Skal være helt ærlig og si at jeg liker å skru, men jeg er helt fersk i alt sammen, så trenger litt hjelp.
Sykkelen min går som ei klokke, men når den har stått en stund, så kommer det noe så forferdelig mye hvit eksos, nok til å røyklegge en stridsbataljon med Leo2 stridsvogner.
Riktignok forsvinner denne røyken så fort jeg har fått kjørt litt turtall på motoren og fått ruset det bort. Det har derimot ingenting å si om motoren er varm eller ikke, da det skjer hver gang når den har stått litt.
Jeg vil tippe på at det lekker olje fra oljetanken ned i forgasseren, noe som sørger for en litt vel fet blanding i starten, sånn frem til motoren har fått kjørt det ut av systemet.
Så.. er det noen her som kan si meg om mine mistanker er korrekte eller ei?
På forhånd takk! :)
Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
Hei . Hvilken sykkel er det snakk om ?
Re: Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
En Aprilia Classic 125ccm 2001-modell.
Det er en Rotax 122 motor med 28mm dyse som står i. Alt er orginalt og lovlig ifølge norske foreskrifter.
Det er en Rotax 122 motor med 28mm dyse som står i. Alt er orginalt og lovlig ifølge norske foreskrifter.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
hvis dette er en 2takter så ville jeg sjekket justeringen på oljepumpen.
Men først ville jeg prøvd å kjøre på fks Castrol TTS og sett om det røyk mindre..
Men først ville jeg prøvd å kjøre på fks Castrol TTS og sett om det røyk mindre..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
Hvit eksos tyder på vann.
Lekker det kjøleveske inn i motoren?
Står MC ute og det samler seg vann i potta?
edit: med mindre du har luftkjølt sykkel, gjelder ikke kjølevæske-punktet.
Lekker det kjøleveske inn i motoren?
Står MC ute og det samler seg vann i potta?
edit: med mindre du har luftkjølt sykkel, gjelder ikke kjølevæske-punktet.
Re: Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
Den er vannkjølt ja. Skal sjekke nivået på kjølevæsken og se om det er en lekkasje.
Re: Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
Still oljepumpa de til så langt under 0 merket du kan få den. Justeringen finner du under et svart rundt deksel på venstre side av sykkelen. Justeringen er selvforklarende når du tar av dekselet. Deretter så fyller du bare Castrol TTS 2T helsyntetisk olje på den. Dritdyr men bra. Deretter så kan du prøve å velge høyere turtall-dvs 1 gear ned fra hva du vanligvis bruker. Etter en 3 til 4 tanker med bensin kan du se i speilene at det er massiv bedring i røykutvikling.
Jeg har ingen erfaring med 122 motoren men på 123 fulleffekter virket det fint. Cagiva syntes for meg å ha de best ombygde Rotax motoren i sine rammer men de er røykplaget de og.
Aldri belast den hardt før du er over 50 grader og hold kjølevannstempen rundt 60 til 65 grader. På en varm sommerdag er 70 grader ok. Stiger kjølevannstempen mere så gå ned et gear og se det an litt. Ved 75 grader begynner jeg å bekymre meg. Ved 80 grader blir det kaffekoke pause i veikanten.
Mine erfaringer på disse moterene er fra fulleffektere men jeg vil tro at det er direkte overførtbart til standard 125 ccm moterer på 15 hk.
Jeg har ingen erfaring med 122 motoren men på 123 fulleffekter virket det fint. Cagiva syntes for meg å ha de best ombygde Rotax motoren i sine rammer men de er røykplaget de og.
Aldri belast den hardt før du er over 50 grader og hold kjølevannstempen rundt 60 til 65 grader. På en varm sommerdag er 70 grader ok. Stiger kjølevannstempen mere så gå ned et gear og se det an litt. Ved 75 grader begynner jeg å bekymre meg. Ved 80 grader blir det kaffekoke pause i veikanten.
Mine erfaringer på disse moterene er fra fulleffektere men jeg vil tro at det er direkte overførtbart til standard 125 ccm moterer på 15 hk.
Re: Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
Takker for svar. Skal se hva jeg finner ut. :)
Re: Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
Gi et vink på hva som fungerteEntrak skrev:Takker for svar. Skal se hva jeg finner ut. :)

Re: Blir snart kontaktet av forsvarets tankbataljon..
Har nå stilt oljepumpa og det hjalp.
Mer bekymringsmessigt er det at jeg fikk skiftet oljen og den inneholdt vann, så er nok en lekkasje en plass. Muligens toppakningen. Gir meg litt å dille og dalle med i vinter med andre ord. :)
Mer bekymringsmessigt er det at jeg fikk skiftet oljen og den inneholdt vann, så er nok en lekkasje en plass. Muligens toppakningen. Gir meg litt å dille og dalle med i vinter med andre ord. :)