Jeg er helt enig i at mange unge kjører over sine egne evner, men det er det mange ELDRE som også gjør! Jeg har selv vært utsatt for situasjoner som ikke jeg har forårsaket, eller vært skyld i, som jeg selv har avverget nettopp fordi jeg har fått den trening jeg skulle. Hvor mye mer skal man kunne trenge?
Dette med mer trening i sving osv, er bare tull! Uansett hvor mye du trener så er det like enkelt kjøre ut! (har opplevd det selv, og jeg har bane-erfaring!) Hva mer skal jeg lære for ikke å kjøre ut? Kjørte ut i sommer også, at det var på bane i Tyskland - skal nevnes (ikke min sykkel heller), og det var en enkelt grunn til at jeg kjørte ut. Jeg kjørte over mine egne evner, jeg var for tøff i en sving og ga litt for mye gass på vei ut av svingen, og VIPS så lå jeg i grusen. Kan noen her inne fortelle meg hvordan trening skal løse dette? Når jeg bare blir tøffere og tøffere for jo mer jeg lærer og erfarer. Man vil alltid teste seg selv fra tid til annen, og det er nettopp da ulykken oppstår! Det må dere være enig i?
Og sette opp aldersgrensen på tung-lappen tror jeg ikke vil hjelpe. For teoretisk sett da, så vil bare flere "eldre" omkomme i trafikken - nettopp fordi de ikke har erfaring. Eller hva? Sikter da til det jeg skrev rett over her, dette med at vi prøver oss på noe vi ikke kan, og da skjer ulykken.
Men å kanskje sette opp grenser på effekt, kan være en løsning. Men vil ikke gjøre noe underverk det heller, spør du meg. Da 80 km/t på landevei ikke er vanskelig å oppnå med en lettsykkel som ett eks. En slik en gjøre omtrent 130 km/t i toppfart. En sjåfør som kjører i 130 km/t i en så og si "skarp" sving - og som har kommet ut for en ulykke, har kjørt over sine evner. Og da spiller det liten rolle, om hvilken sykkel det var, hvor stor den var og hvor mye effekt den hadde!!
Man kommer aldri til å klare å fjerne dette.. Man kan fortsette å trene og trene, og som vil reduserer risikoen til en viss grad. Men å fjerne den helt går ikke. For noen folk kjører hardere enn de kan håndtere og burde, og da får de takke seg selv! Så klart, ulykker skjer faktisk, som oljesøl osv, men tenker ikke på dette nå.
Må innrømme at jeg er små irritert i dette innlegget, for er lei av å høre at vi UNGE skaper ulykker, men det gjør dere ELDRE også! Kan også si at jeg er sikker på at jeg fint hadde kjørt fra mange av dere på veien, bremset hardere enn dere uten ABS-bremser, gjort en raskere unnamanøver enn dere, reagere raskere enn dere i en nødsituasjon osv. Og dette pga alderen min, fordi jeg er UNG og kvikk.
Sånn, da har jeg fått luftet systemet litt