Quickshifter og Shiftlight

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Cbr
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate

Quickshifter og Shiftlight

Legg inn av Cbr »

Fikk pris på ca 4000 for utstyret som skal på og 6000 på arbeidet.

Quickshifter virke slik at jeg da gire uten å slå av gassen eller trykke inn clutch. Noen nye mc`r har det på.

Shiftlight komme med og er et ledd lys så starte å blinke når turtallet komme opp på en hvis høy verdi. Blinke fortere des høyere turtallet går å til slutt lyse kraftig opp uten å blinke når det er rett før turtallsviseren treffer det røde. Slik at en gire ikke før en må og føre en redline så skade motoren.

Verksted sier at det ikke skader motoren å hive dette på da de gjør en proff jobb.

Noen så vet noe nyttig om dette?

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Re: Quickshifter og Shiftlight

Legg inn av ejs »

:thumleft

Har bare shiftlight, det er veldig greit,(er ikke turtall sperre på min MC siden den er i race mode.)
Det er mange som girer uten å bruke clutch.
If it ain't broke, I'll break it.

Cbr

Legg inn av Cbr »

Uten quickshifter så blir det vel mer slitasje? En Honda cbr 600 rr 08, hvordan takle den å redline da?

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft
Alle mc som jeg vet om kan kjøres til redline.Noen har sperre inne i redline området.
Poenget er at dersom du drar motoren så langt ,så har ytelsen begynt å minske.
På min så er max hk på ca 8800 rpm (135rwhp). redline på min,10000 rpm der er ytelsen ca (125rwhp.)
Når det gjelder dreiemoment så er det enda verre.max ca 120Nm 7000rpm,ved 10000 rpm er momentet bare 90Nm.

Dette er jo bra, men viser at man taper på å kjøre opp til rødmerkinga.
If it ain't broke, I'll break it.

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

shiftlight kan jo være morsomt å ha...
quickskifter er fint til racing, men noe man ikke har nytte av på gatesykkel. Totalt bortkastede penger.
jeg har hatt quickskifter på banesykkel, men det går like fort å gire bare ved å blippe med gassen.
Fordelen med QS er at man slipper å blippe med gassen hele tiden, runde etter runde etter runde etter...

Cbr

Legg inn av Cbr »

Komme nok til å instalere det bare jeg får spart opp først. Men når det er montert på går det ikke ann å skifte gir då på den vanlige måten?

Cordona.no
Motorsykkelen din: Ducati916

Legg inn av Cordona.no »

Jeg har selv Cordona Quickshifter både på min klassiker Ducati 916 og på min rene banesykkel CBR600RR. Dette er selvsagt noe grunnet at jeg er importør for Cordona i Norge :-)

Kan svare på de fleste spørsmål rundt quickshiftere, justeringer, meninger, teknologi etc. som dukker opp, men en ting kan man bite seg merke i, og det er at det er stort sett like mange meninger rundt disse temaene som det finnes førere :-)

For å svare på spørsmålet i topic:
For ren gatebruk har man strengt tatt ikke bruk for quickshifter. Dette bli på linje med å ha flip-up hendler på gatesykkelen sin. Kult og bling bling, men strengt tatt ikke særlig nødvendig. MEN, benyttes sykkelen i tilleg til en og annen trackdays kan jeg trygt anbefale å montere en. Denne vil man nok også merke at letter kjøringen på banen mye, samt at man kan legge inn gir på steder man uten ikke kunne pga. nedlegg etc.

For at quickshifteren skal fungere optimalt, er disse som regel justert med brytningtiden på shiftlight verdiens turtall (10-15.000 rpm). Girer man da med rett instillt brytningtid girer enhver sykkel silkemykt og er ikke hardere for girkasse enn å "blippe" på gassen eller fullgass giring med kløtsjen. Cordona Quickshifteren har i tillegg en funksjon som selv kalkulerer lengre kutt-tid ved giring på lavere turtall, men giringene blir aldri like fine på lavere turtall som på shiftlightverdi.

Quickshiftere får også ufortjent mye dårlig omtale pga. feil montering og/eller justering. Dette blir på linje med en Øhlins demper. Den fungerer ikke 100% den heller før man får justert denne til sin sykkel og kjørestil :-)

Har skrevet endel teknisk informasjon om dette og mere under produktsidene på websiden.

Se gjerne på http://www.cordona.no" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.quickshifter.no" onclick="window.open(this.href);return false; for en god del mere teknisk informasjon. Jeg lette mye etter dette selv når jeg begynnte med Roadracing, men det er desverre ikke mange som virkelig kan dette i norge. Men det finnes utrolig mange synsere.

Har kunnet skrive i det vide og brede om dette her, men det blir et litt stort tema. Men spør gjerne spesifikke spørsmål så kan jeg prøve å svare etter beste evne. Send gjerne også mail på post@cordona.no da det ikke er hver dag jeg er innom her.

PS! Dette innlegget, samt flere oppfølgere og spørsmål ligger i en god tråd på Bike.no som også kan være til nytte for spørsmål rundt quickshiftere :)

http://www.bike.no/forum/thread.php?t=15622&p=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar