveiene innom Hvidsten og videre til Son

Bilde
Nydelig landskap

Bilde
Son

Bilde
Det var ikke mange båter å se på vannet nå……

Bilde
I Son tok jeg en liten titt på kartet, jeg var usikker på hvilken retning jeg skulle ta videre. Klokka viste at det nærmet seg rush-trafikken, og jeg hadde ikke lyst til å kjøre langs hovedveiene den neste timen…. =;
Jeg valgte å vende nesa nordover mot Sydeberg og Ytre Enebakk. På kartet så jeg at det fantes et nettverk av småveier i dette området, så da var det bare å kjøre og prøve seg fram underveis og se om jeg havnet i riktig retning....hehe :knegg

Bilde
Her var det riktig så fine veier, og knapt en bil å se. Bra underlag og lite løv i veien

Bilde
Ved Sundby fant jeg en grusvei som så ut til å gå østover, så den måtte jeg jo prøve. Det viste seg at den munnet ut på RV 122, der jeg fikk med meg noen fine asfaltsvinger før jeg nådde Spydeberg.

Bilde

Bilde
Ved Spydeberg krysset jeg rett over E18 og fortsatte nordover mot Lyseren

Bilde
Her kommer jeg straks inn på RV 120 som jeg fulgte til Ytre Enebakk. Derfra fortsatte jeg videre langs RV 155 innover mot Oslo. Fin vei her, men veldig mye 60-soner. Tror det blir en stund til jeg skal kjøre RV 155 igjen….. :-k

Bilde
Langs RV 155 ligger Havaristen. De selger rimelige varer fra bl.a. havarerte varepartier, og er man heldig kan man gjøre gode kupp her :thumleft

Bilde
Turen nærmer seg slutten og sola er på vei ned. Her er et par bilder fra Hvervenbukta

Bilde
Det ser ut som trærne er laget av gull……. :love

Jeg parkerte trygt hjemme i Drammen etter mørkets frembrudd etter en aldeles nydelig tur. En Jäger varmet godt i magen da jeg kom inn i varmen….hehe :D

:mk

Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Bimma skrev:Takk for tipset pelsen. Jeg skal huske på å prøve østside av Glomma neste gang jeg skal sørover fra Kongsvinger. RV 2 er jo håpløst kjedelig. :doh

Det er helt riktig observert at KTM'n på bildet nylig hadde fått nye dekk.....hehe :knegg
Du får gripe fatt i eieren og slenge deg med på tur en gang. Vi pleier ikke å lage kø.....hehehe :moi:
Jeg er såpass dårlig på køkjøring at en slik tur høres bra ut, neste sesong. Henger jeg ikke med i sving kan jeg jo bare gasse på slettene. :D
Har ikke satt vekk sykkelen for iår, blir det finvær kan det jo tenkes jeg tar en tur til før de søler til veiene med salt.

Brukeravatar
Bimma
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Da høres det ut som vi har en plan :thumleft

Tror nok ikke det er noen fare for at vi kjører fra deg i svingene nei....Det er nok heller oss som må ta igjen deg på slettene tenker jeg...hehe :knegg

Kjør forsiktig, det er kaldt i bakken, noe vi fikk en påminnelse om i dag...... :sorry

Brukeravatar
Bimma
Kontakt:

Re: Bimmabloggen. Uheldig....!!

Legg inn av Bimma »

HELL I UHELL :-)å

I dag var det duket for en av høstens aller siste turer. Himmelen var skyfri, men det var kuldegrader i dag tidlig. Klokka 12 vippet gradestokken over til 1 plussgrad, og jeg trillet ned til kubikken for å møte Sigurd og Benny. Planen var å holde oss i lavlandet i åpent lende, og målet for turen var Hvaler. Men så langt skulle det vise seg at vi aldri kom. :overtro
Like før avkjøringen til Hvidsten på RV 152 gikk plutselig Sigurd over ende. Han kjørte rett foran meg, og jeg klarte så vidt å unngå å treffe ham da han rullet bortover asfalten ved å foreta en kjapp unnamanøver. Sigurd var heldig, det gikk tilsynelatende bra med ham. :m Årsaken til velten fant vi aldri ut av, men det er sannsynlig at han gled på veien og låste forhjulet da han bremset ned :-k …..Sykkelen måtte hentes av Viking.

Bilde
Undertegnede, Radar, Sigurd og Benny på kubikken

Bilde
Radar koser seg på armen min i sola :D

Bilde
Sigurd er heldigvis på beina etter det ublide møtet med asfalten på RV 152, :-)å og sykkelen er på vei ut av grøfta

Bilde
Omtrent her begynte det å gå fryktelig galt…… :confused

Bilde
Her trillet Sigurd bortover asfalten. Avkjøringa til høyre er veien ned mot Hvidsten

Bilde
Sigurd tar en nærmere titt på skadene

Bilde
Han fikk start på sykkelen, men denne lekkasjen ble avslørt da oljetrykket kom på - så det var bare å ringe NAF og få henta sykkelen. Tusen takk til Håkon som tilbød seg å hente bil og kjøre sykkelen til Drammen :-)

Bilde
Hjelmen gjorde nytta si. Resten av kjøreutstyret ble også skadet, men det gjorde jobben sin det også :prf

Bilde
Det gikk hull på skinnbuksa og det ble skrubbsår på kneet :sorry

Bilde
Mens vi venta på Viking fikk vi ned adrenalinet over en kaffekopp på Skipperstua i Drøbak.
D/S Børøysund lå for anledningen til kai. Hyggelig å se igjen en kjær gammel ”venn”, :love det er ikke få tonn med kull jeg har skuffet som fyrbøter hos denne "damen"

Bilde
Sykkelen er nå i trygg forvaring hos Viking ved Korsegården, og Sigurd returnerte til Drammen som passasjer hos Benny etter å ha fått smertestillende som jeg heldigvis hadde medbragt.
Jeg ønsker Sigurd riktig god bedring! :rose Forferdelig synd at sesongen endte på denne måten, men veldig bra at han ikke ble alvorlig skadet!

Moralen blir som følger:

IKKE SLURV MED Å BRUKE KOMPLETT KJØREUTSTYR…!! (Det berget Sigurd denne gangen)
DELTA PÅ SIKKERHETSKURS OG LÆR DEG SELV OG SYKKELEN Å KJENNE! TREN PÅ UNNAMANØVER OG NØDBREMS…! (Det berget meg fra å kjøre på Sigurd i dag) :-)å

Både Sigurd og jeg deltok forøvrig på NAF MC sitt sikkerhetskurs i år. ANBEFALES PÅ DET STERKESTE…..!!!
Sist redigert av Bimma den 16 okt 2010, 22:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

guffen opplevelse kan jeg forstå, for dere begge!

Enda bra det gikk såpass bra........med dere begge.

Takk for at du deler og minner oss på hvor fort og uventet dette kan skje. Din oppfordring til kursing vil bli fulgt av meg i hvertfall, var på rustløserkurs i år, blir nok å gjenta samme type kurs neste år også ja :thumleft.....har også forhørt meg om et noe mer "aktivt" banekurs for neste sesong ;e

Brukeravatar
Bimma
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Globe skrev:Takk for at du deler og minner oss på hvor fort og uventet dette kan skje. Din oppfordring til kursing vil bli fulgt av meg i hvertfall, var på rustløserkurs i år, blir nok å gjenta samme type kurs neste år også ja :thumleft.....har også forhørt meg om et noe mer "aktivt" banekurs for neste sesong ;e
Et slikt kurs er en god ting! :prf

Kurset i regi av NAF MC-Oslo er et tre-dagers kurs med en kveld teori, en dag i kjøregård på Valle Hovin og en dag banekjøring på Vålerbanen. Instruktører er Tango Mc fra politiet. Ingen kan gi bedre tips enn dem, de kjører tross alt mc i jobben sin store deler av året. MEGET dyktige folk! :D

Jeg deltar på kurset i 2011 også! :thumleft

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Hmmmmm, kanskje en skulle satse på en "tre-dagers" i Oslo ved sesongstart 2011 :-k

Nå er jeg relativt nyinnmeldt ved NAF MC Trondheim, og jeg regner med at det blir noe i deres regi også, men en oslotur er jo ikke å forakte som oppvarmingsstrekk" før en slik gjennomføring ;e

Brukeravatar
Bimma
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Høres ut som en god idé. Datoene er 6-8.mai.
Siden du allerede er medlem i Naf Mc, betaler du kun kr. 1000,- :D

Du finner mer info på siden til Naf Mc Oslo HER

:mc3

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bimma skrev:Årsaken til velten fant vi aldri ut av, men det er sannsynlig at han gled på veien og låste forhjulet da han bremset ned :-k
ABS - Never leave home without it!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bimma
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

tagesk skrev:
Bimma skrev:Årsaken til velten fant vi aldri ut av, men det er sannsynlig at han gled på veien og låste forhjulet da han bremset ned :-k
ABS - Never leave home without it!

[TaSK]
Helt enig tagesk. :janikk ABS er IKKE oppskrytt, men etter min mening helt nødvendig...!!
I dette tilfellet er det stor sannsynlighet for at ABS ville ha avverget uhellet til Sigurd.

Jeg skjører som kjent endel på grusveier selv om jeg ikke har noen grussykkel. Og på disse turene er også ABS'en til uvurderlig hjelp. :prf

Brukeravatar
Bimma
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

I bloggen til Ragnhild ligger det noen ord og bilder fra årets kjørekurs

TA EN TITT HER

Her er noen flere bilder:

Bilde
Gjennomgang av øvelsene i kjøregården på Valle Hovin. Ragnhild følger oppmerksomt med i bakgrunnen

Bilde
Sirkelkjøring

Bilde
Kjeglekjøring

Bilde
Unnamanøver

Bilde
Unnamanøver - fikk virkelig nytte av denne treninga under gårsdagens tur.... :-)å

Bilde
Sigurd og jeg står i kø for å øve på nødbrems

Bilde
På Vålerbanen - her med instruktør bak meg med etterfølgende evaluering :prf

Bilde
Vålerbanen. Det var til enhver tid mange instruktører på banen (se gule vester). MEGET BRA :thumleft
Og husk, dette er IKKE et banekurs, men et kjørekurs. Og det er tilpasset ALLE ferdighetsnivåer!

Bilde
Vålerbanen

Jeg kjører i snitt 20.000 kilometer i sesongen. Allikevel anser jeg et kjørekurs som dette som en NØDVENDIGHET...!!
Jeg håper mange følger oppfordringen og blir med på kurs til våren! :prf

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Fine bilder og fin historie. Selvfølgelig kjip avslutning på en tur at noen i følget går overende. Bra at det kun ble mindre skader. :notworthy:

Hadde vel ikke et veldig bevisst forhold til ABS når jeg kjøpte sykkel, men i ettertid har jeg funnet ut at det er ekstremt nyttig, og glad for at det er på sykkelen jeg kjøpte.
Unnamanøver er også ekstremt nyttig å kunne - fikk god bruk for det uka etter at jeg tok lappen :thumleft (bil ut fra utsiktslomme uten å se seg for)

Pleier å øve "kjeglekjøring"/unnamanøver ved å kjøre sikksakk mellom slike kjørefeltspiler (evt andre markeringer) når det er to eller flere etter hverandre :-) Og nødbrems i avkjøringsfelt fra motorvei en gang iblant dersom det er tomt for biler bak.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

..angående kjørekurs, Senior mc avd øst har kjørekurs gående hele sesongen, og ved gjennomført kurs får man anledning til egentrening hver torsdag ettermiddag på Rudskogen.

Det er ved egentreningen man lærer sine egne og sykkelens grenser. :thumleft
Veien er viktigere enn målet.

Svar