LilleManns Lekegrind
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: LilleManns Lekegrind
Når man girer kommer veldig an på sykkelen man kjører. Kjører man en sykkel som f.eks. Godtvoksen, så kan man gire temmelig tidlig, da den har plenty med bunndrag og kraft i motoren. Og så kommer det an på hvilket humør man er i. Noen ganger er man bare ute og cruiser, mens andre ganger kjører man mer aktivt.
Kjenn på motoren når den begynner å miste kreftene oppover i turtalet, da er det på tide å gire. Men er cruiser man, så kan man gire tidligere enn det.
Kjenn på motoren når den begynner å miste kreftene oppover i turtalet, da er det på tide å gire. Men er cruiser man, så kan man gire tidligere enn det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: LilleManns Lekegrind

Varierer mellom 3000 og 10000 rpm.
Kommer helt an på type kjøring..


If it ain't broke, I'll break it.
Re: LilleManns Lekegrind
Ærh, da fortsetter jeg bare med 5000-6000 

- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: LilleManns Lekegrind
Du har nok ikke kjørt så lenge før du både hører og kjenner sykkelen godt nok til å vite når det vil være naturlig å gire. Jeg girer når jeg ikke trenger høyere turtall for at neste gir skal gjøre jobben - på sett og vis. Noen ganger ønsker man kanskje at det skal gå litt fortere å da velge man høyere turtall. Mest behagelig er det å ligge på høyest mulig gir når man kjører normalt. Det gir lavest forbruk, støy og slitasje generelt.
Kan nok hende at det er som en slags kode som du bare må knekke. Men den knekker du plutselig, og da slutter du plutselig å tenke på gir, da er det mer fokus på kjøregleden
Stå på! Dette er gøy! 
Kan nok hende at det er som en slags kode som du bare må knekke. Men den knekker du plutselig, og da slutter du plutselig å tenke på gir, da er det mer fokus på kjøregleden


Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: LilleManns Lekegrind
Med Intruder uten turteller går det mest på urfølelsen,la`n surre og gå så lenge`n ikke
huffer og bærer seg...
Men er det noe som heter " daukjøring " ?

huffer og bærer seg...

Men er det noe som heter " daukjøring " ?


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: LilleManns Lekegrind


Tror daukjøring er når man kjører i det området av turtelleren som ikke er rødt ??





If it ain't broke, I'll break it.
Re: LilleManns Lekegrind
Etter litt fiksing og triksing har jeg endelig fått på plass noen bilder
Og Snikkeren har endelig fått sitt bilde med føreren på
Må bare understreke at det er SVÆRT ureglementerte kjøreklær jeg kjører i... :-# Skal snart skaffe kjøredress! (P.S: Se nedenfra og opp, bildene står i omvendt rekkefølge)


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: LilleManns Lekegrind
Se der ja.
Ser jo ut som en grei sittestilling for deg det der.
Angående kjøreutstyr, så er det jo snart jul. Og hvis du har vært snill gutt i år, så kommer kanskje julenissen med noe til deg.

Ser jo ut som en grei sittestilling for deg det der.
Angående kjøreutstyr, så er det jo snart jul. Og hvis du har vært snill gutt i år, så kommer kanskje julenissen med noe til deg.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: LilleManns Lekegrind
Den planen la jeg for lenge siden... Hehehe...Snikkeren skrev:Angående kjøreutstyr, så er det jo snart jul. Og hvis du har vært snill gutt i år, så kommer kanskje julenissen med noe til deg.

- SheDevil
- Innlegg: 1910
- Registrert: 19 des 2008, 06:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
- Bosted: Sør-Trøndelag
Re: LilleManns Lekegrind
Se der ja, nå ble det bilder, LilleBlå er en flott sykkel
Bra du har planen klar når det gjelder kjøreutstyr, kjekt å ha hvis uhellet er ute
Bra du har planen klar når det gjelder kjøreutstyr, kjekt å ha hvis uhellet er ute

2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
Re: LilleManns Lekegrind
God kvæld i stuggun.
Ja, som dere vet er våren så godt som her, og jeg håper det ikke er så veldig lenge til lappen (kan ikke love noe) og jeg har gått berserk på Biltema sin nettside.
Jeg fant mye jeg synes virket nyttig, men jeg er jo en grønn liten drittunge, så jeg vet ikke om det er nyttig. Kunne stakkars lille meg fått litt hjelp...?
Først ut er et bensinfilter:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... infilter1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trenger bensinen et filter? Det virker jo logisk at det kan være nyttig. (Vis det er nyttig; hvordan "fester" man den...? Kanskje et dumt spørsmål, men lærer så lenge man lever
)
Så et oljefilter:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... filter-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er iallfall viktig, men hvor ofte trenger de skiftes? Jeg vet ikke om han som hadde sykkelen før meg har skiftet det, og sykkelen er bare brukt to år.
Siste filteret, et luftfilter:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... er-konisk/" onclick="window.open(this.href);return false;
...Og hvor ofte trenger man skifte dem...?
Så fant jeg et helt lass med rense/polerings-greier...
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... ns-for-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... tt-for-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... engjoring/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... MC-polish/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er disse bedre enn vanlig grønnsåpe, bilvoks, kjedeolje/fett for sykkel og Autosol, etc.? For det har vi i garasjen
Ja, som dere vet er våren så godt som her, og jeg håper det ikke er så veldig lenge til lappen (kan ikke love noe) og jeg har gått berserk på Biltema sin nettside.


Først ut er et bensinfilter:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... infilter1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trenger bensinen et filter? Det virker jo logisk at det kan være nyttig. (Vis det er nyttig; hvordan "fester" man den...? Kanskje et dumt spørsmål, men lærer så lenge man lever

Så et oljefilter:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... filter-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er iallfall viktig, men hvor ofte trenger de skiftes? Jeg vet ikke om han som hadde sykkelen før meg har skiftet det, og sykkelen er bare brukt to år.
Siste filteret, et luftfilter:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... er-konisk/" onclick="window.open(this.href);return false;
...Og hvor ofte trenger man skifte dem...?
Så fant jeg et helt lass med rense/polerings-greier...
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... ns-for-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... tt-for-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... engjoring/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... MC-polish/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er disse bedre enn vanlig grønnsåpe, bilvoks, kjedeolje/fett for sykkel og Autosol, etc.? For det har vi i garasjen

- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: LilleManns Lekegrind
Ja. Bensin filter er viktig. Man har ofte et filter inne i tanken også, men dette er ganske så grovt. De "utvendig" filterene er for å forhindre rust og mindre metalbiter å komme inn i motoren.. Skjer det, så kan du få langt større skader enn et bensinfilter til 50,- :)LilleMann skrev:God kvæld i stuggun.
Ja, som dere vet er våren så godt som her, og jeg håper det ikke er så veldig lenge til lappen (kan ikke love noe) og jeg har gått berserk på Biltema sin nettside.Jeg fant mye jeg synes virket nyttig, men jeg er jo en grønn liten drittunge, så jeg vet ikke om det er nyttig. Kunne stakkars lille meg fått litt hjelp...?
![]()
Først ut er et bensinfilter:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... infilter1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trenger bensinen et filter? Det virker jo logisk at det kan være nyttig. (Vis det er nyttig; hvordan "fester" man den...? Kanskje et dumt spørsmål, men lærer så lenge man lever)
Oljefilter bør man skifte etter intervall motorfabrikat har spesifisert. Men jeg har en egen regel for meg selv, uansett hvor langt jeg kjører på sykkelen min, så bytter jeg oljefilter hver vinter... Motoren har da stått lenge og muligens "rusta seg til" noen steder.. Så jeg starter sykkelen, tar den på en liten kjøretur, og så bytter jeg olje og oljefilter. Det beste svaret er at man egentlig ikke kan bytte oljefilter for mye... Det er bare sundt for motoren. Så er dem jo rimelige også.LilleMann skrev: Så et oljefilter:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... filter-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er iallfall viktig, men hvor ofte trenger de skiftes? Jeg vet ikke om han som hadde sykkelen før meg har skiftet det, og sykkelen er bare brukt to år.
Siste filteret, et luftfilter:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... er-konisk/" onclick="window.open(this.href);return false;
...Og hvor ofte trenger man skifte dem...?
Kjenner ikke til Biltemas pollerings midler. Jeg bruker Meguiars Koster litt, men gir ekstremt bra finish.LilleMann skrev: Så fant jeg et helt lass med rense/polerings-greier...
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... ns-for-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... tt-for-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... engjoring/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Ol ... MC-polish/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er disse bedre enn vanlig grønnsåpe, bilvoks, kjedeolje/fett for sykkel og Autosol, etc.? For det har vi i garasjen
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: LilleManns Lekegrind
Tror ikke du finner hverken olje- eller luftfilter til YBR 125 på Biltema, ser i hvert fall ikke sånn ut...
Her ser du bilde av et luftfilter til YBR 125:

Har rota litt rundt, og fant egentlig ikke noe konkret svar, men jeg tror faktisk ikke YBR 125 har utvendig oljefilter...
Bensinfilter vet jeg ikke noe om.
Kjedefett kan være greit å ha, ellers ser det ut som du har det meste fra før.
Her ser du bilde av et luftfilter til YBR 125:

Har rota litt rundt, og fant egentlig ikke noe konkret svar, men jeg tror faktisk ikke YBR 125 har utvendig oljefilter...
Bensinfilter vet jeg ikke noe om.
Kjedefett kan være greit å ha, ellers ser det ut som du har det meste fra før.

Re: LilleManns Lekegrind
Jeg bytter olje og oljefilter etter 5-6000 km. Har kjøpt vaskbart luftfilter, til Hyosungen kostet det bare litt mer enn originalfilter, som etter boka skal skiftes hver 12000 km.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: LilleManns Lekegrind
Hvordan går det med denne karen da? Har du fått lappen? Og har du fått kjørt noe denne sesongen?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985